Optimalisasi Strategi Pembelajaran Islami dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik

Authors

  • Mutia Ananda Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Fauza Rahmadani Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i2.789

Keywords:

Character Education, Islamic Education, Spiritual Intelligence

Abstract

Islamic education plays a crucial role in shaping the character and spiritual intelligence of students. Through Islamic learning strategies, students are not only provided with religious knowledge but also guided to develop moral, ethical, and spiritual values in their lives. This article discusses the influence of Islamic education on the development of spiritual intelligence, the role of educators, and the challenges and implications of its implementation. The research findings show that Islamic education significantly contributes to the formation of disciplined, honest, responsible, and empathetic individuals. Although there are some challenges in the implementation of this strategy, such as limited resources and resistance to religion-based approaches, Islamic learning strategies can have a significant positive impact on the moral and spiritual development of students. Islamic education also has positive implications in students' social relationships and the development of environmental awareness.

References

Afiana, J. (2024). Implementasi nilai-nilai Islam pada kegiatan Imtaq dalam meningkatkan kecerdasan spiritual peserta didik di SMP Negeri 21 Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.

Ahmad, A. (2024). Pendidikan berbasis mindful dalam studi Islam: Menumbuhkan kesadaran siswa. Al Naqdu: Jurnal Kajian Keislaman, 5(2), 76–81.

Akhyar, M., & Kosim, M. (2024). Gagasan pembaharuan pendidikan Islam berkemajuan perspektif KH Ahmad Dahlan. Kariman: Jurnal Pendidikan Keislaman, 12(1), 1–19. https://doi.org/10.52185/kariman.v12i1.379

Akhyar, M., & Zukdi, I. (2025). Ahmad Dahlan’s thoughts on education as a means of empowering the people. World Journal of Islamic Learning and Teaching, 2(1), 1–12.

Akhyar, M., Remiswal, R., & Khadijah, K. (2024). Pelaksanaan evaluasi P5 dalam meningkatkan kreativitas dan kemandirian siswa pada mata pelajaran PAI di SMPN 1 VII Koto Sungai Sariak. Instructional Development Journal, 7(2).

Arifin, M. L. (2020). Penanaman kecerdasan spiritual peserta didik di sekolah dasar Islam Kabupaten Brebes. Inferensi: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 14(1), 121–140.

Fanani, M. N. H., & Salahuddin, R. (2024). Optimalisasi kecerdasan spiritual melalui pembelajaran BTQ. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 231–255.

Ghufron, H. M., Ali, M., Abrori, M. S., & Irhamudin, I. (2023). Upaya guru Akidah Akhlaq dalam menumbuhkan kecerdasan spiritual siswa MA Nurul Hidayah Al Amin Indraloka Jaya Tubaba. Jurnal Progress: Wahana Kreativitas dan Intelektualitas, 11(1), 71–88.

Harahap, E. (2023). Menggali prinsip-prinsip dan model pembelajaran pendidikan agama Islam yang transformatif: Membangun kesadaran spiritual dan kemandirian berpikir. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 113–127.

Huda, M. M., Adim, M., Jawani, M., & Muhsona, C. (2022). Model pembelajaran Akidah Akhlak dengan YouTube content dalam meningkatkan kecerdasan spiritual siswa. TA’lim: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 5(2), 154–179.

Luthfina, L. T. (2020). Optimalisasi guru pendidikan agama Islam dalam mengembangkan kecerdasan spiritual siswa di SMAN 7 Kediri. IAIN Kediri.

Nasaruddin, N. (2020). Optimalisasi pendidikan Islam dalam menumbuhkan kecerdasan emosional. Kreatif: Jurnal Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 18(1), 27–45.

Nisa, C., & Daivina, D. (2023). Peranan guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan kecerdasan spiritual peserta didik. El-Hadhary: Jurnal Penelitian Pendidikan Multidisiplin, 1(1), 52–59.

Nuralang, N. (2018). Urgensi kecerdasan spiritual guru pendidikan agama Islam dalam pembinaan kepribadian peserta didik di SMPN 3 Palu. IAIN Palu.

Rofi’ah, A., & Anggraini, F. S. (2024). Optimalisasi metode pembelajaran PAI dalam meningkatkan kecerdasan spiritual peserta didik (Studi kasus di SMPIT Permata Mojokerto). Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara, 1(4), 5390–5398.

Downloads

Published

2025-04-21

How to Cite

Mutia Ananda, Fauza Rahmadani, & Gusmaneli Gusmaneli. (2025). Optimalisasi Strategi Pembelajaran Islami dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik. Ikhlas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(2), 252–270. https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i2.789

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.