Paradigma Simbiosis Nilai dan Eudaimonia Kepuasan Kerja dalam Transformasi Perilaku Organisasi Pendidikan Islam di Institut Agama Islam Hidayatullah Batam

Authors

  • Nurazizah Alamsyah Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Rahmat Hidayat Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Sismawati Sismawati Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Jamrizal Jamrizal Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Samsu Samsu Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi

DOI:

https://doi.org/10.61132/moral.v2i1.501

Keywords:

Job Satisfaction, Transformation, Organizational Behavior

Abstract

The research results show that there is a significant relationship between the value symbiosis paradigm and job satisfaction eudaimonia on organizational behavior. Well-implemented Islamic values ​​support eudaimonic job satisfaction, which in turn increases the transformation of more positive organizational behavior. Faculty and staff who feel there is alignment between their work and their values ​​tend to work better and demonstrate behavior that supports organizational goals.

References

Abdullah, A., & Fathimah, R. (2023). Pengaruh nilai-nilai Islam dalam meningkatkan kepuasan kerja dosen di lembaga pendidikan Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(2), 45-56.

Alamsyah, M., & Fitri, H. (2020). Pengaruh nilai-nilai Islam terhadap perilaku organisasi di perguruan tinggi Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 98-112.

Hasyim, M. (2022). Pendidikan Islam dan dinamika sosial organisasi. Gramedia.

Hidayat, R., & Setiawan, A. (2021). Eudaimonia dan kepuasan kerja di lingkungan pendidikan Islam. Jurnal Psikologi Pendidikan, 8(3), 201-214.

Ibrahim, M., & Nasution, R. (2021). Paradigma perilaku organisasi dalam konteks pendidikan Islam: Implikasi terhadap kepemimpinan dan kinerja. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 15(3), 132-145.

Kahneman, D., & Deaton, A. (2020). High income improves evaluation of life but not emotional well-being. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 107(38), 16489-16493.

Luthans, F. (2019). Organizational behavior: An evidence-based approach (13th ed.). McGraw-Hill Education.

Muhammad, F. (2021). Transformasi organisasi pendidikan Islam: Perspektif manajerial dan kepuasan kerja. Remaja Rosdakarya.

Nugroho, S. (2020). Manajemen sumber daya manusia dalam pendidikan Islam. Prenadamedia Group.

Rahman, A. (2022). Transformasi perilaku organisasi dalam pendidikan Islam: Kajian di Universitas Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(1), 35-47.

Steger, M. F., & Dik, B. J. (2021). The role of meaning in organizational behavior: A review. Journal of Positive Psychology, 16(2), 119-132.

Sulaiman, T., & Firdaus, M. (2022). Eudaimonia dalam kepuasan kerja: Teori dan prakteknya. Alfabeta.

Zulfa, M., & Putra, F. (2022). Eudaimonia dan kepuasan kerja dalam pendidikan Islam: Tinjauan teoritis dan empiris. Jurnal Pendidikan dan Psikologi Islam, 9(1), 77-88.

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Nurazizah Alamsyah, Rahmat Hidayat, Sismawati Sismawati, Jamrizal Jamrizal, & Samsu Samsu. (2024). Paradigma Simbiosis Nilai dan Eudaimonia Kepuasan Kerja dalam Transformasi Perilaku Organisasi Pendidikan Islam di Institut Agama Islam Hidayatullah Batam. Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 73–92. https://doi.org/10.61132/moral.v2i1.501

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.