Dinamika Perubahan Organisasi dan Strategi Pengelolaan Stres Guru di Madrasah Aliyah
DOI:
https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i1.511Keywords:
Organizational Change, Management Strategy, StressAbstract
Organizational changes in Madrasah Aliyah aim to improve the quality of education, but often give rise to challenges such as increased workload and stress for teachers. Effective stress management strategies, such as training, open communication, psychosocial support, and balanced workload arrangements, are key to helping teachers adapt to these changes. With a holistic and planned approach, Madrasah Aliyah can create a healthy work environment, support teacher well-being, and improve the quality of teaching in a sustainable manner.
References
Asih, G. Y., Widhiastuti, H., & Dewi, R. (2018). Stres kerja. Semarang University Press.
Asrori, I., & Putra, E. (2019). Perubahan organisasi madrasah di Indonesia dalam menghadapi persaingan global. ICESS: Education, Constitutional Law, Economics and Management, Sociology, 1(1), 69-82.
Gaol, N. T. L. (2021). Faktor-faktor penyebab guru mengalami stres di sekolah. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 4(1), 17-28.
Jalil, A. (2019). Pengaruh beban kerja, stres kerja, dan lingkungan kerja terhadap kinerja guru madrasah aliyah negeri 2 Kota Palu. Jurnal Ilmu Perbankan dan Keuangan Syariah, 1(2), 117-134.
Mumtaz, S., & Rindanigsih, I. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja guru: Literature review. Academic Journal Research, 1(1), 48-57.
Rafki, R., Aima, H., Lusiana, L., Sari, S., Oktarina, Y., & Nofriadi, N. (2023). Pengaruh konflik, stres, dan perubahan organisasi terhadap produktivitas karyawan. Dinamika: Jurnal Manajemen Sosial Ekonomi, 3(2), 171-176.
Solehudin, D., Erihadiana, M., & Ruswandi, U. (2023). Isu-isu global dan kesiapan guru madrasah menghadapi isu-isu global: Studi kasus di Madrasah Aliyah Al-Huda Pameungpeuk Bandung. Jurnal Syntax Imperatif: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 4(4), 471-481.
Suryani, N. K., & Yoga, G. A. D. M. (2019). Konflik dan stres kerja dalam organisasi. Widya Manajemen, 1(1), 99-113.
Utari, R. (2020). Mengawali proses perubahan di sekolah. UNY.
Warastri, A. (2022). Peningkatan resiliensi guru dalam kegiatan pembelajaran jarak jauh dengan pelatihan stress management. Masyarakat Berdaya dan Inovasi, 3(1), 42-46.
Yusuf, S. A., & Khasanah, U. (2019). Kajian literatur dan teori sosial dalam penelitian. Metode penelitian ekonomi syariah, 80, 1-23.