Kompetensi Kepribadian Guru PAK dalam Menerapkan Norma Religius untuk Membentuk Karakter Siswa SMA Idanogawo

Authors

  • Yatinia Waruwu Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.61132/sukacita.v2i2.746

Keywords:

Personality Competence, Christian Religious Education Teachers, Religious Norms, Character Formation, Students

Abstract

The personality competence of Christian Religious Education (PAK) teachers is very important in creating a learning environment that supports the development of student character, especially through the application of religious norms that are in line with Christian teachings. This study aims to analyze the personality competence of Christian Religious Education (PAK) teachers in applying religious norms for the formation of student character at SMA Negeri 1 Idanogawo, Nias Regency. This study uses a qualitative library approach through book and journal theories. The results of the study indicate that competence opens up new opportunities to enable teachers to integrate religious norms into the learning process for students. This role is also taught to students through Bible stories, discussions, and daily behavior. This paper concludes that the personality of Christian Religious Education (PAK) teachers not only enriches teaching materials, but also plays an important role in forming student character, which is in line with religious values ​​so that through the practice of religious norms as an example it greatly supports the formation of better student character.

References

Andri Politon, V. (2022). Strategi guru Pendidikan Agama Kristen dalam mempersiapkan peserta didik menghadapi ujian semester. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 2(1), 58–72. https://doi.org/10.54170/harati.v2i1.103

Edison, F. T. (2018). Pendidikan nilai-nilai Kristiani: Menabur norma menuai nilai. Kalam Hidup.

Farida, M. C., Laia, U., & Sanja, P. R. (2024). Kompetensi spiritual guru Pendidikan Agama Kristen sebagai upaya dalam meningkatkan pertumbuhan iman siswa. Inculco Journal of Christian Education, 4(1), 1–15. https://doi.org/10.59404/ijce.v4i1.178

Febriana, R. (2021). Kompetensi guru. Bumi Aksara.

Fernando, A., & Anjaya, C. E. (2022). Pelayanan dan kehidupan Tuhan Yesus sebagai pola dasar bagi pengembangan profesi guru Pendidikan Agama Kristen. MANTHANO: Jurnal Pendidikan Kristen, 1(1), 50–60. https://doi.org/10.55967/manthano.v1i1.9

Humariah, A. E., Damopolii, M., & Yuspani. (2024). Aspek pengembangan peserta didik berbasis karakteristik. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(3), 18–29.

Hutabarat, J. P., Sianipar, G. R., & Turnip, H. (2023). Kompetensi kepribadian guru Pendidikan Agama Kristen dalam mengajar siswa (2 Timotius 3:10-17). Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(4), 13133–13140.

Kasingku, J. D., & Lotulung, M. S. D. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Kristen dalam membentuk karakter peserta didik. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(1), 331–339. https://doi.org/10.31949/educatio.v10i1.7839

Manullang, A., & Maria, R. (2023). Peran guru Pendidikan Agama Kristen dalam pembentukan karakter religius siswa sekolah menengah atas Negeri 15 Medan. Didaskalia Jurnal Pendidikan Agama Kristen.

Marpaung, T. D. U. (2025). Profesional guru Pendidikan Agama Kristen dalam membentuk karakter siswa. Jurnal Ilmiah Nusantara (JINU), 2(1), 382–390.

Mau, M. (2022). Kompetensi guru Pendidikan Agama Kristen dalam membimbing kepribadian peserta didik di SMK Negeri 1 Parindu. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 01–15. https://doi.org/10.55606/jpkm.v1i4.34

Lado, O. U., & Windarti, M. T. (2024). Peran guru Kristen dalam membangun karakter siswa di sekolah multikultural. Journal New Light, 2(2), 68–82. https://doi.org/10.62200/newlight.v2i2.129

Panggabean, J. Z. (2018). Profesionalitas guru Pendidikan Agama Kristen pada sikap mengimplementasikan kurikulum. Jurnal Christian Humaniora, 2(2), 99–113.

