Keterkaitan dan Implikasi Nilai-nilai Karakter dalam Kompetensi Inti: Sebuah Analisis
DOI:
https://doi.org/10.61132/moral.v1i3.8Keywords:
Character Values, Core Competencies, EducationAbstract
This study analyzes the relationship between character values and core competencies in an educational context or work environment. Character values such as integrity, hard work, cooperation, and responsibility are studied in the context of how they influence and support the development of core competencies such as problem-solving abilities, leadership, and effective communication. This research uses an analytical approach to explore how strong character values can form desired core competencies and influence overall performance. The results of this research provide valuable insights for educators, organizational leaders, and practitioners to understand the importance of integrating character values in the development of core competencies.
References
Ahmadi, F. (2022). Merdeka Belajar Vs Literasi Digital. Cahya Ghani Recovery.
Aji, B. S. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Ips Kompetensi Dasar Mengenal Makna Peninggalan-Peninggalan Sejarah Yang Berskala Nasional Dari Hindubudha Dan Islam Di Indonesia Menggunakan Model Kooperatif Tipe Make A Match Di Kelas V Mi Muhammadiyah Lamuk Kecamatan Kejobong Kabupaten Purbalingga Tahun Pelajaran 2015/2016. Dissertasi, IAIN Purwokerto.
Ansyar, M. (2017). Kurikulum: Hakikat, Fondasi, Desain dan Pengembangan. Prenada Media.
Halimah, S. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan, 1(1), 1-28.
Hartini, S. (2013). Pengembangan Indikator dalam Upaya Mencapai Kompetensi Dasar Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Atas Kabupaten Karanganyar Jawa Tengah.
Hernawan, A. H., Permasih, H., & Dewi, L. (2012). Pengembangan bahan ajar. Direktorat UPI, Bandung, 4(11), 1-13.
Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(2), 5-11.
Ibda, H. (2017). Media Pembelajaran berbasis Wayang: Konsep dan Aplikasi. CV. Pilar Nusantara.
Ilham, D. (2019). Menggagas pendidikan nilai dalam sistem pendidikan nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109-122.
Indonesia, K. K. N. (2015). Paradigma Capaian Pembelajaran. Direktorat Jendral Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kementrian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia.
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 59-68.
Julaeha, S. (2019). Problematika kurikulum dan pembelajaran pendidikan karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 157.
Kurniawan, W. A. (2018). Budaya tertib siswa di sekolah. CV Jejak (Jejak Publisher).
Lestari, E. T. (2020). Cara praktis meningkatkan motivasi siswa sekolah dasar. Deepublish.
Magdalena, I., Elyipuspita, M., & Irmawati, N. (2023). Analisis Proses Pembuatan Tujuan Pembelajaran Berdasarkan Capaian Pembelajaran pada Siswa Kelas IV SDN Pondok Jengkol. MASALIQ, 3(3), 362-369.
Mauliandri, R., Maimunah, M., & Roza, Y. (2021). Kesesuaian alat evaluasi dengan indikator pencapaian kompetensi dan kompetensi dasar pada RPP matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 803-811.
Mustadi, A., et al. (2021). Bahasa dan Sastra Indonesia SD berorientasi kurikulum merdeka. UNY Press.
Noval, A., & Nuryani, L. K. (2020). Manajemen pembelajaran berbasis blended learning pada masa pandemi covid-19 (studi kasus di mas ypp jamanis parigi dan man 1 pangandaran). Jurnal Isema: Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 201-220.
Nur, S., Halidjah, S., & Tampubolon, B. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pkn Dengan Model Cooperative Learning Tipe Two Staytwo Stray. Dissertasi, Tanjungpura University.
Rachman, M. (2015). 5 Pendekatan Penelitian. Magnum Pustaka.
Triwiyanto, T. (2022). Manajemen kurikulum dan pembelajaran. Bumi Aksara.
Wijaya, H. (2020). Analisis data kualitatif teori konsep dalam penelitian pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Wijianto, W. (2019). Relevansi Sumber Belajar Ketahanan Nasional Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Dengan Indikator Pencapaian Kompetensi Siswa (Studi Di Sma Negeri 1 Surakarta, Jawa Tengah). Jurnal Ketahanan Nasional, 25(3), 393-408.
Zainiyati, H. S., Rudy al Hana, M. A., & Sari, C. P. (2020). Pendidikan Profetik: Aktualisasi & Internalisasi dalam Pembentukan Karakter. Goresan Pena.
Zakariah, M. A., Afriani, V., & Zakariah, K. M. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research And Development (R N D). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah Kolaka.