Integrasi Nilai-Nilai PAK (Pendidikan Agama Kristen) dalam Kehidupan Masyarakat Beragama
DOI:
https://doi.org/10.61132/berkat.v1i4.168Keywords:
Integration, PAK, Diverse CommunitiesAbstract
This Study explores the important role of Cristian Education (PAK) values in the lives of diverse communities. Within the framework of pluralism, values such as love, tolerance, and justice are key to creating interfaith harmony. With a qualitative approach, this study examines how PAK values are applied in social interactions, education systems, and community activities.The results of the study indicate that the application of PAK values not only strengthens Christian identity, but also supports positive dialogue between religious communities. The conclusion of this article confirms that the integration of PAK values can serve as a bridge to building a more inclusive and peaceful society, and reduce the risk of conflict in diversity.
References
Abarca, Roberto Malando, (Pendidkan Agama Kristen bagi Kehidupan Remaja), Nuevos sistemas de comunicacion e informacion, 2021.
Boiliu, (Transformasi Kerohanian Siswa di Era Digital: Pendekatan Baru dalam Pendidikan Agama Kristen). Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Agama DAN Filsafat.Vol. 1. No. 2024.
Masnur Muslich dalam bukunya Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional (Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2011, hlm. 36)
Masnur Muslich, Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional, (Jakarta. PT. bumi Aksara, 2011), 36.
Nasir, M, (Penguatan pendidikan Agama di Sekolah untuk membangun Karakter Toleran). Jurnal Penelitian Pendidikan, 2018.
Norkolis, A, (Pendidikan Agama Kristen dan Pembentukan Karakter Toleransi Pada Siswa), Jurnal Pendidikan Agama Kristen. 2018.
Pendahuluan1.1 latar belakang Masalah-Universitas Kriste Satya. https://repository.uksw.edu/bitstream/123456789/28405/2/T1_712017063_Isi.pdf.
Rajiman, (Strategi PAK Ditinjau Dari Sudut Pandang Sosiologi Pendidikan), Jurnal Pendidikan Kristen dan Katolik Vol. 2. Februari. 2024..
Seilatu Frendly. Relevansi Pendidikan Relegiositas sebagai Alternatif Pendidikan Agama Kristen di Sekolah Dalam Konteks Masyarakat Plural. Diss. Program Studi Teologi FTEO-UKSW, 2014.
Setrianto Tarrapa, (Implementasi Pendidikan Agama Kristen yang relevan dalam Masyarakat Majemuk sebagai dimensi misi Gereja), Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen), Vol. 7. No. 2, Oktober 2021. (392-403).Ebit.
Tonny Andrian, (Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Nilai Moral Remaja Masa Kini), Inculco Journal of Christain Education Vol 4. No. 1. Februari 2024.