Integrasi Interkoneksi Esensi Pendidikan Islam Dalam Pembelajaran Sains

Authors

  • Sofia Amaliah Umroti Sekolah Tinggi Ilmu Syariah Nurul Qarnain Jember Indonesia
  • Nayla Zulfina Yuliandarini Sekolah Tinggi Ilmu Syariah Nurul Qarnain Jember Indonesia
  • Alfina Wildatul Fitriyah Sekolah Tinggi Ilmu Syariah Nurul Qarnain Jember Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/karakter.v1i3.10

Keywords:

Integration Interconnection Essence Of Islamic Education Science Learning

Abstract

In essence, Islamic education leads humans to the path of truth so that every believer is protected from various forms of deviation. Allah SWT and the Prophet have mentioned and explained to mankind the importance of instilling everything related to Islamic education. Speaking of science, it needs to be known that a religious person will have better faith if he understands everything that exists in the universe, this means that the natural phenomena in the world are a knowledge and greatness of the Almighty God. This study aims to determine the essence of Islamic education in science learning. The research method used is library research. From this study, it was found that humans who unite the essence of Islamic education will obtain true faith, morals and morals and of course an effort in worshiping the One God. The existence of science can be a bridge or means in proving the power of Allah so that by studying science we can learn religious knowledge correctly.

References

Achmadi. 1992. Islam Sebagai Paradigma Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.

Ahmadi, Abu, Salami, Noor. 2004. Dasar-Dasar Pendidikan Islam. Jakarta: PT Bumi Aksara

al-Hasyimi. Abdul Hamid. 2001. Mendidik Ala Rasulullah. Jakarta: Pustaka Azam

al-Qatṭan, Manna’ Khalil. 2007. Mabahis fi‘Ulumil Qur’an. Terj. Mudzakir As. Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an. Jakarta: PT. Pustaka Litera Antar Nusa.

Aly, Hery Noer, Muzier. 2003. Watak Pendidikan Islam. Jakarta: Friska Agung Insani.

Arif, Mahmud. 2008 Pendidikan Islam Transformatif. Yogyakarta: LKiS.

Assegaf, Abd. Ranchman. 2013. Aliran Pemikiran Pendidikan Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Baharuddin, Umiarso, Minarti, Sri. 2011. Dikotomi Pendidikan Islam, Historisitas dan Implikasi Pada Masyarakat Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Baiquni, Achmad. 1995. Al-Qur’an, Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. Yogyakarta: Dana Bhakti Wakaf.

Baiquni. 2001. Al-Qur’an Alam dan Teknologi. Dana Bhakti Prima Yasa.

Budiyanto, Mangun. 2013. Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ombak.

Bundu, Patta. 2006. Penilaian Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah. Jakarta: Depdiknas.

Daradjat, Zakiah. 1995. Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Getteng, Abd. Rahman. 1997. Pendidikan Islam dalam Pembangunan. Ujung Pandang: Yayasan al-Ahkam.

Ghulsyani, Mahdi. 1993. Filsafat Sains Menurut Al-Qur’an. Bandung: Mizan.

Hamid Abdul. 2010. Fiqih Ibadah. Curup: LP2 STAIN Curup.

Masyur, Kahar. Membina Moral dan Akhlak. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Minarti, Sri. 2013. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: AMZAH.

Muhaimin. 2002. Paradigma Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muhaimin. 2013. Rekonstruksi Pendidikan Islam. Jakarata: PT RajaGrafindo Persada.

Mujib, Abdul, Mudzakir, Jusuf. 2014. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Nata, Abuddin. 2006. Akhlak Tasawuf. Jakarta: PT Raja Grapindo Persada.

Nata, Abuddin. 2010. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Nizar, Samsul. 2001. Pengantar Dasar-Dasar Pemikiran Pendidikan Islam. Jakarta:Gaya Gramedia Pratama.

Nizar, Samsul. 2008. Memeperbincangkan Dinamika Intelektual dan Pemikiran Hamka tentang Pendidikan Islam. Jakarta: Prenada Media Group, 2008.

Shihab, M. Quraish. 2002. Tafsir Al-Misbah. Jakarta: Lentera Hati.

Sohari, Sahrani. 2008. Peranan Pendidikan Agama Islam dalam Mencegah Kenakalan Remaja (Juvenile Delinquency). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sukarno, dkk. 1981. Dasar-dasar Pendidikan Sains, Jakarta: Bathara Karya, 1981.

Sumaji, dkk. 1998. Pendidikan yang Humanistis. Yogyakarta: Kanisius.

Sumaji. Dkk. 1998 Pendidikan yang Humanistis. Yogyakarta: Kanisius. Suparwoto. 2012. Peran Pendidikan Fisika dalam Pengembangan Budaya Keilmuan. “Pidato Pengukuhan Guru Besar, UNY.

Tafsir, Ahmad. 2013. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Ramaja Rosdakarya, 2013.

Toha, Chabib, dkk. 1999. Metodologi Pengajaran Agama. Yogyakarta: IAIN Wali Songo Semarang.

Trianto. 2008. Mendesain Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning) Di Kelas. Jakarta: Cerdas Pustaka Publisher.

Uhbiyati, Nur. 1996. Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia, 1996.

Wahyudi, M. Jindar. 2006. Nalar Pendidikan Qur‟ani. Yogyakarta: Apeiron Philotes.

Widodo, Syukri Fathudin Achmad. Pendidikan Islam. Staf pengajar FT UNY Yogyakarta Indonesia.

Yuslem, Nawir. 2001. Ulumul Hadis. Jakarta: PT Mutiara Sumber Widya.

Zulkarnain. 2008. Transformasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2024-06-28

How to Cite

Sofia Amaliah Umroti, Nayla Zulfina Yuliandarini, & Alfina Wildatul Fitriyah. (2024). Integrasi Interkoneksi Esensi Pendidikan Islam Dalam Pembelajaran Sains. Karakter : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 1(3), 07–20. https://doi.org/10.61132/karakter.v1i3.10

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)