Pemikiran Teologi Pendidikan Kristian Robert Raikers
DOI:
https://doi.org/10.61132/damai.v2i2.840Keywords:
Christian Education, Educational Theology, History of Chrisstina Education, Robert Raikers, Sunday SchoolAbstract
This study examines the theological thought of Christian education by Robert Raikes as the pioneer of Sunday School within its historical context and its contribution to the development of Christian education. The purpose of this research is to reveal the theological background and motivations behind Raikes' initiation of church-based education and its impact on society and the church today. The method used is a literature study with a descriptive qualitative approach, analyzing historical and theological sources. The findings show that Raikes had a deep concern for the social and moral condition of poor children in 18th century England, which led him to establish Sunday Schools as a means of religious and character education. Raikes' educational thoughts and practices became a crucial foundation for the development of modern Christian education. The implication of this research is the need for today’s churches and Christian educational institutions to emulate Raikes' spirit of service and social concern in delivering transformative education.
References
Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan.
Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam.
Ara, A. (2014). Introduksi Teologi. (Logos.
Christiani, T. K. (2007). Belajar Dari Sejarah Gereja: Pendidikan Kristiani Untuk Anak Melalui Sekolah Minggu. Gema Teologi.
Ferianti, Y. (2021). Pentingnya etika kristen dalam pendidikan agama kristen terhadap anak sekolah minggu sebagai dasar pembentukan karakter. Inculco Journal of Christian Education.
Kukus, M., Kamagi, J. J., & Tuerah, F. R. (2022). Membangun Pendidikan Karakter Kristiani bagi Anak Kurang Perhatian dari Keluarga Menurut Robert Raikes. Montessori Jurnal Pendidikan Kristen Anak Usia Dini.
Ndruru, Y., Teko, A., & Tapilaha, S. R. (2024). Teologi Pendidikan Agama Kristen: Fondasi Dan Implikasi Untuk Pendidikan Modern. Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen Dan Katolik.
Martasudjita, E. P. D. (1997). Makna Dan Tugas Teologi Dalam Gereja. (Jurnal Orientasi Baru.
Pattinama, Y. A. (2019). Peranan Sekolah Minggu Dalam Pertumbuhan Gereja. SCRIPTA, Jurnal Teologi dan Pelayanan Kontekstual.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling.
Salome, S., & Novalia, L. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mengatasi Krisis Kerohanian Anak Sekolah Minggu. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese dan Pastoral.
Sasongko, D. G. S. (2018). Pengertian Pendidikan. Universitas Indraprasta PGRI Jakarta.
Setiawan, S.A. & Pujiono, A. (2021). Urgenitas Penerapan Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Dalam Pelayanan Anak Sekolah Minggu. Jurnal Teologi Injili.
Situmorang, K. (2021). Pertemuan Antara Teologi, Filsafat dan Ilmu Pengetahuan. Jurnal Teologi Rahmat
Sopakua S. (2022). Buku Ajar Teori-Teori PAK, (Malang, CV. Literasi Nusantara Abadi.
Zega E. W & Giawa, H. N. (2025). Membangun Generasi Kristiani: Pendidikan Sekolah Minggu yang Efektif dan Berdampak. Feniks Muda Sejahtera. Sul-Teng: Feniks Muda Sejatera.