Pengaruh Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Hasil Belajar Siswa Di SMP Muhammadiyah 4 Surakarta

Authors

  • Bagas Ali Mukti Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Miftahul Huda Nurrokhim Mulathif Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Dario Azhari Syaifuddin Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Arneth Fandewa Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Nurul Latifatul Inayati Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i1.606

Keywords:

Learning evaluation, Islamic religious education, Learning outcomes

Abstract

Learning evaluation is an important part of the education process. In the context of Islamic Religious Education (PAI), evaluation is not only centered on the knowledge aspect, but also assesses the development of students' religious character. This study aims to examine the influence of learning evaluation on student learning outcomes at SMP Muhammadiyah 4 Surakarta, and to describe the learning strategies applied by educators in an effort to improve these results. This study uses a descriptive qualitative approach with data collection through interviews, observations, and documentation. The results of the study revealed that learning evaluation was carried out in various forms, such as daily assignments, mid-semester tests (PTS), and end-of-semester assessments (PAS). The strategies applied by teachers include providing role models, giving rewards, delivering moral messages, sharing inspiring experiences, and developing honest and polite behavior. Structured and integrated evaluation with this learning strategy has a meaningful impact on student learning outcomes, both in academic aspects and character development.

References

Azizah, F. (2020). Evaluasi dalam Pembelajaran. Surakarta: Universitas Muhammadiyah.

Bagas Tri Nugroho, Inayati, N. L., & Azani, M. Z. (2020.). An alternative media of learning Arabic language. Muhammadiyah University of Surakarta.

Dahlan, N. (2018). Strategi pembelajaran agama Islam yang efektif. Jakarta: Kencana.

Fajar, H., & Suyanto, E. (2015). Pendidikan karakter dalam pembelajaran agama Islam. Yogyakarta: Andi.

Fauzi, A., & Inayati, N. L. (2023). Implementasi Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Al Islam di Sekolah Menengah Atas Muhammadiyah. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 272–283. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i2.438

Gaffar, F., & Sulistyo, U. (2018). Pendidikan agama Islam di era globalisasi: Tantangan dan peluang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(3), 45-56.

Hidayat, A. (2017). Evaluasi pendidikan di sekolah dasar: Teori dan praktik. Jakarta: Bumi Aksara.

Hidayat, M. (2021). Evaluasi pembelajaran untuk mengukur hasil belajar di tingkat SMP. Jurnal Pendidikan Sekolah Menengah, 15(3), 25-38.

Kadir, A. (2016). Evaluasi hasil belajar dalam pendidikan agama Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Maksum, M. (2024). Prosedur Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam (PAI). Al-Mikraj: Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 4(2), 1037–1050. https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i02.4812

Marzuki, M. (2014). Pendidikan agama Islam berbasis karakter dalam pembelajaran di sekolah. Bandung: Pustaka Setia.

Mulyasa, E. (2012). Perencanaan dan pengembangan pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.

Nasution, S. (2015). Teori dan praktik pendidikan: Konsep dasar dan aplikasinya. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Prasetyo, B. (2019). Pembelajaran berbasis karakter di sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(1), 19-29.

Rohman, A. (2016). Pengaruh evaluasi pembelajaran terhadap pencapaian kompetensi siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 8(2), 55-67.

Rosyidi, A. (2013). Evaluasi pendidikan agama Islam di sekolah-sekolah. Malang: UMM Press.

Rusman. (2014). Model-model pembelajaran berbasis karakter. Jakarta: Rajawali Pers.

Sanjaya, W. (2005). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Setiawan, J. (2019). Penerapan evaluasi pembelajaran berbasis karakter di sekolah-sekolah Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 10(3), 89-101.

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Subadi, I. (2014). Pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter siswa di sekolah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 37-48.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tantawi, A. (2019). Evaluasi pembelajaran: Teori dan aplikasi dalam pendidikan. Surabaya: Unesa University Press.

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Widodo, H. (2018). Pengembangan kurikulum dan evaluasi pendidikan agama Islam di sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(2), 75-86.

Yamin, M. (2017). Kebijakan pendidikan dalam kurikulum 2013 dan dampaknya terhadap pembelajaran agama Islam. Jurnal Pendidikan Nasional, 8(1), 33-43.

Zainuddin, M. (2017). Pembelajaran berbasis nilai-nilai agama: Teori dan implementasi di sekolah. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2025-01-07

How to Cite

Bagas Ali Mukti, Miftahul Huda Nurrokhim Mulathif, Dario Azhari Syaifuddin, Arneth Fandewa, & Nurul Latifatul Inayati. (2025). Pengaruh Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Hasil Belajar Siswa Di SMP Muhammadiyah 4 Surakarta. Hikmah : Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(1), 316–328. https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i1.606

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.