Problematika Pendidikan Islam Kontemporer dan Strategi Pengembangannya
DOI:
https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i2.777Keywords:
Islamic Education, Problems, Development Strategies, Curriculum, ValuesAbstract
This article discusses "Contemporary Islamic Education Problems and Development Strategies," highlighting the various challenges faced by the Islamic education system in Indonesia. Issues such as value crisis, unclear educational goals, and curriculum inconsistency are the main focus of the analysis. The author emphasizes the importance of returning to the sources of Islamic teachings, such as the Qur'an and Hadith, to ensure that education is not only academically intelligent, but also rooted in moral and ethical values. In an effort to overcome these problems, educational development strategies that include curriculum innovation, improving teacher quality, and instilling spiritual values are suggested. With a holistic approach, this article aims to provide guidance in a more relevant and effective Islamic education reform, which is able to produce a superior generation with noble character and is ready to face global challenges.
References
Azhar, A., & Asykur, M. (2024). Tantangan dan inovasi dalam pengembangan kurikulum untuk meningkatkan kualitas pendidikan Islam. Jurnal Al-Qiyam, 5(1), 75–86.
Fatimah, L. N., & Shohib, M. W. (2023). Problematika dan tantangan pendidikan Islam dalam kajian kontemporer. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 6(3), 362–366.
Johan, dkk. (2024). Tantangan dan peluang pendidikan Islam dalam konteks modern. Jurnal Pendidikan Islam, 1(4), 1–13.
Mashudi. (2014). Problematika pendidikan Islam di era global. Islamuna, 1(1), 103–118.
Musleh, dkk. (2020). Problematika pendidikan Islam kontemporer & solusinya. Jurnal Reflektika, 15(1), 161–184.
Nurhasanah, S. (2018). Tantangan dan problematika pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 1–10.
Oviyanti, F., dkk. (2022). Perbandingan pendidikan Islam kontemporer. Yogyakarta: Bildung.
Rahman, D., & Akbar, A. R. (2021). Problematika yang dihadapi lembaga pendidikan Islam sebagai tantangan dalam meningkatkan mutu pendidikan. Nazzama Journal of Management Education, 1(1), 75–89.
Sahiba, A. (2022). Ruang lingkup pendidikan Islam kontemporer. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kearifan Lokal (JIPKL), 2(5), 224–232.
Wahid, L. A., & Hamami, T. (2021). Tantangan pengembangan kurikulum pendidikan Islam dan strategi pengembangannya dalam menghadapi tuntutan kompetensi masa depan. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 23–36.
Wahid, M. (2018). Problematika pendidikan Islam kontemporer. Jurnal Tafhim al-’Ilmi, 10(1), 47–57.
Wulansari, P. (2020). Rapprochement pendidikan Islam dengan pendidikan berparadigma holistik: Solusi bagi problematika pendidikan Islam di era modern. Muaʾṣarah: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 2(2), 66–73.
Yati, W. A., & Ramadhan, M. R. (2020). Pendidikan Islam kontemporer: Menggagas pendidikan untuk proyek kemanusiaan. Jurnal At-Tazakki, 4(1), 131–148.