Aqidah dan Etika: Membangun Moralitas di Tengah Perubahan Sosial

Authors

  • Nashirah Dwi Arini Faiza Universitas Muhammadiyah Riau
  • Tia Angrelia Universitas Muhammadiyah Riau
  • Siti Nuriyah Ahmad Universitas Muhammadiyah Riau
  • Risya Purnama Sari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Fitria Mayasari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.368

Keywords:

Aqidah, Ethics, Morality, Change, Values

Abstract

The background of this study is the increasingly rapid social, cultural, and technological changes that have an impact on the dynamics of morality in society. In the midst of these changes, aqidah (belief) and ethics become important foundations in building solid morality. However, the main challenge faced is how to maintain the relevance of the teachings of aqidah and ethics in the context of modern life that continues to develop. This study aims to analyze the role of aqidah and ethics in shaping individual and collective morality amidst changing times. The main objective is to understand how religious beliefs and ethical principles can be applied effectively in maintaining moral integrity amidst the rapid flow of global change. The method used in this study is a qualitative method with analysis carried out by looking at the relationship between the values of aqidah, ethics, and morality in everyday life. The results of the study show that aqidah and ethics have an important role in shaping resilient morality amidst change. A deep understanding of aqidah and the application of ethical principles have proven to be a foundation for society to maintain positive moral values. However, the results also show that adaptation and renewal in the approach to teaching aqidah and ethics are needed to be more relevant and accepted by the younger generation living in the digital era.

References

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya pemerintah dalam meningkatkan kualitas “guru profesional” dalam menghadapi pendidikan di era disrupsi. 12, 241–251.

Andini, M. (2023). Akidah dan etika: Relasi antara keyakinan dengan nilai moral. Al-Hikmah: Jurnal Theosofi Dan Peradaban Islam, 5(1), 98–115. https://doi.org/10.51900/alhikmah.v5i1.19376

Azizah, I. N., Naila, Z. P., Sari, M. W., Wismanto, Z., Saidah, E., Ibrahim, R., & Salim, A. (2024). Membenahi pergaulan remaja di era disrupsi melalui pendidikan fikih Universitas Muhammadiyah Riau. 3.

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir maudhu’i tentang konsep pendidikan karakter jujur dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Fadhly, M., Alif, M., Aziz, A., & Sagara, Bayu, W. (2024). Implementasi media pembelajaran sederhana berbasis digital pada mata pelajaran bahasa Arab. 1(3).

Ilham Hudi. (2021). Pengaruh pengetahuan moral (moral knowing) terhadap perilaku/perbuatan moral (moral action) pada siswa SMP Kota Pekanbaru berdasarkan pekerjaan orang tua. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6671–6674. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2029

Kasus, S., Ibnu, M. I., Pekanbaru, A., Almahda, S., Wismanto, W., & Fithri, R. (2024). Penerapan konsep guru profesional dalam penanaman akhlak siswa pada Surat Ali Imran Ayat 159 pendidikan guru Madrasah Ibtidaiyyah, Universitas Muhammadiyah Riau, Indonesia. 2(5).

Khairul Amin, Imam Subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). Kemampuan sumber daya manusia dalam meningkatkan kualitas manajemen lembaga pendidikan Islam di era disrupsi. 11, 204–226.

Mardianto, K., Yuliandari, S., Rahmawati, L., & Lestari, Indah, W. (2024). Implementasi metode pendidikan akhlak anak dalam lingkungan keluarga untuk menciptakan karakter dan membentuk generasi yang berkualitas. 749–757.

Mualif, A., Fitri, A., Tauhid, Z., & Wismanto, W. (2024). Pengembangan masyarakat Muslim yang harmonis melalui pendidikan berbasis Sunnah di era disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450–2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260

Muhlis, Munir Yusuf, & Kaharuddin. (2023). Islamic education 4.0: Integration of moral education values in the learning process. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 7(2), 131–144. https://doi.org/10.22515/attarbawi.v7i2.5144

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen kepala sekolah dasar Islam dalam mengembangkan pendidikan karakter religius di era disrupsi (studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Rokayah. (2015). Penerapan etika dan akhlak dalam kehidupan sehari-hari. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 2(1), 15–33.

Sari, R. K., Ulfani, S. M., Lestari, A., Hasanah, D. P., & Wismanto. (2024). Kesempurnaan akhlak dan pribadi Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ’ alaihi Wasallam: Penelitian ini dilakukan dengan menggali berbagai dimensi sosial keagamaan. 2, 253–265.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. Amin, R. Q. (2023). Manajemen kepala madrasah ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Journal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Tiara Dewi, Muhammad Amir Masruhim, R. S. (2016). Etika ketuhanan. April, 5–24.

Wardah Yuni Kartika, Lidya Zanti, Dini Gita Sartika, Zaky Raihan, W. (2024). Peran orang tua dalam pendidikan akhlak anak sejak dini dalam sudut pandang Al-Qur’an. 2, 290–300.

Wismanto, Agus Salim, Afdal, Deprizon, A. F. (n.d.). Peran manajemen teknologi informasi dan komunikasi dalam dunia pendidikan di era disrupsi. 4(3), 1290–1297.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A. Mualif, A. (2023). Aktualisasi peran guru aqidah akhlak dalam mengembangkan karakter toleransi peserta didik pada sekolah dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Ananda, D., Nandiani, E. M., Anggelia, J., & Efendi, S. N. (2024). Ajaran dan gaya hidup dalam Islam. 1(1), 52–64.

Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, D. (2022). Mitra PGMI: Pengembangan bahan ajar mata kuliah aqidah untuk mahasiswa pendidikan guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, VIII, 50–59.

Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023a). Pengembangan bahan ajar mata kuliah aqidah untuk mahasiswa pendidikan guru Madrasah Ibtidaiyyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820

Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023b). Pengembangan bahan ajar mata kuliah aqidah untuk mahasiswa pendidikan guru Madrasah Ibtidaiyyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820

Wismanto, Zuhri Tauhid, A. Z. (2023). Upaya pencegahan budaya syirik di media sosial melalui pendidikan Islam berbasis Al Islam Kemuhammadiyahan. 12, 338–350.

Wismanto. (n.d.). Urgensi guru PAI dalam pembentukan akhlak siswa di era disrupsi. Parafrase.

Zaky Raihan, Dinda Putri Hasanah, Wardah Yuni Kartika, Lidya Zanti, W. (2024). Dampak media sosial terhadap akhlak di era globalisasi. 2, 301–315.

Downloads

Published

2024-12-11

How to Cite

Nashirah Dwi Arini Faiza, Tia Angrelia, Siti Nuriyah Ahmad, Risya Purnama Sari, Fitria Mayasari, & Wismanto Wismanto. (2024). Aqidah dan Etika: Membangun Moralitas di Tengah Perubahan Sosial. Karakter : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 72–79. https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.368

Most read articles by the same author(s)