Implementasi Pembelajaran Tajwid sebagai Sarana Tadabbur Al-Qur'an di SD Negeri III Kalianan Krucil Probolinggo : Strategi, Tantangan, dan Dampaknya terhadap Pemahaman Keislaman Siswa
DOI:
https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i2.721Keywords:
Tajweed Learning, Tadabbur Al-Qur'an, Islamic Understanding, SD Negeri 3 Kalianan, Islamic Education Strategy.Abstract
Learning tajweed in reading the Qur'an is not just an effort to improve the quality of reading, but also as a means to foster a deep understanding of the contents and messages of the Qur'an (tadabbur). This study aims to analyze the implementation of tajweed learning as a means of tadabbur Al-Qur'an in grade 4 of SD Negeri 3 Kalianan Krucil Probolinggo, focusing on the strategies applied, the challenges faced, and the impact on students' Islamic understanding. This study used a qualitative method with a descriptive approach, involving classroom observation, interviews with teachers and students, and analysis of learning documents. The results show that the strategies used include the talaqqi and musyafahah methods, the use of interactive learning media, and the integration of Islamic values in every learning session. However, the main challenges faced are students' limited initial understanding of the laws of tajweed, the lack of technology-based learning facilities, and the varied levels of ability to read the Qur'an among students. Nevertheless, tajweed learning combined with the tadabbur approach proved effective in increasing students' awareness of the meaning of the verses read and fostering a love for the Qur'an. This study recommends improving supporting facilities such as interactive audiovisual media and special training for teachers to optimize teaching methods.
References
Anshori, M. H. (2024). Konsep tadarru’ dalam tinjauan tafsir Abdul Qadir Al-Jailani sebagai pembentuk karakter manusia. Jalsah: The Journal of Al-Quran and As-Sunnah Studies, 4(1), 105–128.
Arifin, M. Z., & Sofa, A. R. (2024). Ilmu sebagai kunci kesuksesan dunia dan akhirat menurut Al-Quran dan Hadist. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(4), 118–125.
Arifin, M. Z., & Sofa, A. R. (2025). Pengaruh shalat lima waktu terhadap disiplin dan kualitas hidup. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 3(1), 70–78.
Habsy, B. A., Rachmawati, A. P., Faradillah, R., Wiyono, W. F., Rakhmanita, A., & Surabaya, U. N. (2023). Application of Jean Piaget’s cognitive development and Vygotsky’s language development in learning. TSAQOFAH, 4(1), 143–158. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i1.2143
Hidayatingsih, N., & Sofa, A. R. (2025). Implementasi pendidikan karakter Islami dalam Program Keluarga Harapan (PKH) untuk masyarakat pedesaan: Studi kasus di Desa Dawuhan. Karakter: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(2), 11–25.
Khofifah, N., & Sofa, A. R. (2025). Upaya pemeliharaan kesehatan dan kebersihan di Pondok Puteri Pusat Pesantren Zainul Hasan Genggong berdasarkan ajaran Al-Qur’an dan Hadits. Karakter: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(2), 164–191.
Laili, H. N., & Sofa, A. R. (2025). Analisis bahaya zina dalam kitab Mahfudzot Fadhoilul Iman: Perspektif moral dan spiritualitas serta strategi pencegahannya dalam kehidupan sehari-hari. Tabsyir: Jurnal Dakwah Dan Sosial Humaniora, 6(1), 202–212.
Maghfiroh, D., & Sofa, A. R. (2025). Esensi cinta kepada Nabi Muhammad menurut Al-Qur’an, hadis, dan pendapat ulama dalam kitab Mahfudzot. Tabsyir: Jurnal Dakwah Dan Sosial Humaniora, 6(1), 239–251.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2018). Qualitative data analysis.
Nurhamsalim, M., & Sofa, A. R. (2025). Implementasi nilai-nilai Al-Qur’an dan Hadits dalam kehidupan sehari-hari di SMK Negeri 1 Probolinggo: Studi tentang pengembangan karakter Islami siswa. Reflection: Islamic Education Journal, 2(1), 127–143.
Qomariyah, N., & Sofa, A. R. (2025). Implementasi nilai-nilai kesejahteraan sosial berdasarkan Al-Qur’an dan Hadits: Studi kasus di Universitas Islam Zainul Hasan Genggong Probolinggo. Tabsyir: Jurnal Dakwah Dan Sosial Humaniora, 6(1), 223–238.
Sholeha, S., & Sofa, A. R. (2025). Konsep etika keutamaan dalam tasawuf Abdul Qadir Al-Jailani dan pengaruhnya terhadap terbentuknya akhlak manusia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 176–186.
Sofa, A. R., Mundir, M., Ubaidillah, U., & others. (2024). Integrasi pendidikan agama Islam: Kecerdasan spiritual dan emosional melalui kitab Mahfudzot untuk menumbuhkan akhlak. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2).
Yunus, M., & Sofa, A. R. (2025). Implementasi nilai-nilai Al-Qur’an dan Hadits Nabi dalam kehidupan peserta didik di MTS Raudlatul Hasaniyah Mojolegi Gading Probolinggo. Hikmah: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(1), 209–225.