Eksplorasi Metode Bermain Sebagai Strategi Efektif Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Usia Dini

Authors

  • Siti Halimah Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan
  • Nilna Bariroh Hidayah Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan
  • Nur Inayah Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan

DOI:

https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.843

Keywords:

Play Methods, PAI Learning, Early Childhood

Abstract

The purpose of this article is to explain how to teach Islamic religious education to young children through play tactics. Play describes a fun activity that can be done with or without tools. To strengthen the facts and information that underlie the discussion, this research uses a literature study approach, namely focusing on collecting, reviewing and evaluating various relevant literature sources. Various ways of using playing tactics and their significance in studying Islam will be discussed in this article. This is intended to help children understand religious concepts. According to research, children can learn Islamic teachings in a more interesting and enjoyable way if they use play techniques. Apart from that, play activities educate moral values, foster social relationships, and shape children's Islamic personalities.

References

Armaai, A. (2020). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Agama Islam. Ciputat Pers, Jakarta.

Bruner, J. (1999). Folk Pedagogies. Learner dan Pedagogy 1(1). https://www.researchgate.net/publication/326468380_Folk_Psychology_and_Folk_Pedagogy.

Darajat, Z. (1996). Metodologi Pengajaran Agama Islam. Bumi Aksara, Jakarta.

Fauziddin. (2016). Pembelajaran Agama Islam Melalui Bermain Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 2(2). 9. https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/37/36.

Hadari, N. (1993). Pendidikan dalam Islam. Al-Ikhlas, Surabaya.

Hamalik, O. (1992). Psikologi Belajar dan Mengajar. CV. Sinar Baru, Bandung.

Handayani, D. (2009). Implementasi Permainan Edukatif Dalam Upaya Penanaman Nilai-Nilai Islam Pada Anak Pra Sekolah Di Tk Hj. Isriati Baiturrahman I Semarang. Skripsi, UIN Walisongo Semarang. 24-29. http://eprints.walisongo.ac.id/11349/.

Hayati, L. (2021). Problematika Penggunaan Alat Permainan Edukatif Pada Pembelajaran Di Paud Al-Jihadul Dan Paud An-Nur Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3(1). 58-61. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/IEK/index.

Hernowo. (2006). Menjadi Guru Yang Mau dan Mampu Mengajar secara Menyenangkan. Penerbit MLC, Bandung.

Ismail, A. (2006). Education Games “Menjadi Cerdas dan Ceria dengan Permainan Edukatif. Pilar Media, Yogyakarta.

Kumpulan UUD. (2011). Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Pustaka Belajar, Yogyakarta.

Lestari, F. (2011). Implementasi Metode Bermain Cerita dan Menyanyi (BCM) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak ‘Asyiyah Bustanul Athfal Suren Kecamatan Pleret Bantul. Skripsi, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. 15-16. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/62259/.

Majid, A. (2012). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. PT. Remaja Rosdakarya, Bandung.

Muhaimin. (2008). Paradigma Pendidikan Islam. Remaja Rosda Karya, Bandung.

Muhammad, R. S., Supardi. R., Sawaluddin. (2020). Prosedur Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam 8(3). 79. https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/ptkpend/article/view/3793.

Nurainiah. (2022). Metodologi Pembelajaran Pai Terhadap Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak 8(2). 111-121. ojs.serambimekkah.ac.id.

Nurfarida, R., dkk. (2021). Metode Pembelajaran PAI Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2). 1. https://journal.iaisambas.ac.id/index.php/Cross-Border/article/view/621.

Poerwadarmita, WJS. (1986). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka, Jakarta.

Prasetyono, S. D. (2007). Membedah Psikologi Bermain Anak. Think, Yogyakarta.

Rahman., Hibana, S. (2002). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. PGTKI Press, Yogyakarta.

Rosidin., (2004). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. PT. Literasi Nusantara Abadi Grup, Malang.

Safiah, S., Hefny. (2020). Alat Permainan Edukasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pai Pada Anak Usia Dini. Journal of Educational Management 2(1). 117-120. https://jurnal.permapendis.org/index.php/managere/article/view/31.

Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana, Jakarta.

Sitorus, M. A. (2021). Keterlibatan Orang Tua Dan Guru Dalam Mengelola Pembelajaran Bermain Peran. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5(2). https://ejournal.unisba.ac.id/index.php/golden_age/article/view/8772.

Sofiyah, S. (2023). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Bermain Pada Anak Usia Dini. Jurnal Waladi (Wawasan Belajar Anak Usia Dini) 1(1). 184. https://ejournal.stital.ac.id/index.php/waladi/article/view/318/178.

Tafsir, A. (1995). Metodologi Pendidikan Agama Islam. Remaja Rosdakarya, Bandung.

Wahyuni, T. (2023). Implementasi Metode Role Play Dalam Pembelajaran PAI di PAUD Binaan BGP Aceh. Jurnal Buah Hati 10(1). 57-59. https://ejournal.bbg.ac.id/Buah hati.

Downloads

Published

2025-05-14

How to Cite

Siti Halimah, Nilna Bariroh Hidayah, & Nur Inayah. (2025). Eksplorasi Metode Bermain Sebagai Strategi Efektif Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Usia Dini. Hikmah : Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(2), 26–42. https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.843

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.