Peran Pendidikan Islam dalam Mendorong Kemajuan Sains dan Teknologi (IPTEK) di Era Globalisasi

Authors

  • Putri Nurafifah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Puti Rasina Mianti Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Nayla Nur Zahrania Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Abdul Azis Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.894

Keywords:

Integration of Islamic Values, Islamic Education, Science , Technology

Abstract

This research aims to examine the role of Islamic education in encouraging the advancement of science and technology (science and technology) in the era of globalization. In facing the challenges of digitalization and value degradation, Islamic education is expected to be able to integrate Islamic values with technological developments harmoniously. The research method used is library research through analyzing various relevant literature sources. Data collection is done by tracing and analyzing various literatures, including books, scientific journals, and policy documents relevant to the theme of Islamic education. In addition, researchers also use qualitative techniques in analyzing data, which will then be presented descriptively. The results of the study show that Islamic education has great potential in forming a generation that is not only superior in science and technology, but also has good morals. The strategies highlighted include increasing the digital competence of educators, strengthening Islamic digital literacy, developing Islamic digital content, innovating learning methods, and integrating digital ethics in the curriculum. This research confirms that Islamic education is not an obstacle to technological progress, but a strategic partner in creating a modern civilization based on spiritual and moral values.

References

Akbar, A., & Noviani, N. (2019, May). Tantangan Dan Solusi Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan Di Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Direktorat Tindak Pidana Siber Bareskrim Polri. (n.d.). Statistik Kasus Siber Indonesia. Patroli Siber. https://patrolisiber.id/statistic/

Fitri, A. F. (2024). Peran Intitusi Pendidikan Islam Dalam Advokasi Kemajuan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. Jurnal Penelitian Tarbawi: Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 9(1).

Habibah, M. (2022). Pengembangan Kompetensi Digital Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar Dalam Kerangka Kurikulum Merdeka. Sittah: Journal of Primary Education, 3(1).

Hidayat, R., & Wijaya, C. (2016). Ilmu pendidikan Islam: menuntun arah pendidikan Islam di Indonesia. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia.

Lukman, A., Nurmadani, M., M., R. N., & Maulana, A. (2024). Perkembangan Pendidikan Islam Dalam Menghadapi Kemajuan Ilmiah (Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi). Jurnal Intelektual Dan Ilmiah Nusantara, 1(4).

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar . Ournal on Education, 6(1).

Munawir, Fitriyah, A., & Sholihah, L. M. (2024). Peran Intitusi Pendidikan Islam Dalam Advokasi Kemajuan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. Jurnal Penelitian Tarbawi: Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 9(1).

Munir, M. A. (2018). Strategi Pendidikan Islam dalam Menghadapi Globalisasi Ilmu pengetahuan dan Teknologi. El-Hikmah: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 12(2).

Novita, N. N. I. (2023). Penguatan etika digital melalui materi “Adab menggunakan media sosial” pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dalam membentuk karakter peserta didik menghadapi era Society 5.0. Journal of Education and Learning Sciences, 3(1).

Pringgar, R. F., & Sujatmiko, B. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Modul Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Pada Pembelajaran Siswa. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 5(1).

Qomaruddin, Q., & Sa’diyah, H. (2024). Kajian Teoritis tentang Teknik Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif: Perspektif Spradley, Miles dan Huberman. Journal of Management, Accounting, and Administration, 1(2), 83.

Ridwan, R. (2018). Pendidikan Islam dan Teknologi Digital dalam Mendukung Teory Taxonomy Bloom. Fikrotuna: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 7(1).

Rumina, R. (2019). Eksistensi Pendidikan Islam Dalam Menghadapi Perkembangan Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi (Iptek). An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial, 6(1).

Saad, M. A. (2015). Pendidikan Islam dan peranannya dalam membangun dan mengembangkan kearifan sosial. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 1(6).

Salsabila, U. H., Ramadhan, P. L., Hidayatullah, N., & Anggraini, S. N. (2022). Manfaat Teknologi Dalam Pendididkan Agama Islam. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 5(1).

Salsabilla, U. H., Agustin, A., Safira, F., Sari, I., & Sundawa, A. (2021). Manfaat Teknologi Bagi Mata Pelajaran PAI di Masa Pandemi Covid-19. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1).

Santoso, A. (2024). Kemajuan Sains dan Teknologi dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Guru. Pendidikan Guru: Peningkatan Pendidikan Di Indonesia, 5(1).

Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1).

Soleha, S., Hartini, & Rizal, S. (2023). Peran Media dan Teknologi Dalam Layanan Bimbingan dan Konseling di SMA Negeri 1 Rejang Lembong. JURNAL AT-TAUJIH BIMBINGAN DAN KONSELING ISLAM, 6(2), 21–23.

Sudaryo, A. (2024). Dinamika Pendidikan Islam di Indonesia. Interdisiplin: Journal of Qualitative and Quantitative Research, 1(1).

Sugianto, O., Afifah, M. S., & Lathifah, N. M. (2023). Pengelolaan Teknologi Pendidikan dan Peranannya pada Pendidikan Agama Islam. Social Science Academic, 1(2).

Sugiyono, S., & Iskandar, I. (2021). Integrasi Sains dan Teknologi dalam Sistem Pendidikan Islam Menurut Pandangan Al-Qur’an . Southeast Asian Journal of Islamic Education, 4(1).

Tamrin, H., & Masykuri, A. (2024). Inovasi Metode Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Journal of Islamic Educational Development, 1(1).

Waroh, S., & Putri, A. (2025). Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Penguatan Literasi Digital pada Generasi Milenial. Al-Zayn: Jurnal Ilmu Sosial & Hukum, 3(2).

Winanda, M. F., Nurhidayah, F., Fahrizal, P., & Hermawan, A. R. (2024). Strategi Pengembangan Konten Pendidikan Islami: Memaksimalkan Potensi Era Digital. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (INJURIES), 2(2).

Yuda Afrella, R., & Anshori, I. (2021). Strategi Islam Dalam Menghadapi Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. International Journal on Integrated Education, 4(1).

Downloads

Published

2025-05-24

How to Cite

Putri Nurafifah, Puti Rasina Mianti, Nayla Nur Zahrania, & Abdul Azis. (2025). Peran Pendidikan Islam dalam Mendorong Kemajuan Sains dan Teknologi (IPTEK) di Era Globalisasi. Hikmah : Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(2), 118–130. https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.894

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.