Memahami Istilah Kerajaan Allah dalam Ajaran Yesus Menurut Injil Markus
DOI:
https://doi.org/10.61132/damai.v2i1.539Keywords:
Kingdom of God, Teachings of Jesus, Gospel of MarkAbstract
This article discusses the concept of the Kingdom of God in Jesus' teaching according to the Gospel of Mark. The Kingdom of God is understood as a spiritual and eschatological reality that is present through the ministry of Jesus Christ. In the Gospel of Mark, Jesus' teaching about the Kingdom of God challenges the traditional view that expects the coming of the Messiah as a political leader. Using a qualitative approach, this study examines the verses of Mark 1:15, 4:11-12, 4:30-32, and 10:15 to explain the characteristics of the Kingdom of God, such as its theocentric, messianic, and dynamic nature. The study highlights that the Kingdom of God is the active rule of God in human history, with two main dimensions: "already present" through Jesus' ministry and "not yet fully realized" until His second coming. This article provides theological and historical insights into the relevance of Jesus' teachings on the Kingdom of God for the life of the church and society today.References
Guthrie, Donald. Teologi Perjanjian Baru 2 : Misi Kritus, Roh Kudus, Kehidupan Kristen. Jakarta: Gunung Mulia, 2011.
JOHN DRANE. Memahami Perjanjian Baru:Pengantar Historis-Teologis. Jakarta: Gunung Mulia, 2006.
Laia, Martinus. “Analisis Model Pengajaran Tuhan Yesus Berdasarkan Matius 5: 13-16: Teladan Bagi Guru Pendidikan Agama Kristen.” Formosa Journal of Multidisciplinary Research 1, no. 3 (2022): 533–542.
Milne, Bruce. Mengenal Kebenaran : Panduan Iman Kristen. Jakarta: Gunung Mulia, 2009.
Morris, Leon. Teologi Perjanjian Baru. Gandum Mas, 2019.
Arifianto, Yonatan Alex. “Menumbuhkan Sikap Kerukunan Dalam Persepektif Iman Kristen Sebagai Upaya Deradikalisasi.” Khazanah Theologia 3, no. 2 (2021): 93–104.
Aritonang, Arthur. “Peran Sosiologis Gereja Dalam Relasi Kehidupan Antar Umat Beragama Indonesia.” TE DEUM (Jurnal Teologi dan Pengembangan Pelayanan) 9, no. 1 (2019): 69–102.
Bilo, Dyulius Thomas. “Korelasi Landasan Teologis Dan Filosofis Dalam Pengembangan Prinsip Dan Praksis Pendidikan Agama Kristen.” Phronesis Jurnal Teologi dan Misi 3, no. 1 (2020): 1–22.
Ch Gosal, Riedel. “Sejarah Ekumene GMIM Tahun 1934-1980.” Titian Emas 2020, no. 1 (2020): 73–98.
Darussalam, Ahmad, and Muhammad Ferryandhi. “Peran Pemimpin Agama Dalam Memfasilitasi Dialog Antaragama Untuk Moderasi Beragama.” AL-Ikhtiar: Jurnal Studi Islam 1, no. 2 (2024): 147–156.
Erwin Bunga Sapan. “Oikumene: Kehidupan Oikumene Gereja Toraja Dengan Gereja Pentakosta Di Indonesia.” Copyright© 2, no. 1 (2021): 59. http://kamasean.iakn-toraja.ac.id.
Krismiyanto, Alfonsus, and Rosalia Ina Kii. “Membangun Harmoni Dan Dialog Antar Agama Dalam Masyarakat Multikultural.” Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP) 6, no. 3 (2023): 238–244. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/18822.
Layuk, Risto Rengnge’, Elsa Putri Matangkin, Putri Ayu Lestari, Yuyun, and Kalvin Oyksel Wuisan. “Prinsip Kepemimpinan Kristen Dalam Meningkatkan Efektivitas Organisasi Gereja.” Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. 2, no. 1 (2019): 210–221.
Pokhrel, Sakinah. Gerakan Kerukunan Hidup Beragama. Αγαη. Vol. 15, 2024.
Ridwan, S Pd. Tingkat Pendapatan Dan Kesejahteraan Masyarakat Menjalin Kerukunan Umat Beragama. CV. Azka Pustaka, 2021.
Saragih, Erman Sepniagus. “Fungsi Gereja Sebagai Entrepreneurship Sosial Dalam Masyarakat Majemuk.” KURIOS (Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen) 5, no. 1 (2019): 12–23.
Soffi, Dewi Ariyanti. “Dialog Lintas Iman: Upaya Forum Kerukunan Umat Beragama Dalam Membangun Kehidupan Toleransi Umat Beragama.” WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai dan Pembangunan Karakter 7, no. 2 (2023): 176–192.
Subkhi Mahmasani. “View Metadata, Citation and Similar Papers at Core.Ac.Uk” 2 (2020): 274–282.
Talan, Yesri Esau. “Integrasi Konsep Calvinisme ‘Irresistible Grace’ Dan ‘Predestinasi’ Ditinjau Dari Teologi Kristen Dan Implementasinya Bagi Gereja Masa Kini.” SESAWI: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 2, no. 1 (2020): 188–204.
Tatang, Josep, and Victor Deak. “Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Memelihara Interaksi Sosial Dalam Masyarakat Multikultural Di Indonesia.” Formosa Journal of Multidisciplinary Research 1, no. 5 (2022): 1185–1196.
Telaumbanua, Hendrikus. “Identitas Dan Nasionalisme Komunitas Kristen Di Indonesia: Tinjauan Pemikiran Th. Sumartana Dan Implikasinya Bagi Pelayanan Kaum Muda.” Veritas: Jurnal Teologi dan Pelayanan 13, no. 1 (2012): 78–98.
Waruwu, Christien Sekar Mawarni, Sri Ulina Karokaro, Aris Katanga Mbuha Jarang, and Herles Babawat. “Pendidikan Agama Kristen Dalam Masyarakat Majemuk: Membangun Kepemimpinan Dan Nilai-Nilai Kristen.” Inculco Journal of Christian Education 4, no. 2 (2024): 123–138.
Yasin, Taslim HM. “Membangun Hubungan Antar Agama Mewujudkan Dialog Dan Kerjasama.” Jurnal Substantia 12, no. 1 (2011): 85–91.
“Resilensi Masyarakat Melawan Radikalisme;Aksi Damai Dalam Lonflik Agama,” n.d.