Penerapan Media Poster untuk Meningkatkan Rasa Kepedulian Siswa terhadap Lingkungan Madrasah Ibtidaiyah Al-Munawwarah Kota Jambi

Authors

  • Enil Elidia Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Tabroni Tabroni Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i2.690

Keywords:

Poster Media, Environmental Awareness, IPAS Learning, Classroom Action Research

Abstract

This study aims to enhance students' environmental awareness through the implementation of poster media in Natural and Social Sciences (IPAS) learning at Madrasah Ibtidaiyah Al-Munawwarah Kota Jambi. This research employs Classroom Action Research (CAR) using the Kemmis and McTaggart model, consisting of two cycles. The subjects of this study were sixth-grade students. The results indicate an improvement in students' environmental awareness after implementing poster media. In the pre-cycle stage, students’ environmental awareness was only 12%. After implementing poster media, the percentage increased to 60% in the first cycle and reached 96% in the second cycle. Furthermore, teacher activity in the learning process improved from 73.8% in cycle I to 92.6% in cycle II, while student activity increased from 71.5% to 92.1%. These findings demonstrate that poster media can be an effective learning tool in fostering students’ awareness and concern for their school environment.    

References

Agustiyani et.al. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Poster Pada Sub Materi Masa Kekuasaan VOC Kelas XI Sma Negeri 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran., 9(7).

Astuti, H. J. K. (2018). Penggunaan poster sebagai media komunikasi kesehatan.. Jurnal Komunikologi, 15(1).

Deswari & Supardan. (2016). Upaya Peningkatan Environmental Literacy Peserta Didik Di Sekolah Adiwiyata (Studi Inkuiri Naturalistik Di Sd Negri 138 Pekanbaru). Jurnal Socius, 5.

Halawa, W. (2022). Improved Writing Ability Poster By Using Media Pictures Grade VII SMP Negeri 1 Sawo Year Learning 2020/2021. Al’adzkiya Intrenasional Of Education And Social, 2(2), 217–229.

Helwanda, N. C. S. & R. (2021). Comparison of the Effectiveness Between Pop-Up Book and Poster as a Media Towards Oral Health Knowledge of 5th Grader Students of Elementary School 20 Banda Aceh. Atlantis Press: Advances in Health Sciences Research. Atlantis Press: Advances in Health Sciences Research., 35–54.

Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 44–53.

Ismalil, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 187–200.

Jannah, P. &. (2020). Pengaruh Wiyata Ligkungan dan Kecerdasan Ekologis Terhadap Sikap Kepedulian Lingkungan bagi Siswa MI. Child Education Journal, 2(1), 1–9.

Kemendikbud. (2022). Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) SD-SMA. Merdeka Mengajar. https://guru.kemdikbud.go.id/kurikulum/referensi%02penerapan/capaian-pembelajaran/sd-sma/ilmu-pengetahuan-alam-dan%02sosial-ipas

Kristiana, V. (2021). Pelatihan Media Pembelajaran Poster Kartun di TK Kemala Bhayangkari 03. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2, 82–90.

Lestari, P. (2024). Penggunaan Media Vidio Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 2(3), 0184.

Louisinana, Siregar, N. H. (2020). Collaborative Learning Group Investigation Type Based on Lesson Study in MI Al-Ikhsan Kota Jambi. IOP Conf. Series: Journal of Physics, 1.

Meylovia, D., & A. J. (2023). Pembelajaran dan Proses Belajar. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(1), 84–91. https://doi.org/10.69775/jpia.v4i1.128%0A

Mulyana, S.D., E. a. (2021). keunggulan canva sebagai media pembelajaran poster siswa kelas VIII SMPN 18 depok tahun ajaran 2021/2022. Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia.

Musfiqon. (2023). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran.

Narut, F. Y. (2019). Analisis Sikap Peduli Lingkungan Pada Siswa Kleas IV Sekolah Dasar di Kota Ruteng. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(12541–12548).

Nuha, A. A. (2021). Problematika Sampah Dan Upaya Menjaga Kebersihan Lingkungan Di Dusun Krajan Di Desa Randuagung Kecamatan Randuagung Kabuaten Lumajang . Khidmatuna: Jurnal Pengabdian Masyarakat,Vol 1, No 2:2. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 2.

Nurfadhillah et al. (2021). Penggunaan Media Poster Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ppkn Pada Siswa SDN Cipete 4 Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2).

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.

Purba et al. (2021). Penelitian Tindakan Kelas (Alex Rikki & Janner Simarmata (ed.). Yayasan Kita Menulis.

Purnomo, H. &. (2019). Menanamkan Rasa Peduli Terhadap Lingkungan Dimulai Dari Kecil. Journal of Service Learning, 5(2).

Putri, C. . (2022). Penggunaan Media Poster Dalam Pembelajaran Ppkn Di Kelas Tinggi. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(1), 48–62.

Rimantho, D. dkk. (2022). Strategi Pengelolaan Sampah Malalui Pendekatan Swot: Kasus Pondok Pesantren Al-Hikmah Bogor. Jurnal Pengelolaan. Jurnal Pengelolaan Lingkungan Berkelanjutan, 6(2).

Sadiman, A. . (2022). Media Pendidikan: Pengerian, Pengembangan, dan Pemanfaatanya. (Raja Grafi).

Siskayanti & Chastanti. (2022). Analisis Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1509.

Sudijono, A. (2019). Pengantar Statistik Pendidikan. Pt Jakarta Grafindo Persada (jakarta).

Wijayanti et.al. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Panduan Lengkap Dan Praktis (penerbit a). CV. Adanu Abimata.

Downloads

Published

2025-01-31

How to Cite

Enil Elidia, & Tabroni Tabroni. (2025). Penerapan Media Poster untuk Meningkatkan Rasa Kepedulian Siswa terhadap Lingkungan Madrasah Ibtidaiyah Al-Munawwarah Kota Jambi. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(2), 340–358. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i2.690

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.