Membangun Masa Depan Pendidikan: Peran kepemimpinan Visioner Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.61132/moral.v1i4.240Keywords:
Leadership, Visionary, Education, Quality, InnovationAbstract
This research discusses the importance of visionary leadership in improving the quality of education in a challenging global and local era. Through a literature study approach, this research analyzes various theories and findings related to the role of leadership in education. The results show that visionary leadership has a significant influence on improving the quality of education through innovation, long-term vision and adaptability. The research also identifies the main characteristics of effective visionary leadership and implementation strategies that can be applied in educational institutions. The conclusion of this study confirms that the implementation of visionary leadership is essential to build a quality and sustainable future for education.
References
Adriansyah, H., Handayani, I. F., & Maftuhah, M. (2022). Peran pemimpin visioner dalam mewujudkan budaya sekolah berkarakter. Journal of Islamic Education and Innovation, 23-35.
Ahmad Mappaenre. (2014). Kepemimpinan visioner kepala sekolah, kepemimpinan diri guru dan sekolah efektif. Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 12(4), 217-288.
Bashirotul Hidayah, & Dian Wahyu Utami. (2024). Kepemimpinan visioner kepala madrasah terhadap peningkatan kinerja guru di Madrasah Ibtidaiyah Tarbiyatul Huda Jombang. Manajeria: Jurnal Ilmu Manajemen Pendidikan, 3(1), 81-95.
Budi, M. H. S. (2020). Kepemimpinan visioner kepala madrasah MIN 13 Ngawi dalam meningkatkan mutu pendidikan. SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 1(4), 151–170.
Budiman, H. (2017). Kepemimpinan visioner dalam perspektif Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Raden Intan Lampung. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 7(1), 44–59.
Bustari. (2019). Kepemimpinan visioner dalam meningkatkan mutu pendidikan di Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 72–90.
Darmaji, Meila Hayudiyanti, Maisyaroh, & Raden Bambang Sumarsono. (2024). Kepemimpinan visioner dalam bidang pendidikan. Revitalasi Manajemen Pendidikan, 38-45.
Dian Tri Wibawani, Bambang Budi Wiyono, & Djum Djum Noor Benty. (2019). Kepemimpinan visioner kepala sekolah sebagai pemimpin perubahan dalam peningkatan mutu pendidikan. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 2(4), 181-187.
Dwiyono, M. S. A. P. P. Y. R. N. C. O. P. Y. (2019). Jurnal Pendidikan | Jurnal Pendidikan. Jurnal Pendidikan IPS, 4(2), 53–60. http://jurnal.ut.ac.id/index.php/jp/search/authors/view?givenName=Mery%20Noviyanti&familyName=&affiliation=Universitas%20Terbuka&country=ID&authorName=Mery%20Noviyanti
Hariyani, S. (2021). Kepemimpinan visioner kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di SMPN 1 Takeran (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Ika Alifiyah, Ali Imron, & Juharyanto. (2019). Kepemimpinan visioner kepala sekolah dalam mengembangkan karakter peserta didik. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 2(1), 32-39.
Imaduddin. (2024). Model kepemimpinan visioner kyai dalam mengembangkan pendidikan pesantren. Jurnal Inovatif Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 212-226.
Khoriroh, F., Fauzi, A., & Zohriyah, A. (2024). Peran pemimpin visioner pada lembaga pendidikan MI Mutaalimin Cigudang. Indonesian Research Journal on Education, 4(2), 337-344.
Lestari, S., Mulyanto, A., & Gustami, B. A. (2023). Kepemimpinan visioner dalam meningkatkan kualitas pendidikan. 3, 199–205.
Muh Ibnu Sholeh, Sokip, Asrop Syafi'i, Moh Nashihudin, & Sahri. (2023). Kepemimpinan visioner dalam membangun komunitas belajar kolaboratif. SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 4(4), 10-27.
Panji Asnyoto, & Erny Roesminingsih. (2019). Kepemimpinan visioner dalam upaya meningkatkan mutu sekolah (Studi Kasus di SMK Negeri 2 Surabaya). 1, 1–7.
Purwanto, R. (2021). Kepemimpinan visioner kepala sekolah terhadap mutu dan kualitas sekolah di SD Negeri Soko. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 1(4), 151-160.
Rachman, E. A., Humaeroh, D., Sari, D. Y., & Mulyanto, A. (2023). Kepemimpinan visioner dalam pendidikan karakter. Jurnal Edicatio, 9(2), 1024–1033. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.5053
Sodik, M., Islam, U., Blitar, B., Husniyah, N. I., Universitas, P., & Lamongan, I. (2024). Strategi kepemimpinan visioner kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. INTIZAM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 1–12.
Suparyo, Muh Hanif, & Suratno. (2024). Peran kepemimpinan visioner dalam pengembangan kualitas pendidikan: Studi kasus MTs Raudlatul Huda Cilacap. JUWARA: Jurnal Wawasan dan Aksara, 4(1), 53-62.
Ulpah, M., Agustini, A., & Sofiah, L. (2023). Pengaruh kepemimpinan visioner kepala sekolah dan kinerja guru terhadap mutu pendidikan. JOURNAL ON TEACHER EDUCATION, 4(3), 521–531.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Moral : Jurnal kajian Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.