Evaluasi Efektivitas Pembelajaran Aqidah Akhlak

Kajian evaluasi pembelajaran aqidah akhlak melalui Metode ceramah dan diskusi

Authors

  • Najamudin Najamudin Universitas Ibn Khaldun Bogor,

DOI:

https://doi.org/10.61132/moral.v2i2.861

Keywords:

Aqidah Akhlak, Discussion method, Effectiveness, Lecture method

Abstract

Aqidah Akhlak through a literature review that focuses on lecture and discussion methods. In learning Aqidah Akhlak, choosing the right method is the key to success in delivering material and shaping students' character. The lecture method is effective for delivering basic information systematically, while the discussion method emphasizes more on active student involvement and the development of critical thinking skills. This article reviews various scientific literature to analyze the advantages, disadvantages, and relevance of both methods in learning Aqidah Akhlak. The results of the study show that the use of both methods in an integrated manner can provide more optimal results, with lectures as an introduction and discussions as a deepening of the material. These findings provide a theoretical perspective for educators in designing effective learning strategies.

References

Ali, M. (2022). Pengaruh metode diskusi terhadap motivasi belajar siswa dalam pendidikan agama. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(3), 150–162.

Arifin, Z. (2015). Strategi dan metode pembelajaran agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Fadli, A. (2024). Peran guru dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran aqidah akhlak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Islam, 9(5), 90–105.

Hasan, M. (2021). Implementasi metode ceramah dalam pembelajaran aqidah akhlak. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 75–90.

Idris, N. (2024). Pembelajaran berbasis nilai dalam pendidikan agama. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 8(4), 145–160.

Lestari, H. (2022). Metode pembelajaran aktif dalam pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(6), 100–115.

Majid, A. (2012). Perencanaan pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurdin, M. (2023). Keterlibatan siswa dalam pembelajaran aktif. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 5(1), 30–45.

Purnama, R. (2023). Analisis efektivitas metode ceramah dan diskusi dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2), 120–135.

Rahman, F. A. (2020). Efektivitas metode diskusi dalam meningkatkan pemahaman siswa terhadap nilai-nilai keagamaan. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 45–56.

Riva'i, F. A., Idham, & Wafiroh, F. A. (2023). Efektivitas pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) pada siswa kelas VIII di SMP Terpadu Al-Ittihadiyah Bogor. Jurnal Al-Mubin, 85–95.

Sari, D. (2022). Strategi pengajaran akhlak dalam konteks modern. Jurnal Pendidikan Islam dan Kemanusiaan, 6(4), 200–215.

Setiawan, B. (2023). Model pembelajaran interaktif dalam pendidikan agama. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 55–70.

Widawati, R., Adistiani, A., & Mughni, F. (2024). Keefektifan pembelajaran PAI sejak sekolah dasar sampai sekolah menengah atas dengan pendekatan personal. Jurnal Pendidikan Tambusai.

Yanti, S. (2023). Efektivitas metode diskusi dalam pembelajaran aqidah akhlak. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(3), 85–98.

Downloads

Published

2025-05-16

How to Cite

Najamudin Najamudin. (2025). Evaluasi Efektivitas Pembelajaran Aqidah Akhlak : Kajian evaluasi pembelajaran aqidah akhlak melalui Metode ceramah dan diskusi. Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 2(2), 76–87. https://doi.org/10.61132/moral.v2i2.861

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.