Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Membangun Budaya Damai dan Resolusi Konflik di Kalangan Remaja

Authors

  • Nofita R. Asbanu Institut Agama Kristen Negeri Kupang
  • Daud Saleh Luji Institut Agama Kristen Negeri Kupang

DOI:

https://doi.org/10.61132/sabar.v2i3.1025

Keywords:

Christian character, Christian Religious Education, conflict resolution, culture of peace, youth

Abstract

Adolescents are an age group that is vulnerable to social conflict due to emotional immaturity and the search for self-identity. Amidst the increasing cases of violence and intolerance among adolescents, Christian Religious Education (PAK) has strategic potential in forming peaceful characters and constructive conflict resolution skills. This study uses a descriptive qualitative approach through an in-depth literature review of various literature and scientific journals from the last five to ten years. The results of the study indicate that PAK plays a role in internalizing the values ​​of love, forgiveness, tolerance, and justice that are relevant to building a culture of peace. In addition, PAK also contributes to forming a healthy social identity among adolescents, strengthening multicultural awareness, and providing skills in resolving conflicts non-violently. The instillation of these values ​​is carried out through a holistic approach that includes cognitive, affective, and practical learning. Christian Religious Education not only forms religious understanding, but also plays a role as a means of social transformation amidst the complex reality of conflict. Thus, PAK can be an important element in efforts to prevent conflict and form a young generation with a peaceful personality.  These findings are expected to be the basis for developing a curriculum and practice of Christian education that is more responsive to the social challenges faced by today's youth.

References

Ali, U., Saingo, Y. A., Kasse, S., & Hayer, A. M. (2023). Resolusi Konflik Guru Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam Menciptakan Iklim Belajar yang Kondusif. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 4(3), 193–218. https://doi.org/10.46963/asatiza.v4i3.887

Awang, J. A., Prayitno, I. S. P., & Engel, J. D. (2021). Strategi Pendidikan Agama Kristen bagi Remaja dalam Membentuk Konsep Diri guna Menghadapi Krisis Identitas akibat Penggunaan Media Sosial. KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 4(1), 98–114. https://doi.org/10.47167/kharis.v4i1.64

Boiliu, F. M., Harefa, D., Simanjuntak, H., Waruwu, S., & Simanjuntak, I. F. (2021). Model Pendidikan Agama Kristen Berwawasan Majemuk dalam Membina Sikap Toleransi Beragama di Indonesia. KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 4(1), 84–97. https://doi.org/10.47167/kharis.v4i1.82

Dubu. (2022). Dampak Pendampingan Pastoral Terhadap Remaja Nakal Di Panti Asuhan Kasih Agape. 26–34.

Gulo. (2024). Membentuk Identitas Kristen yang Toleran : Pendidikan Moderasi Beragama sebagai Pilar Kebhinekaan. 8, 1–27.

Gulo, K. K., Zendrato, N., Darma, F. E., & Linggi, S. (2024). Dampak Pendidikan Kristen dalam Pembentukan Identitas Keagamaan Anak di Era Digital : Tantangan dan Peluang. 1(4).

Haslinda, Basti Tetteng, & Muhammad Nur Hidayat Nurdin. (2022). Kematangan Emosi Dan Perilaku Agresi Pada Remaja. PESHUM : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 1(5), 547–553. https://doi.org/10.56799/peshum.v1i5.648

Kartikasari1. (2023). Konsep Diri Remaja Perempuan Tentang Perubahan Fisik Pada Masa Pubertas (The Self-Concept of Adolescent Girls Regarding Physical Changes During Puberty). 15(3), 114–122.

Koehuan, N. A. (2024). Tantangan Pendidikan Kristen Dalam Membantu Para Remaja Kristen Menghadapi Krisis Identitas Di Era Digital Sunsmile Kids Alam Sutera Pre-School serta mempermudah manusia dalam berbagi informasi , juga interaksi antar sesama 1 foto , kegiatan , pengalaman , bahkan masalah di media sosial remaja tidak selalu sesuai dengan. 1(2), 43–56. https://doi.org/10.54765/silihasah.v1i2.59

La’bi’, T. (2025). Peran Kurikulum Pendidikan Agama Kristen dalam Meningkatkan Spiritualitas Pemuda. 2(2), 24–34.

