Motivasi Perspektif Al-Quran dalam Membangun Kepercayaan Diri
Kajian Surah At-Thaha 25-28: Tafsir Al-Misbah
DOI:
https://doi.org/10.61132/karakter.v1i4.171Keywords:
Self-confidence, Motivation, Tafsir Al-MisbahAbstract
Self-confidence is an important element in achieving success and happiness, and has a significant positive relationship with motivation to learn. However, many individuals face challenges in building their self-confidence due to social pressure and negative experiences. In this context, this study explores sources of motivation from a Quranic perspective, specifically through Surah At-Thaha verses 25-28, which describe Prophet Moses' plea to Allah for peace and ease in facing life's challenges. Tafsir Al-Misbah by Quraish Shihab provides the insight that self-confidence should be built on faith in Allah and recognition of one's potential. This study also highlights the importance of social support, appreciation, and a supportive environment in building self-confidence. Using a qualitative approach and literature review, the results show that self-confidence can be strengthened through spiritual connection, internal reinforcement, and recognition of personal weaknesses, which ultimately encourages individuals to express themselves and reach their full potential. This research is expected to inspire readers to apply Quranic values in their daily lives, in order to increase self-confidence and freedom of expression.
References
Amri, S. (2018). Pengaruh kepercayaan diri (self confidence) berbasis ekstrakurikuler pramuka terhadap prestasi belajar matematika siswa SMA Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 159.
Andini, P., & Maryatmi, A. S. (2020). Hubungan antara harga diri dan prestasi akademik dengan subjective well-being pada mahasiswa jurusan akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis di Universitas. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 4(3), 127–134.
Anggoro, I. T., & Saputra, A. R. P. (2023). Self efficacy, entrepreneur knowledge dan motivasi terhadap keberhasilan usaha pengrajin gerabah di Kasongan pada masa pandemi COVID-19. Jurnal Perilaku dan Strategi Bisnis, 11(2), 68–84. https://doi.org/10.26486/jpsb.v11i2.3798
Budiman, Y. S., Lusianti, E. F., Utami, W., Amanda, D. R., Ardiansyah, D., & Wety, E. (2021). Jurnal dunia pendidikan. Jurnal Dunia Pendidikan, 1(3), 42–46.
Creswell, J. W. (2015). Penelitian kualitatif dan desain riset. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ernawati, A., Astuti, E. Z., & Soelistyowati, D. (2023). Menjaga eksistensi Dharma Boutique Roastery: Eksplorasi strategi komunikasi pemasaran pabrik kopi tertua di Semarang. Jurnal Riset Komunikasi, 6(2), 123–139. https://doi.org/10.38194/jurkom.v6i2.821
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075, 33-54.
Fartisia, O. N., & Laily, N. (2022). Hubungan motivasi belajar dengan tingkat kepercayaan diri dalam mengerjakan skripsi pada mahasiswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 1775–1781.
Ilvan Sarif. (2022). Analisis self efficacy sebagai intervening, pengetahuan berwirausaha dan teknologi informasi terhadap minat berwirausaha mahasiswa FEB Untag Semarang. Tabsyir: Jurnal Dakwah dan Sosial Humaniora, 3(4), 01–17. https://doi.org/10.59059/tabsyir.v3i4.12
Manulu. (2023). Implementasi pendidikan perdamaian dalam mewujudkan sikap toleransi siswa di SDN 1 Kwandang, Gorontalo. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(4), 1275–1289.
Nurmasari. (2019). Peranan penting perencanaan dan pengembangan karier. PUBLIKa, 1(2), 268–281.
Probowati, D., Triyono, T., & Radjah, C. L. (2020). Teknik restrukturisasi kognitif untuk menurunkan mogok sekolah pada siswa SMP. KONSELING EDUKASI: Journal of Guidance and Counseling, 4(1), 76–100. https://doi.org/10.21043/konseling.v4i1.7723
Puspita, H. (2012). (No) kepuasan hubungan kerja dan tekanan psikologis sebagai sarana dalam memprediksi prestasi pekerjaan. Indept, 2(2), 7–11.
Rachman, A., & Permatasari, N. (2019). Pengaruh teman sebaya dan kepercayaan diri terhadap aktualisasi diri mahasiswa. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 5(1), 10. https://doi.org/10.26858/jppk.v5i1.7876
Rismayanti. (2023). Pengaruh motivasi instrinsik dan motivasi ekstrinsik terhadap proses pembelajaran mahasiswa Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 2(2), 251–261. https://doi.org/10.47233/jpst.v2i2.742
Salimatul Islamiyah, A. N. F., Faizah, Y., & Arlina, A. (2024). Memahami interaksi sosial mahasiswa di perguruan tinggi: Studi kasus di Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. JISPENDIORA: Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan dan Humaniora, 3(2), 227–235. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v3i2.1553
Sapara, M. M., Lumintang, J., & Paat, C. J. (2020). Dampak lingkungan sosial terhadap perubahan perilaku remaja perempuan di Desa Ammat Kecamatan Tampan’amma Kabupaten Kepulauan Talaud. Jurnal Holistik, 13(3), 1–16.
Sawaki, A., Komul, A., & Fina, A. (2022). Implementasi pembelajaran aktif untuk meningkatkan minat belajar siswa kelas VII SMP Negeri 6 Mimika. 5.
Shihab, M. Q. (2022). Peran, kesan, dan keserasian Al-Qur’an. Retrieved from https://ia801806.us.archive.org/13/items/tafsir-al-mishbah-prof-dr-m-quraish-shihab-/Tafsir%20Al-Mishbah%20Jilid%2008%20-%20Dr.%20M.%20Quraish%20Shihab-Pages-Deleted.pdf
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukatin. (2023). Efikasi diri dan kestabilan emosi pada prestasi belajar. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 28–39. https://doi.org/10.24252/edu.v3i1.39695
Syafitri, Y., Dema, H., & Syarifuddin, H. (2024). Analisis gaya kepemimpinan kepala desa dalam meningkatkan disiplin kerja: Kasus Desa Taulan menggunakan NVivo. PAMARENDA: Public Administration and Government Journal, 4(1), 29–41. https://doi.org/10.52423/pamarenda.v4i1.12
Tumanggor, R. O., & Mularsih, H. (2020). Hubungan spiritual well-being dan kecerdasan emosi pada sikap toleransi bagi remaja. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 5(2), 132–144. https://doi.org/10.33367/psi.v5i2.958
Vansteenkiste, M. (2020). On the relations among the three basic psychological needs: A self-determination theory perspective. Journal of Personality, 88(5), 1036–1051.
Wahyuni, D. T., Tadung, E., & Dzul Fadli, A. M. (2022). Intrinsic motivation on employee performance in the organization and personnel section of the Konawe Regency Regional Secretariat. Journal of Government Science (GovSci): Jurnal Ilmu Pemerintahan, 3(1), 63–73. https://doi.org/10.54144/govsci.v3i1.26
Zulmedia, S., Alfansi, L., & Praningrum. (2017). Analisis pengaruh motivasi intrinsik dan kepemimpinan otentik terhadap kinerja (Studi pada laboran perguruan tinggi negeri dan swasta di Kota Bengkulu). SJBM, 299–317.