Peran Literasi Digital dalam Pengembangan Kompetensi Calon Guru Sekolah Dasar

Authors

  • Silvy Nur A Universitas Islam Raden Rahmat
  • Siska Afriyanti A Universitas Islam Raden Rahmat
  • Wafda Aufa A Universitas Islam Raden Rahmat
  • Wuli Oktiningrum Universitas Islam Raden Rahmat

DOI:

https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.1092

Keywords:

Digital literacy, Teacher competency, development

Abstract

This qualitative study investigates the role of digital literacy in developing the competencies of prospective elementary school (SD) teachers in Indonesia. Literature studies show that teacher competencies, encompassing pedagogical, personality, social, and professional aspects, are crucial and influenced by various factors, including digital literacy. The digital literacy gap among SD teachers is attributed to a lack of technology-integrated training, infrastructure disparities, insufficient motivation and support, lack of self-confidence, and low awareness of the importance of digital literacy. This research highlights the importance of enhancing the digital literacy of prospective SD teachers to support their competencies. Proposed strategies include integrating digital literacy into the curriculum, practice-based training, enhancing lecturer competencies, developing a campus digital ecosystem, collaborating with industry, and implementing digital-based evaluations. In conclusion, improving the digital literacy of prospective SD teachers is a crucial step in enhancing the quality of education in Indonesia.

References

Astuti, N. W. W., & Artawan, K. S. (2023). Pentingnya Meningkatkan Literasi Digital Guru untuk Menjawab Tantangan Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Transformasi Pendidikan Melalui Digital Learning Guna Mewujudkan Merdeka Belajar, Prospek Ii, 270–276.

Basori, H., & Rochmadi, S. (2021). Pengembangan literasi digital dalam pendidikan tinggi melalui pembelajaran berbasis teknologi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(2), 115–127. https://doi.org/10.21009/jtp.v23i2.20834

Cynthia, R. E., & Sihotang, H. (2023). Melangkah bersama di era digital : pentingnya literasi digital untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kemampuan pemecahan masalah peserta didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 31712–31723.

Fakhruddin, A. M., Annisa, A., Putri, L. O., & Sudirman, P. R. A. T. (2023). Kompetensi Seorang Guru dalam Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3418–3425. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1021

Firmansyah, D., & Rohim, A. (2020). Integrasi teknologi informasi dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(1), 45–54. https://doi.org/10.29407/jpdn.v5i1.1456

Fitriyani, F., & Teguh Nugroho, A. (2022). Literasi Digital Di Era Pembelajaran Abad 21. Literasi Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Inovasi, 2(1), 307–314. https://doi.org/10.58466/literasi.v2i1.1416

Fitriyani, H., & Hidayat, R. (2022). Literasi digital bagi calon guru: Tantangan dan strategi pengembangan di era digital. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 45–56. https://doi.org/10.36709/jpd.v10i1.1345

Fitriani, Y., & Sari, M. P. (2021). Literasi digital calon guru dalam pelaksanaan program PPL. Jurnal EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran, 7(2), 91–101.

Hidayat, R. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Digital sebagai Kompetensi Profesional Guru di SMAN 1 Selayar. Journal of Educational Technology, Curriculum, Learning, and Communication, 3(1), 102–108.

Judiani, S. (2011). Kreativitas Dan Kompetensi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(1), 56–69. https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i1.7

Kemendikbudristek. (2021). Kebijakan Merdeka Belajar: Kampus Merdeka. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Kurniawan, D., & Astuti, R. (2022). Peran pelatihan literasi digital terhadap peningkatan kompetensi profesional mahasiswa PGSD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 27–35.

Marhamah. (2022). Pentingnya Pengembangan Kompetensi Guru Di Era Digital. JSG: Jurnal Sang Guru, 1, 230–234. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/jsg/index

Naufal, H. A. (2021). Literasi Digital. Perspektif, 1(2), 195–202. https://doi.org/10.53947/perspekt.v1i2.32

Nasrullah, R., & Rusmana, D. (2017). Literasi digital: Budaya baru dalam era digital. Remaja Rosdakarya.

Pambudi, M. A., & Windasari. (2022). Strategi Guru dalam Meningkatkan Literasi Digital pada Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 10(3), 636–646.

Pinasti Putri Maulita , Putri Harianti , Riliana Andriani, A. M. (2022). Membangun Karakter Siswa Melalui Literasi Digital Dalam Menghadapi Pendidikan Abad 21. JPDSH Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(2), 395–402.

Pratama, A., & Firmansyah, R. (2020). Penguatan literasi digital di lingkungan LPTK melalui inovasi pembelajaran berbasis teknologi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 112–120.

Suhartono, N., & Widodo, H. (2023). Transformasi pendidikan calon guru melalui literasi digital: Studi kasus di LPTK Indonesia. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 42(1), 88–97. https://doi.org/10.21831/cp.v42i1.58620

Susanti, L., & Nugroho, R. A. (2021). Pemanfaatan media digital oleh mahasiswa PPL dalam pembelajaran tematik. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Teknologi, 3(3), 112–120.

Transformatif, P., & Di, M. (2024). Tantangan dan penerapan literasi digital dalam pendidikan transformatif manusia di era post-truth. 5(2), 418–430.

UNESCO. (2018). A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4.2. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265403

Yuliana, M., & Hartono, A. (2020). Strategi peningkatan literasi digital pada calon guru SD melalui kegiatan berbasis proyek. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(1), 58–66.

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Silvy Nur A, Siska Afriyanti A, Wafda Aufa A, & Wuli Oktiningrum. (2025). Peran Literasi Digital dalam Pengembangan Kompetensi Calon Guru Sekolah Dasar. Hikmah : Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(2), 331–341. https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.1092

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.