Konsep dan Implementasi Kepemimpinan Pendidikan Efektif dalam Mewujudkan Sekolah Berprestasi

Authors

  • Zahra Lahitania Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • M. Imamul Muttaqin Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i1.315

Keywords:

Educational Leadership, Effective, High-Performing

Abstract

Educational leadership plays a crucial role in achieving high-performing schools, particularly in the context of the demand for holistic improvement in educational quality. Educational leadership acts as a catalyst in creating a conducive learning environment, directing school management effectively, and motivating all school stakeholders to achieve shared goals. This study aims to examine the concepts, fundamental principles, and implementation of effective educational leadership in managing high-performing schools. Additionally, this research analyzes the supporting and inhibiting factors in the application of educational leadership and proposes strategies to overcome the challenges encountered. The method employed is a literature review to gather relevant data and information. The findings indicate that effective educational leadership significantly contributes to enhancing teacher motivation and performance, fostering a positive school culture, and optimizing student achievement. These findings underscore the importance of active educational leadership in adopting innovative and adaptive strategies to create outstanding and competitive schools.

References

Ahmadi, A. (2021). Tantangan kepemimpinan pendidikan di era revolusi industri 4.0. AL-HIKMAH: Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Agama Islam, 3(2), 226–238.

Akmalia, R., Tanjung, A., Hasibuan, E. E., Hasibuan, I. T., Tambak, S. P., & Sibarani, W. S. (2023). Implementasi kepemimpinan kepala sekolah dalam lembaga pendidikan Islam di SD Swasta Islam Terpadu Al-Hijrah. Intelegensia: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 74–83.

Ansar, K. M., & Marzuki, K. (2022). Implementasi kepemimpinan pembelajaran kepala sekolah berbasis digital di SMAN 2 Makassar. In Seminar Nasional LP2M UNM (pp. 1880–1892).

Bafadal, M. R., Roesminingsih, E., & Sumbawati, M. S. (2022). Implementasi kepemimpinan pembelajaran untuk mewujudkan mutu sekolah. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 5(1), 77–86.

Elmanisar, V., Utami, B. Y., Gistituati, N., & Anisah, A. (2024). Implementasi kepemimpinan adaptif kepala sekolah untuk keberhasilan di era disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2239–2246.

Listyasari, E. (2013). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah dan kinerja guru terhadap prestasi belajar siswa di SMA Negeri se-kota Tasikmalaya. Administrasi Pendidikan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pascasarjana, 1(1), 9–16.

Muhtarom, M. (2018). Implementasi kepemimpinan dan manajemen dalam lembaga pendidikan. Tatar Pasundan: Jurnal Diklat Keagamaan, 12(33), 152–158.

Ngadin, S. M. (2022). Kepemimpinan yang efektif dalam manajemen pendidikan. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 235–246.

Nofridasari, E. A., & Hasanah, E. (2024). Peran kepala sekolah dalam mencapai sekolah yang unggul. Academy of Education Journal, 15(1), 24–33.

Prasojo, L. D. (2010). Kepemimpinan efektif dalam mewujudkan sekolah efektif.

Putri, F. F., Bafadal, I., & Juharyanto, J. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah berprestasi. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 84–89.

Rojak, A., Syaodih, C., Saputra, W. R., & Sutisna, S. H. (2023). Implementasi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan prestasi non-akademik pada ekstrakurikuler pramuka di SDIT MTA Karawang. Al-Afkar: Journal for Islamic Studies, 6(2), 778–789.

Salsabila, W. Q. (2024). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah dan kinerja guru terhadap prestasi siswa. IJAM-EDU (Indonesian Journal of Administration and Management in Education), 1(1), 38–41.

Sana, N. N., & Effane, A. (2023). Peran kepemimpinan pendidikan. Karimah Tauhid, 2(1), 111–124.

Siso, R. (2020). Implementasi fungsi kepemimpinan kepala sekolah di SD Inpres Armopa IV Bonggo Kabupaten Sarmi. Noken, 1(1), 554319.

Siteni, L. (2016). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah dan kinerja mengajar guru terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 6(2).

Supriatna, A. (2019). Implementasi kepemimpinan kepala sekolah dalam peningkatan prestasi belajar peserta didik melalui sistem boarding school. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 3(2), 135–139.

Downloads

Published

2024-12-04

How to Cite

Zahra Lahitania, & M. Imamul Muttaqin. (2024). Konsep dan Implementasi Kepemimpinan Pendidikan Efektif dalam Mewujudkan Sekolah Berprestasi. Ikhlas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(1), 196–206. https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i1.315

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.