Epistemologi Pendidikan Agama Islam
(Konstruksi Pengetahuan dan Metodologi Pengetahuan)
DOI:
https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i1.303Keywords:
Construction, Methodology, Knowledge, Islamic Religious EducationAbstract
This study examines the construction and methodology of knowledge in the scope of Islamic Religious Education (PAI). This study explores five main aspects: (a) Sources of knowledge in Islamic Religious Education, (b) Scientific paradigms between revelation and reason, (c) Integrative research methodology in Islamic studies, (d) Deconstruction of the boundaries of scientific disciplines in Islamic Religious Education, and (e) Episteme of contemporary Islamic knowledge: between tradition and modernity. With this approach, Islamic Religious Education can continue to develop, be understood, and practiced in the life of society, so that a harmonious and orderly order of life is created. The study of concepts in the scope of Islamic Religious Education (PAI) must continue to be developed along with the emergence of complex problems amidst the development of globalization, as a basis for contemporary studies. This study is expected to be a reference for educators and education practitioners in developing more effective and relevant Islamic Religious Education (PAI) materials.
References
Abas, S. (2022). Rekonstruksi epistemologi pendidikan agama Islam (Kajian pemikiran Hasan Hanafi teosentris-antroposentris). Eduprof: Islamic Education Journal, 4(1), 79-98. https://doi.org/10.47453/eduprof.xxx
Arifuddin, A. R. (2022). Konstruksi ilmu pengetahuan dalam pendidikan Islam (Studi pustaka konsep pendidikan pada kitab kuning). Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 4(2), 212-230.
Arini, A. (2019). Pengembangan pembelajaran pendidikan agama Islam melalui pembelajaran konstruktivistik dan sosiokultural. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 2(1), 104-112. https://doi.org/10.33367/ijies.v2i2.845
Asman, W., & Betty, M. R. B. (2021). Filosofi pendidikan K.H. Ahmad Dahlan dan implikasinya pada epistemologi pendidikan Islam kontemporer. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 263-274. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(2).6119
Candra, B. Y. (2018). Problematika pendidikan agama Islam. Istighna: Jurnal Pendidikan, 1(1), 134-150. http://e-journal.stit-islamic-village.ac.id/index.php/istighna
Chanifudin, & Tuti, N. (2020). Integrasi sains dan Islam dalam pembelajaran. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 1(2), 212-216.
Darmawati, J., & Tobroni. (2024). Kajian materi pendidikan agama Islam dengan pendekatan psikologi. Moral: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1(4), 11-27. https://doi.org/10.61132/moral.v1i4.208
Hani, Z., Anwar, D., & Rubini. (2022). Kajian teoritis epistemologi pendidikan Islam. Al-Manar: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 11(2), 59-66.
Indrioko, E. (2020). Sumber-sumber ilmu pengetahuan dalam manajemen pendidikan Islam. HIJRI: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Keislaman, 9(1), 20-36.
Jaswan, & Tobroni. (2024). Model penelitian hubungan ilmu dan agama dalam pendidikan agama Islam. Karakter: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 1(4), 194-216. https://doi.org/10.61132/karakter.v1i4.209
Khaer, H. (2022). Al-Qur’an dan Hadits sebagai dasar pendidikan Islam. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan dan Kemasyarakatan, 13(1), 4-7.
M. Hariz, Z. (2018). Epistemological views of Islamic education philosophy as a basis for Islamic education. Jurnal Ilmiah Al QALAM, 12(1), 1-10.
Mahmudi. (2023). Pendidikan agama Islam dan pendidikan Islam tinjauan epistemologi, isi, dan materi. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 91-103.
Makki, A. (2019). Epistemologi pendidikan Islam: Memutus dominasi Barat terhadap pendidikan Islam. Al-Musannif, 1(2), 110-124. https://doi.org/10.56324/al-musannif.v1i2.26
Milla, N. (2018). Telaah paradigma keilmuan: Kajian pandangan tokoh tentang paradigma keilmuan. Jurnal Lisan Al-Hal, 10(1), 99-101.
Mujmal, Q. (2024). Epistemologi pendidikan Islam dari metode rasional hingga metode kritik. Jakarta: PT. Gelora Aksara Pratama.
Munawir, S., & Tobroni. (2024). Model penelitian pendidikan agama Islam berbasis integrasi-interkoneksi: Analisis pendekatan pohon ilmu, jaring laba-laba, dan twin tower. Karakter: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 1(4), 169-182. https://doi.org/10.61132/karakter.v1i4.203
Muslikhul, I., & Ahmad, D. N. K. (2022). Epistemologi Ibnu Rusyd (Telaah relasi wahyu dan rasio). An-Nur: Jurnal Studi Islam, 14(1), 80-88.
Rahman, A. (2012). Pendidikan agama Islam dan pendidikan Islam (Tinjauan epistemologi dan isi materi). Eksis: Riset, 8(1), 2056-2059.
Ratna, M., Baking, R., Natsir, M., & Amiruddin, A. (2023). Ontologi, epistemologi, dan aksiologi filsafat pendidikan Islam. IQRA: Jurnal Magister Pendidikan Islam, 3(2), 122-135. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/iqr
Suryadi, R. A. (2022). Al-Qur’an sebagai sumber pendidikan Islam. Taklim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 20(2).