Kepemimpinan Guru dalam Membangun Budaya Disiplin di MA Hidayatul Islamiyah

Authors

  • Nanda Nur Zakiya Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Tuban
  • Nadya Arrifni Ilma Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Tuban
  • Syihada Hilwati Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Tuban

DOI:

https://doi.org/10.61132/moral.v2i2.976

Keywords:

Leadership Concept, Culture of Discipline, Strategy

Abstract

Character Education, especially in terms of discipline, is a major concern in the learning process that occurs in schools. The role of teachers is not only limited to teaching, but also includes being role models, motivators, and mentors who can build a disciplined atmosphere among students. This study adopted a qualitative approach with data collection methods including observation, interviews, and documentation. The research findings indicate that the culture of discipline in madrasas is greatly influenced by the implementation of strict rules, the provision of rewards and punishments, and the persuasive approach and role models from teachers. In addition, there are supporting factors such as the existence of madrasa regulations and good examples from teachers, as well as inhibiting factors such as environmental influences and the use of gadgets. In conclusion, the development of a culture of discipline in madrasas requires cooperation between teachers, students, and the environment, as well as the right strategy to create a conducive and disciplined learning atmosphere.

References

Aini, F. N. (2021). Implementasi Budaya Disiplin Sekolah dalam Manajemen Kesiswaan di Sekolah Menengah Kejuruan. . Media Managemen Pendidikan , 3(3), 363-373.

Azis, A. &. (2023). Budaya Sekolah untuk Penguatan Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, , 11(1), 1-6.

Elina, S. F. (2023). Konsep Kepemimpinan dalam Guru Penggerak. . Didaktik: Journal Ilmiyah PGSD STKIP Subang, 9(5), 3429-3444.

Fatmawati, M. M. (2023). Strategi Komunikasi Persuasif Guru Dalam MembentukKarakter Murid TKRaodhatul Atfal Mutiara Hati Makassar. KHIRANI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Fitriya Ardlilla, I. R. (2023). STRATEGI GURU DALAM MEMBANGUN KARAKTER DISIPLIN SISWA DI MADRASAH IBTIDAIYAH. JPMI: Jurnal

Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 246.

H. Hakkul Yakin, M. W. (2022). STRATEGI GURU DALAM PENERAPAN REWARD DAN PUNISHMEN TERHADAP. Lombok Timur: Al-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, Volume 1, Nomor 3

Huda, A. M. … Dalimunthe, R. 2021. Budaya Sekolah/ Madrasah. BINTANG : Jurnal Pendidikan dan Sains, 3(3), 517–526. Diambil dari https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Jannah, Miftahul. 2019. Problematika Kedisilplinan Siswa Kelas IV SDTQ-T An Najah Cindai Alus Martapura Kalimantan Selatan. STAINU Purworejo: Jurnal As Sibyan Jurnal Kajian Kritis Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Dasar, Vol. 2, No. 2, Hal 14-23.

Kharisma, C., dan Suyatno, S. 2019. Peran Guru Dalam Menanamkan Karakteri Disiplin Siswa Di Sekolah Dasar Negeri Bleber 1 Prambanan Sleman. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 1(2), 131. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v1i2.656

Muchamad Rifki, S. S. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Karaktermelalui Metode Keteladanan Guru di Sekolah. JURNALBASICEDU, 89-98.

Muharram, A. H. (2024). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional dan Inovasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Di SMA Negeri 22 Palembang Pada Era Pendidikan 4.0. Jurnal Ekonomi Bisnis, Managemen dan Akuntansi, 3(2), 607-626.

Nakhe, F. 2024. Analisis Peran Guru Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Dalam Proses Belajar Mengajar Di Smp Negeri 1 Toma Kabupaten Nias Selatan. FAGURU: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Keguruan, 3(1). Diambil dari https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/faguru/article/view/1294%0Ahttps://jurnal. uniraya.ac.id/index.php/faguru/article/download/1294/1038

Nasution, I. … Nisa, T. 2024. Peran Guru Dalam Menerepkan Disiplin Belajar Siswa 2(1)

Qomaruddin, Q. R. (2023). Kepemimpinan Guru dalam Menanggapi Perubahan Sosial dalam Pendidikan . Jurnal Ilmu pendidikan Islam, 22(4).

R, S. T. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja terhadap Perilaku Inovatif Guru SMA. Journal of Education Research, 5(3), 3827-3839

Rahayu. 2018. Pengaruh Kepemimpinan Guru Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa Di Sma Negeri 17 Gowa

Rahmawati, D. &. (2024). Kepemimpinan Demokratis: Persepsi Guru Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 3(3), 3210-3231.

Sari, P. &. (2023). Kultur Sekolah Dalam Membentuk Kedisiplinan Siswa di SMA Angkasa Adi Sutjipto Yogyakarta. Dimensi Jurnal Kajian Sosiologi , 22(1), 1-12.

Sobri, S. (2021). Pembentukan karakter disiplin siswa melalui kultur sekolah. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS,, 1-12.

Surya, S. Habiburrahman, S. 2021. Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Budaya Disiplin Siswa di MAS Patra Mandiri Plaju Palembang. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(2), 289–300. https://doi.org/10.53802/fitrah.v1i2.30

Wally, M. 2022. Peran Guru Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Studi Islam, 10(1), 70–81. https://doi.org/10.33477/jsi.v10i1.2237

Zahra, A. A., dan Fathoni, A. 2024. Peran Guru Sebagai Pendidik dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa di Sekolah Dasar, 13(001), 57–68

Zuchri Abdussamad. 2021. Metode Penelitian Kualitatif. Diambil dari https://repository.ung.ac.id/karyailmiah/show/8793/buku-metode-penelitian- kualitati.html

Downloads

Published

2025-06-04

How to Cite

Nanda Nur Zakiya, Nadya Arrifni Ilma, & Syihada Hilwati. (2025). Kepemimpinan Guru dalam Membangun Budaya Disiplin di MA Hidayatul Islamiyah. Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 2(2), 179–190. https://doi.org/10.61132/moral.v2i2.976

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.