Implementasi Metode Peer Feedback dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 8 pada Mata Pelajaran PAI di SMP Negeri 7 Kota Bangun Seberang

Authors

  • Eka Sri Rahmawati Universitas Kutai Kartanegara
  • Laili Azqia Universitas Kutai Kartanegara
  • Yuliyani Lestari Universitas Kutai Kartanegara
  • Akhmad Riadi Universitas Kutai Kartanegara

DOI:

https://doi.org/10.61132/karakter.v1i4.125

Keywords:

Peer Feedback, Islamic Religious Education, Classroom Action Research

Abstract

This study explores the implementation of the peer feedback method in improving the learning outcomes of grade VIII students in Islamic Religious Education (PAI) subjects at SMP Negeri 7 Kota Bangun Seberang. Using the Classroom Action Research (CAR) approach, this study aims to improve student engagement and learning outcomes through active participation in providing feedback to others. This method was chosen to overcome student boredom with conventional learning methods such as lectures. The results of the study indicate that the application of peer feedback can improve students' understanding and motivation to learn. The research process involved two cycles of action including planning, implementation, observation, and reflection. Data collected through observation and testing were analyzed descriptively qualitatively and quantitatively. The findings showed a significant increase in student learning activities and learning outcomes, indicating that the peer feedback method is effective in facilitating collaborative and supportive learning. This study concludes that peer feedback not only functions as an assessment tool, but also as a means of developing students' character and communication skills.

 

References

Al Ishaqi, M., & Triyana, I. W. (2024). Pengaruh Penerapan Asesmen Formatif dengan Metode Peer Assessment Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan, 33(2), 547–556.

Armila, D., Sianipar, M. R., Rambe, A. H., Adelia, M., & Annisa, E. (2022). Analisis Kemampuan Calon Guru dalam Mengajarkan Pembelajaran Tematik pada Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 13250–13255.

Aryani, S., Apriani, H., & Akhyar, O. (2018). PENGARUH PENERAPAN PEER ASSESMENT MELALUI MODEL TEAM ASSISTED INDIVIDUALZATION (TAI) PADA MATERI KELARUTAN DAN HASIL KALI KELARUTAN TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI SMAN 9 BANJARMASIN. DALTON: Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 1(2), 34–39.

Fauziah, F. (2023). PENERAPAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN PERILAKU HIDUP BERSIH DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PAI DI SMP SWASTA DARUL ABRAR. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 1(7), 1–10.

Fitri, A. Z., & Haryanti, N. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kuantitatif, Kualitatif, Mixed method dan Research and Development. Madani Media.

Haryanti, N. (2014). Ilmu Pendidikan Islam. Malang: Gunung Samudera.

Haryanti, N., Hasanah, M., & Utami, S. (2022). pengaruh Game Online Terhadap prestasi Belajar dan Motivasi Belajar Siswa MI Miftahul Huda Sendang Tulungagung. Cendekia, 2(3).

Haryanti, N., Muhibbudin, & Junaris, I. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Siswa (Disleksia dan Disgrafia). Journal of Instructional and Development Researches, 2(1), 7–16.

Herdesty, N. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dengan Metode Card Sort Tahun Pelajaran 2022/2023 (Penelitian Tindakan Kelas (PTK) di Kelas VIII A SMPN 14 Kaur). GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(5), 257–264.

Iskandar, W. (2019). Kemampuan Guru Dalam Berkomunikasi Terhadap Peningkatkan Minat Belajar Siswa di SDIT Ummi Darussalam Bandar Setia. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 135.

Mahmudah, Y., & Saniah, L. (2021). PENGARUH PENERAPAN METODE PEER TUTORING TERHADAP PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA MTs: Bahasa Indonesia. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 6(1), 10–18.

Nurlaelah, N., & Aisyah, S. N. (2023). Implementasi Active Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pai di SMP IT Darussalam Makassar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(3).

Pradana, Y. A. (2016). ANALISA PENYEBAB PENGGUNAAN MODEL KONVENSIONAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB KELAS XI DAN XII MAK MAN WATES 1 KULON PROGO TAHUN AJARAN 2014/2015. UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA.

Rizki, R., & Ambiyar, A. (2019). Penerapan Evaluasi Formatif Dan Umpan Balik Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Mata Diklat Teknik Permesinan Bubut Smk Negeri 5 Padang. Jurnal Vokasi Mekanika, 1(2), 23–29.

Sriyati, S., Permana, A., Arini, & Purnamasari, M. (2016). Efektivitas Peer Assessment dalam Menilai Kemampuan Kinerja Siswa pada Kegiatan Praktikum Biologi. Proceeding Biology Education Conference, 3(1), 372–376.

Suharti, D. (2021). Penerapan Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas Xi Smk Negeri 1 Balikpapan Tahun Pelajaran 2019/2020 (Studi Penelitian Tindakan Kelas dalam Upaya Peningkatan Pemahaman dan Keterampilan pada Tata Cara Penyelenggaraan Jenazah). PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 44–91.

Topulu, J., & Sianipar, L. K. (2023). UPAYA MENINGKATKAN SIKAP TANGGUNG JAWAB SISWA KELAS X IPA PADA PEMBELAJARAN FISIKA DENGAN MENGGUNAKAN PENILAIAN ANTAR TEMAN. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Dan Riset Fisika (JPPRF), 1(2), 84–91.

Wijayanti, A. (2017). Efektivitas self assessment dan peer assessment dalam pembentukan karakter siswa. Realita: Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 15(2).

Zaim, M. (2016). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Inggris. Kencana.

Published

2024-10-08

How to Cite

Eka Sri Rahmawati, Laili Azqia, Yuliyani Lestari, & Akhmad Riadi. (2024). Implementasi Metode Peer Feedback dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 8 pada Mata Pelajaran PAI di SMP Negeri 7 Kota Bangun Seberang. Karakter : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 1(4), 23–40. https://doi.org/10.61132/karakter.v1i4.125

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.