Kompetensi Pedagogik Guru PAK dalam Penerapan Metode Demonstrasi pada Siswa SD di Tapanuli Utara.
DOI:
https://doi.org/10.61132/sabar.v2i2.743Keywords:
Pedagogical Competence, Christian Religious Education, Demonstration Method, Learning, StudentsAbstract
This study aims to analyze the pedagogical competence of Christian Religious Education teachers in implementing the demonstration method to students at SD Negeri 173182 Lobutolong, North Tapanuli Regency. The pedagogical competence in question includes the teacher's ability to design, implement, and evaluate effective learning, focusing on the demonstration method used to improve students' understanding and skills. This study is a descriptive qualitative approach. The subjects of this study were Christian Religious Education teachers at SD Negeri 173182 Lobutolong, as well as several students who were directly involved in the learning process. The study results indicate that Christian Religious Education teachers at SD Negeri 173182 Lobutolong have good pedagogical competence in implementing the demonstration method. Teachers can use the demonstration method effectively to teach Christian religious concepts, such as compassion, forgiveness, and other moral values, by actively involving students in the learning process. Applying the demonstration method positively impacts the learning process and the formation of student character. Therefore, schools need to continue to increase support for the development of teacher competence and the provision of facilities that support the optimal implementation of this method.
References
Astika, M., & Selvianty Sari Bunga. (2016). Hubungan kompetensi sosial guru Kristen terhadap perkembangan karakter siswa: Tantangan pendidikan Kristen dalam mencerdaskan youth generation. Jurnal Jaffray, 14(1), 63–76. https://doi.org/10.25278/jj71.v14i1.189
Berek, F. (2024). Analisis deskriptif kompetensi pedagogik guru pendidikan agama Kristen di era masa kini. SESAWI: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 5(2), 352–367. https://doi.org/10.53687/sjtpk.v5i2.273
Boiliu, F. M., & Purba, S. Y. (2024). Pendekatan demonstrasi dalam pembelajaran pendidikan agama Kristen. Jurnal Shema, 7(2).
Encu, A., & Sudarma, M. (2021). Kelas berkarakter: Model pembelajaran berbasis minat, bakat dan kemampuan - Rajawali Pers. PT RajaGrafindo Persada.
Endayani, T. B., Rina, C., & Agustina, M. (2020). Metode demonstrasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Azkiya, 5(2), 150–158. https://doi.org/10.32505/al-azkiya.v5i2.2155
Mangangantung, J. M. (2023). Kompetensi pedagogik dalam peningkatan kualitas pendidikan. Deepublish.
Panggabean, J. Z. Z. (2022a). Pendidikan Kristiani berbasis berpikir kritis: Sebuah tawaran model pembelajaran demokratis berdasarkan pemikiran pendidikan membebaskan menurut Paulo Freire. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 2(2), 127–145.
Panggabean, J. Z. Z. (2022b). Reflecting the value of character education in lesson planning. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 6(1), 66–74. https://doi.org/10.23887/jisd.v6i1.43470
Pardede, M. (2022). Pengaruh metode demonstrasi terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Kristen. Jurnal Pendidikan Religius, 4(1), 29–42.
Pardede, M., Manalu, M., & Marpaung, C. (2022). Pengaruh metode demonstrasi terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Kristen. Jurnal Pendidikan Religius, 4(1), 29–42.
Rifai, R. (2017). Penerapan metode demonstrasi untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan agama Kristen materi pembelajaran sakramen perjamuan kudus VIII SMP Negeri 17 Surakarta, tahun 2015/2016. DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 1(2), 171–191. https://doi.org/10.30648/dun.v1i2.112
Rifma, M. (2016). Optimalisasi pembinaan kompetensi pedagogik guru: Dilengkapi model pembinaan kompetensi pedagogik guru. Kencana.
Safrianti, R. (2017, September 14). Metode demonstrasi dalam pembelajaran. Kompasiana. Diakses pada 23 Maret 2025, dari https://www.kompasiana.com/rinisafrianti/59ba31f2a32cdd2ec014af92/metode-demonstrasi-dalam-pembelajaran
Sanjaya, W. (2017). Paradigma baru mengajar. Kencana.
Santoso, F. D., & Gunanto, Y. E. (2024). Penerapan metode demonstrasi dalam mengoptimalkan kemampuan berpikir kritis siswa kelas XII IPA pada mata pelajaran fisika. Diligentia: Journal of Theology and Christian Education, 6(2), 164–172. https://doi.org/10.19166/dil.v6i2.7930
Saragih, E. R., Purba, H. Y., & Turnip, H. (2023). Kompetensi pedagogik guru PAK dan dampaknya terhadap hasil belajar siswa. Journal of Cross Knowledge, 1(2), 183–190.
Sari, F. A. P. (2023). Penerapan metode demonstrasi dalam meningkatkan minat belajar pada mata pelajaran Fiqih kelas X di MA Ma’arif 09 Kotagajah Lampung Tengah (Skripsi, Institut Agama Islam Islam Negeri Metro, Lampung).
Sitompul, H. J. S., Harianja, S. D., Imeldawati, T., Lumban Tobing, & Simatupang, R. (2024). Pengaruh kompetensi pedagogik guru pendidikan agama Kristen terhadap keaktifan belajar siswa kelas XI SMA Negeri 2 Tarutung, Kabupaten Tapanuli Utara tahun pembelajaran 2024/2025. Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen dan Katolik, 2(4), 90–104.
Suardana, P. (2019). Penerapan model pembelajaran problem-based learning (PBL) dengan metode demonstrasi untuk meningkatkan hasil belajar permainan tolak peluru. Journal of Education Action Research, 3(3), 270–277. https://doi.org/10.23887/jear.v3i3.17974
Turangan, D. J. (2021). Kompetensi pedagogik guru pendidikan agama Kristen berpengaruh pada motivasi belajar siswa di SD GMIM II Madidir Ure Kota Bitung. Jurnal: Teologi dan Pendidikan Kristen, 2(1), 1–20.
Victory, B. L. V. (2024). Kompetensi guru sekolah dasar. Deepublish.
Wijaya, C. (2024). Manajemen pengembangan kompetensi guru. UMSU Press.
Yuliati, Y., & Santoso, S. (2020). Pengaruh pendidikan agama Kristen dalam meningkatkan pemahaman mahasiswa Kristen tentang Kristologi Alkitabiah. Jurnal Gamaliel: Teologi Praktika.