Lestari, T. D., & Sa’adah, N. (2021). Pendidikan Multikultural Solusi Atas Konflik Sosial: Indikasi Intoleran dalam Keberagaman. Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis, 6(2), 140. https://doi.org/10.17977/um021v6i2p140-154

Lestariningsih. (2024). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Membangun Kesadaran Spiritualitas Peserta Didik. 5(2), 204–213.

Luji. (2024). Nilai Pedagogis Kristen dari Budaya Pasue dalam Perayaan Kalela sebagai Dasar Moderasi Beragama bagi Masyarakat Pulau Ndao. 2(4), 16–26.

Luji, D. S. (2023). Makna Dan Nilai Pedagogis-Teologis Dari Lagu “Doa Akhir Tahun” Karya Daud Saleh Luji. Tambur : Journal of Music Creation, Study and Performance, 2(2), 75–84. https://doi.org/10.52960/jt.v2i2.171

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). SAGE Publications.

Neonane, T., & Topayung, S. L. (2024). Pendidikan Agama Kristen dan Perannya dalam Memfasilitas Kerjasama Antar Budaya di Indonesia. 2(4), 1185–1196.

Nofrianri, Y. dkk. (2024). Konflik Dan Integrasi Sosial Dalam Masyarakat Multikultural Di Indonesia. 19(5), 1–23.

Puspasari, sharfina A. (2020). Pendidikan Kewarganegaraan Di Smk Negeri 4 Semarang.

Sagala, L. D. J. F., Br Simamora, E. S., & Yulianti, S. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mengatasi Kenakalan Remaja Di Sekolah. Jurnal Teologi Injili, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.55626/jti.v1i1.1

Sari. (2024). PERKEMBANGAN IDENTITAS REMAJA MENCARI JATI DIRI DI ERA DIGITAL. Repositorio Institucional Del Tecnológico de Monterrey RITEC, 454(Ecep 2019), 5858–5868.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Talakua, M. A. (2023). The Role of Christian Religious Education Teachers in Shaping Student Character Through Peace Education and Conflicts Resolution Among Students. Athena: Journal of Social, Culture and Society, 1(4), 257–261. https://doi.org/10.58905/athena.v1i4.202

Tular, N. I., & Manik, J. S. (2022). Pendidikan Perdamaian bagi Remaja: Upaya Pencegahan Terjadinya Konflik antar Umat Beragama. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 5(1), 40–57. https://doi.org/10.34081/fidei.v5i1.228

Usmi, R. (2024). Pendidikan Damai sebagai Pendidikan Resolusi Konflik dan Misi Pendidikan Kewarganegaraan untuk Penguatan Toleransi dan Membangun Budaya Damai. Journal on Education, 06(03), 16100–16110.

Wally. (2025). STRATEGI MANAJEMEN KONFLIK BERBASIS NILAI-NILAI PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN BAGI SISWA SEKOLAH DASAR. 1. https://doi.org/10.63536/imitatiochri

Welikinsi, W. (2024). Peran Pendidikan Kristen dalam Membentuk Identitas dan Tujuan Hidup dalam upaya Mengatasi Krisis Spiritual di Kalangan Pelajar. Proceeding National Conference of Christian Education and Theology, 2(1), 39–50. https://doi.org/10.46445/nccet.v2i1.847

Zhao, Y., Zheng, Z., Pan, C., & Zhou, L. (2021). Self-Esteem and Academic Engagement Among Adolescents: A Moderated Mediation Model. Frontiers in Psychology, 12(June). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.690828

Downloads

Published

2025-06-11

How to Cite

Nofita R. Asbanu, & Daud Saleh Luji. (2025). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Membangun Budaya Damai dan Resolusi Konflik di Kalangan Remaja . Sabar : Jurnal Pendidikan Agama Kristen Dan Katolik, 2(3), 53–62. https://doi.org/10.61132/sabar.v2i3.1025

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.