Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Pembelajaran Drama di SMA Swasta Istiqlal Delitua

Authors

  • Nur Fatimah Universitas Negeri Medan
  • Ratna Lolane Sianipar Universitas Negeri Medan
  • Poppy Amalia Universitas Negeri Medan
  • Stephanie Br Sipayung Universitas Negeri Medan
  • Jesicha Nainggolan Universitas Negeri Medan
  • Dia Ananda Putri Universitas Negeri Medan
  • Safinatul Harahap Universitas Negeri Medan
  • Nurul Azizah Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/berkat.v1i4.244

Keywords:

Cooperative Learning, Drama, Student Skills, Istiqlal Delitua Private High School

Abstract

This study discusses the application of the cooperative learning model in improving students' ability to learn drama at Istiqlal Delitua Private High School. In this case, the cooperative learning model is one of the learning models used in drama learning because this model can encourage collaboration, improve social skills, and develop student creativity. This study also uses a qualitative descriptive method with data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation. The results of the study show that the application of the cooperative learning model significantly improves student engagement, drama script writing skills, and character acting skills. This model is also effective in creating an interactive and fun learning atmosphere, increasing student motivation, and building confidence in drama performances. This study also emphasizes the importance of teacher support and a conducive environment in implementing a cooperative learning model for drama learning.

References

Afreni dan Kartolo.R. 2022. Pengembangan bahan ajar drama pada model pembelajaran kooperatif dalam pembelajaran bahasa indonesia siswa sekolah menengah atas. Jurnal Riset tindakan Indonesia. Vol .7(2).

Alan. 2019. Peningkatan Kemampuan Siswa Menulis Naskah Drama Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD kelas VIIIA SMP Negeri 3 Tongauna.Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol 2(3).

Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(01),247-264.

Hakim, L., Luthfiyah, S. A. A., & Setiabudi, D. I. (2021). Strategi Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Sebagai Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 1(2), 9-14.

Harefa, D., Sarumaha, M., dkk. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325-332.

Hartini.Tuti. 2022. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Naskah Drama Pada Mata Pelajaran Seni Budaya Siswa Kelas XII IPA 1 SMA Negeri 1 Aikmel Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Humaniora Rinjani. Vol.3(1)

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model pembelajaran kooperatif dalam menumbuhkan keaktifan belajar siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1-13.

Lubis, R. S. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 199-209.

Purwanti, L., Widyaningrum, R., & Melinda, S. A. (2020). Analisis penggunaan media power point dalam pembelajaran jarak jauh pada materi animalia kelas VIII. Journal Of Biology Education, 3(2), 157-166.

Rahmadona.R.dkk. 2022. Kemampuan menulis naskah drama dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe concept sentence pada siswa kelas VIII SMP Negeri 8 Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol.4(1)

Rokhanah, N., Widowati, A., & Sutanto, E. H. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (STAD). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 31733180.

Rusli, M. (2021). Merancang penelitian kualitatif dasar/deskriptif dan studi kasus. AlUbudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48-60.

Simamora, A., & dkk. (2024). Model Pembelajaran Kooperatif. Tasikmalaya: Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.

Sulistio, A., & Haryanti, N. (2022). Model pembelajaran kooperatif (cooperative learning model).Jawa Tengah: Eureka Media Aksara.

Vitasari, N., Sari, D. N., Ihsan, M. N., Fadhillah, M. R., & Hawa, M. (2024, August). Strategi Pembelajaran Kooperatif dalam Mengoptimalkan Pembelajaran Bahasa

Indonesia pada Materi Teks Drama (Kajian Kualitatif). In Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (Vol. 4, No. 1, pp. 413-421).

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

Nur Fatimah, Ratna Lolane Sianipar, Poppy Amalia, Stephanie Br Sipayung, Jesicha Nainggolan, Dia Ananda Putri, … Nurul Azizah. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Pembelajaran Drama di SMA Swasta Istiqlal Delitua. Berkat : Jurnal Pendidikan Agama Dan Katolik, 1(4), 75–87. https://doi.org/10.61132/berkat.v1i4.244