Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata pelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Metode Resitasi dan Simulasi di Kelas IV SD Negeri 050578 Kwala Begumit
DOI:
https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.379Keywords:
Recitation, Simulation, Islamic Education, Learning OutcomesAbstract
This study examines the effectiveness of the Recitation and Simulation methods in improving students' learning outcomes in Islamic Education (PAI) at SD Negeri 050578 Kwala Begumit. The research was motivated by the observed low achievement of students, where many did not meet the Minimum Completion Criteria (KKM). A classroom action research (CAR) design was employed, consisting of two cycles, each involving planning, action, observation, and reflection. The findings indicated a significant improvement in cognitive abilities: the average score increased from 43.41% in the pre-cycle to 56.72% in Cycle I, and further to 95.23% in Cycle II. These results demonstrate that the combination of Recitation and Simulation methods effectively enhances students' understanding and engagement, ultimately leading to improved academic performance in PAI.
References
Abdullah, M. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Metode Resitasi. Jakarta: Rajawali Press.
Arifin, Z., & Rahman, A. (2020). Pengaruh Metode Simulasi Terhadap Peningkatan Kemampuan Kognitif Siswa dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan Biologi, 12(1), 45-52.
Hamalik, O. (2008). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.
Hidayati, N., & Sari, D. (2019). Efektivitas Metode Resitasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(2), 123-130.
Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University Press.
Mulyasa, E. (2014). Pendidikan Karakter Berbasis Agama Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Prasetyo, E., & Wibowo, A. (2021). Implementasi Metode Simulasi dalam Pembelajaran PAI untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(3), 201-210.
Rahmawati, L. (2018). “Efektivitas Metode Simulasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam”. Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 45–60.
Sardiman, A. M. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Sari, R., & Utami, S. (2018). Penerapan Metode Resitasi dalam Meningkatkan Partisipasi dan Prestasi Belajar Siswa di Kelas IV. Jurnal Penelitian Pendidikan, 5(4), 89-97.
Suherman, U. (2015). Strategi Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.