Analisis Kesalahan Penggunaan EYD dalam Penulisan Teks Eksplanasi pada Siswa Kelas VI di Madrasah Ibtidaiyah Muhajirin Telanaipura Kota Jambi
DOI:
https://doi.org/10.61132/karakter.v2i2.711Keywords:
EYD, explanatory, text, writing, errorsAbstract
This study aims to analyze errors in the use of Enhanced Spelling (EYD) in writing explanatory texts by grade 6 elementary school (SD) students. Explanatory text is an important type of text in learning Indonesian, but students often make mistakes in using EYD when writing this text. This research uses descriptive qualitative methods with content analysis and interview techniques. Data were obtained from explanatory texts written by 6th grade elementary school students and the results of interviews with the principal, homeroom teacher, and 15 students. The research results show that students still make many mistakes in using EYD, especially in the use of capital letters, punctuation and writing words. This error is caused by students' lack of understanding about EYD, lack of practice in writing explanatory texts, lack of teacher attention to EYD teaching, and lack of support from the home environment. This research recommends that teachers pay more attention to EYD teaching, provide regular explanatory text writing practice to students, increase collaboration with parents, and create a learning environment that is conducive to the development of students' writing skills.
References
Akkaya, N., & Kirmizi, F. S. (2010). Relationship between attitudes to reading and time allotted to writing in primary education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4742–4746. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042810008013
Apriliana, A. C., & Martini, A. (2018). Analisis kesalahan ejaan dalam karangan narasi pada siswa kelas V Sekolah Dasar Kecamatan Sumendang Selatan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 7, 227–232. https://primary.ejournal.unri.ac.id/index.php/JPFKIP/article/view/6267/5717
Hamlan, K., & Karim, A. (2018). Analisis kesalahan kata pada karangan deskripsi siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Banawa Kabupaten Donggala Sulawesi Tengah. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 3(3), 1–12. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/BDS/article/view/10053
Kholidah, U., Rosidah, A., Yahya, A., & Muhammadiyah Pringsewu, U. (2022). Pemakaian kata penghubung dan kata depan yang tidak tepat dalam bahasa Indonesia di SMA Muhammadiyah Pringsewu. Bagimu Negeri: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 58–64.
Kosasih, E. (2014). Jenis-jenis teks, analisis fungsi, struktur dan kaidah serta langkah penulisannya. Yrama Widya.
Mahsun. (2014). Teks dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Rajawali Pers.
Mendikbudristek. (2022). Keputusan Kepala Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia No 0424/I//Bs.00.01/2022 tentang ejaan bahasa Indonesia yang disempurnakan. Jakarta: Balai Pustaka. http://luk.staff.ugm.ac.id/ta/Suwardjono/EYD.pdf
Mijianti, Y. (2018). Penyempurnaan ejaan bahasa Indonesia. Proceeding International Conference on Computing Sciences and Engineering, 16(3), 1–6. https://doi.org/10.1016/j.jnca.2018.04.004
Nasrillah, E., Kosasih, E., & Kurniawan, K. (2019). Teks eksplanasi sebagai bahan ajar bahasa Indonesia di kelas XI SMAN 5 Bandung (Kajian deskriptif kualitatif terhadap fungsi, struktur dan kaidah kebahasaan dalam proses pembelajaran berbasis genre). Diglosia: Jurnal Pendidikan, 3(1), 68–73. https://journals.ums.ac.id/index.php/jpis/article/view/5720/3710
Nofitri, Z., & Noveria, E. (2020). Hubungan kemampuan membaca pemahaman dengan kemampuan menulis. Pendidikan Bahasa Indonesia, 9(3), 80. https://doi.org/10.24036/108994-019883
Nuryaningsih, W. D. (2021). Penerapan model discovery learning berkolaborasi Google Classroom dan WhatsApp Group untuk meningkatkan kompetensi siswa dalam menulis teks eksplanasi. Jurnal Paedagogy, 8(2), 159. https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3540
Pandini, I. (2020). Analisis kesalahan penggunaan ejaan yang disempurnakan pada karangan narasi siswa kelas XI SMAN 5 MODEL PALU. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 5(4), 83.
Panike, D. D. (2021). Analisis kesalahan ejaan bahasa Indonesia pada karya ilmiah siswa kelas XI SMA Negeri 05 Kepahiang. 64.
Sukarto, K. A. (2017). Konjungsi bahasa Indonesia: Suatu tinjauan. Pujangga, 3, 98–112.
Syahriar, R. A. V., & Suyitno, I. (2022). Konjungsi pada karangan eksplanasi siswa kelas VIII SMP Laboratorium UM tahun ajaran 2021/2022. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 2(7), 971–989. https://doi.org/10.17977/um064v2i72022p971-989
Wiyanto, A. (2004). Terampil menulis paragraf. Jakarta: Gramedia.