Problematika Lembaga Pendidikan Islam di Era Digital: Tantangan dan Solusi

Authors

  • Ibrah Safirah Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia
  • Herlini Puspika Sari Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia
  • Muhammad Hisyam Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia
  • Nazifah Fitri Annisa Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/moral.v2i2.983

Keywords:

technology integration, Islamic education, digital era, curriculum, human resources

Abstract

Islamic educational institutions play a crucial role in shaping students’ character based on Islamic values. However, the rapid development of the digital era presents both opportunities and challenges. This article aims to analyze the problems faced by Islamic educational institutions in adapting to the digital age and to offer practical solutions. The research identifies key issues such as outdated curricula, lack of professional human resources, limited digital infrastructure, and financial constraints. The findings suggest that to remain relevant, these institutions must integrate technology into the learning process, reform curriculum design, improve teachers' digital competencies, and ensure sustainable funding. This study emphasizes the importance of collaborative efforts between schools, families, governments, and society in ensuring the advancement of Islamic education in a digitalized world.

References

Addakhil, M. I. J. (2019). Problematika Pengembangan Kurikulum di Lembaga Pendidikan Islam: Tinjauan Epistimologi. Ta’limuna, 9(01), 2.

Anindita, G. K., Garjita, A. W., & Suparmi. (2024). Inovasi Pendidikan Era Digital. Bahusacca: Jurnal Pendidikan Dasar dan Manajemen Pendidikan, 5(2), 57.

Darmayanti, D. (2022). Upaya peningkatan motivasi belajar bahasa inggris melalui metode pengajaran variatif pada siswa madrasah aliyah negeri kota baubau. Swarna: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 256–263.

Khairunnisa, Junaidi & Pratama, A. R. (2024). Problematika Lembaga Pendidikan Islam di Era Society 5.0: Perspektif Digitalisasi dan Transformasi Pendidikan. Jurnal Visi Manajemen, 10(2), 3.

Manshur, A., & Isroani, F. (2023). Tantangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Era Digital. Edukasi Islam: Jurnal Pendidikan Islam, 12(4), 353.

Masgumelar, NK (2021). Teori Pembelajaran Konstruktivis dan Implikasinya dalam Pendidikan dan Pembelajaran. 2 , 49–57.

Nur, T. (2024). Problematika Lembaga Pendidikan Islam Sebagai Tantangan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Era Milenial. Dahzain Nur: Jurnal Pendidikan, Keislaman, dan Kemasyarakatan, 14(1), 51.

Nurhidaya M. (2025). Kurikulum Pendidikan Islam di Indonesia (Problematika, Tantangan dan Lintasan Sejarah Kurikulum di Indonesia). Multidisciplinary Indonesian Center Journal (MICJO), 2(1), 358.

Rahman, D., & Akbar, A. R. (2021). Problematika yang Dihadapi Lembaga Pendidikan Islam sebagai Tantangan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Mazzama: Journal of Management Education, 1(1), 77.

Sinaga, W. M. B. Br. & Firmansyah, A. (2024). Perubahan Paradigma Pendidikan di Era Digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(4), 3.

Suherdiyanto, Prihadi, A. & Mustiah. (2024). Problematika Pengembangan SDM Pendidikan Islam Multikultural di Era Modernisasi. Sosial Horizon: Junal Pendidikan Sosial, 11(3), 471.

Surachman, A., Putri, D. E., & Nugroho, A. (2024). Transformasi Pendidikan di Era Digital Tantangan dan Peluang. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(2), 52-63.

Taofik, A. (2020). Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Indonesian Journal of Adult and Community Education, 2(2), 3-8.

Yusri, M. (2024). Problematika Pendidikan Agama Islam di Era Modern. Al-Ubudiyah:Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 5(2), 86.

Yahya. (2024). Sarjana Pendidikan. Sarjana Pendidikan, 3(6), 101–112.

Zulmi, R. (2024). Pendidikan Islam Berbasis Digitalisasi. JMPAI: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(2), 200.

Downloads

Published

2025-06-05

How to Cite

Ibrah Safirah, Herlini Puspika Sari, Muhammad Hisyam, & Nazifah Fitri Annisa. (2025). Problematika Lembaga Pendidikan Islam di Era Digital: Tantangan dan Solusi. Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 2(2), 191–202. https://doi.org/10.61132/moral.v2i2.983

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.