Pengaruh Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Arab Melayu (Jawi) di Madrasah Tsanawiyah

Authors

  • Laila Vina Lita Universitas Islam Negeri Ar-Raniry
  • Sri Mawaddah Universitas Islam Negeri Ar-Raniry

DOI:

https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.1034

Keywords:

Arabic Malay, Methods, Script

Abstract

Demonstration method in improving the ability to read and write Arabic Malay (Jawi) in Madrasah Tsanawiyah. Arabic Malay writing is a cultural heritage of the Archipelago that is important to preserve, especially in Islamic education environments. The demonstration method combined with lectures and demonstration methods allows students to learn concretely through direct explanations and demonstrations, so that they are able to understand the letter forms, pronunciation, and structure of Arabic Malay writing better. This study found that the demonstrative approach gave positive results in improving students' ability to read and write Arabic Malay, and was an effective method in fostering interest in learning and preserving local cultural scripts.

 

References

Faizah, H., Nabila, N., Aulia, N., & Lestari, A. (2023). Kemampuan menulis kata dalam tulisan Arab-Melayu siswa SDN 021 Pekanbaru. PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 3(1), 73–79.

Melinda, D., & Suyanto, E. (2024). Sejarah penulisan Arab Melayu di Nusantara dan hubungannya dengan bahasa Arab: Telaah dari kajian pustaka. Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 1–10.

Mujib, A., & Rahman, T. (2022). Transformasi tulisan Arab-Melayu ke dalam pembelajaran daring: Studi kasus di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra, 5(2), 102–110.

Nasution, A. S., Khoir, A. I., Dzaky, M. A., Fajri, M. N., & Nasution, S. (2023). Penulisan Arab Melayu dengan metode Imla’ di Madrasah Diniyah Takmiliyah Awaliyah. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(5), 411–417.

Putri, D. A., & Hasanah, U. (2021). Revitalisasi huruf Arab-Melayu dalam pendidikan multikultural di Sumatera. Jurnal Studi Pendidikan dan Budaya, 6(1), 55–63.

Saby, Y. (2014). Kaidah penulisan Arab-Melayu. Banda Aceh: Bandar Publishing.

Sari, H. K., Audina, M., Sunarso, S. M., & Faizah, H. (2023). Analisis penulisan Arab Melayu pada tugu nama Balai Bahasa Provinsi Riau. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(1), 39–45.

Syahputra, M. A., & Lubis, R. H. (2023). Analisis komparatif antara tulisan Arab Pegon dan Arab Melayu dalam naskah kuno. Jurnal Filologi dan Naskah Nusantara, 2(3), 87–95.

Warni, W., Karim, M., & Afria, R. (2022). Workshop penulisan aksara Arab Melayu pada mahasiswa Sastra Indonesia Universitas Jambi. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 135–141.

Yusran, M. (2020). Pelestarian tulisan Arab-Melayu melalui digitalisasi manuskrip lokal. Jurnal Bahasa dan Sastra Daerah, 4(2), 78–85.

Downloads

Published

2025-06-12

How to Cite

Laila Vina Lita, & Sri Mawaddah. (2025). Pengaruh Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Arab Melayu (Jawi) di Madrasah Tsanawiyah. Hikmah : Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(2), 299–303. https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.1034

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.