Panggabean, J. Z. (2022a). Reflecting the value of character education in lesson planning. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 6(1), 66–74. https://doi.org/10.23887/jisd.v6i1.43470

Panggabean, J. Z. (2022b). Toleransi sebagai model relasi kerukunan umat beragama dalam pendidikan Kristiani. JURNAL TERUNA BHAKTI, 4(2), 205–216. https://doi.org/10.47131/jtb.v4i2.92

Prihanto, J., Pakpahan, D. F., & Tarigan, D. P. (2022). Peran kode etik untuk meningkatkan profesionalisme guru Pendidikan Agama Kristen. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 3(3), 157–163. https://doi.org/10.7777/jiemar.v3i3.336

Rismawaty, S. (2022). Pendidikan Agama Kristen terhadap terbentuknya nilai-nilai iman Kristiani. CV. Azka Pustaka.

Risnayanti, R., & Keluanan, Y. H. (2023). Peran guru PAK dalam menanamkan nilai-nilai moral bagi peserta didik usia 7-12 tahun. Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama, 1(2), 26–38. https://doi.org/10.55606/jutipa.v1i2.85

Silkyanti, F. (2019). Analisis peran budaya sekolah yang religius dalam pembentukan karakter siswa. Indonesian Values and Character Education Journal, 2(1), 36. https://doi.org/10.23887/ivcej.v2i1.17941

Sirait, J. E. (2022). Meningkatkan produktivitas kerja guru agama Kristen di Indonesia. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 3(1), 43–58. https://doi.org/10.52220/sikip.v3i1.74

Taruangi, C., & Kulas, F. (2022). Pentingnya etos kerja Kristiani bagi jemaat. UEPURO: Jurnal Ilmiah Teologi dan Pendidikan Kristiani, 2(1), 227–242.

Tobing, O. S. (2023). Upaya pengembangan kompetensi kepribadian calon guru Pendidikan Agama Katolik di Stakat Negeri Pontianak. In Veritate Lux: Jurnal Ilmu Kateketik Pastoral Teologi, Pendidikan, Antropologi, dan Budaya, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.63037/ivl.v6i1.14

Waruwu, E. W., & Lawalata, M. (2023). Peran guru Pendidikan Agama Kristen dalam membangun kesadaran spiritual bagi generasi milenial dan generasi Z di era 5.0. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 4(2), 144–155. https://doi.org/10.47530/edulead.v4i2.166

Wiranto, W., Sababalat, L., & Tapilaha, S. R. (2024). Guru Pendidikan Agama Kristen memiliki peran penting dalam menanamkan nilai-nilai moral dan spiritual kepada peserta didik di sekolah. Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen dan Katolik, 2(2), 01–10. https://doi.org/10.61132/tritunggal.v2i2.226

Yanuar, Y., & Mujiono, J. G. (2024). Pengaruh kehidupan rohani guru Pendidikan Agama Kristen dan implikasinya terhadap pertumbuhan iman peserta didik di SDN Semplak 2 Kota Bogor. JURNAL KADESI, 6(2), 22–39. https://doi.org/10.54765/ejurnalkadesi.v6i2.88

Zega, Y. K. (2022). Peran guru PAK memanfaatkan media pembelajaran untuk meningkatkan kecerdasan spiritual peserta didik. Jurnal Apokalupsis, 13(1), 70–92. https://doi.org/10.52849/apokalupsis.v13i1.41

Downloads

Published

2025-03-25

How to Cite

Yatinia Waruwu. (2025). Kompetensi Kepribadian Guru PAK dalam Menerapkan Norma Religius untuk Membentuk Karakter Siswa SMA Idanogawo. Sukacita : Jurnal Pendidikan Iman Kristen, 2(2), 01–12. https://doi.org/10.61132/sukacita.v2i2.746

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.