Makna Nilai Tanggung Jawab Sebagai Pilar Pendidikan Karakter Mahasiswa

Authors

  • Tiara Suriyatna Mentaya Universitas Islam Negeri Palangka Raya
  • Latifah Mayasari Universitas Islam Negeri Palangka Raya
  • Muhammad Zaki Arrazin Universitas Islam Negeri Palangka Raya
  • Sahduari sahduari Universitas Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.1048

Keywords:

Student Responsibility, Character Education, Moral Values

Abstract

This article reviews the importance of the value of responsibility as one of the main pillars in character education for students, especially in higher education. This value is not only important in the academic realm, but also becomes the moral and social basis in forming students with integrity. This research was conducted with a qualitative descriptive approach, using interview, observation, and documentation techniques on students of the Islamic Religious Education (PAI) Study Program class of 2022 at IAIN Palangka Raya. The findings show that responsibility in undergoing the learning process, time management, and discipline are important indicators in the internalization of character values. Students who have a sense of responsibility are able to complete academic tasks regularly, value time, and remain disciplined even when faced with challenges such as organizational activities or work. Therefore, systematic and continuous character building is needed to instill the value of responsibility as a whole in the campus environment.

References

Alfaiz, A., Zulfikar, Z., & Yulia, D. (2017). Efikasi Diri Sebagai Faktor Prediksi Kesiapan Mahasiswa Dalam Mengerjakan Tugas Kuliah. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 2(2), 119–124. Https://Doi.Org/10.17977/Um027v2i22017p119

Ariana, Y., & Satwika, P. A. (2022). Pendidikan Karakter Dan Kecurangan Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal Psikologi Mandala, 6(2), 57–72. Https://Doi.Org/10.36002/Jpm.V6i2.2128

Dwi Nugroho Widayanto. (2019). Manajemen Waktu (Risty Mirsawati (Ed.); Ke 1). PT RAJAGRFINDO PERSADA.

Hermawan, A. (2014). JURNAL QATHRUNÂ Vol. 1 No.1 Periode Januari-Juni 2014 Konsep Belajar Dan Pembelajaran Menurut Al-Ghazali: Asep Hermawan. Jurnal Qathruna, 1(1), 84–98.

Indriani, N., Suryani, I., & Mukaromah, L. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Khazanah Pendidikan, 17(1), 242. Https://Doi.Org/10.30595/Jkp.V17i1.16228

Info, A. (2024). Kognitif , Akan Tetapi Pendidikan Bertujuan Untuk Membentuk Karakter Yang Baik Pada 2012 ). Dalam Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor. 05(01), 11–20.

Iriansyah, H. S., Asri, S. A., Pudjiastuti, S. R., & Sudjoko, S. (2022). Pengaruh Budaya Hidup Tertib Terhadap Karakter Disiplin Dalam Belajar. Jurnal Citizenship Virtues, 2(1), 193–202. Https://Doi.Org/10.37640/Jcv.V2i1.918

LAURENSIUS ARLIMAN S, ERNITA ARIF, S. (2022). PENDIDIKAN KARAKTER UNTUK MENGATASI DEGRADASI MORAL KOMUNIKASI KELUARGA. Braz Dent J., 33(1), 1–12.

MEILISA SYELVIANI. (2020). ENTINGNYA MANAJEMEN WAKTU DALAM MENCAPAI EFEKTIVITAS BAGI MAHASISWA (Studi Kasus Mahasiswa Program Studi Manajemen Unisi. Jurnal Analisis Manajemen, 2507(February), 1–9. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.32520/Jam.V6i1.1028

Sari, S. P., & Bermuli, J. E. (2021). Pembentukan Karakter Tanggung Jawab Siswa Pada Pembelajaran Daring Melalui Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(1), 110. Https://Doi.Org/10.33394/Jk.V7i1.3150

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Misbah; Pesan, Kesan Dan Keserasian, Vol. 15. Jakarta: Lentera Hati, 15, 392–418.

Siburian, P. (2012). PENANAMAN DAN IMPLEMENTASI NILAI KARAKTER TANGGUNG JAWAB. Digilib Universitas Negeri Medan, 2–19. Http://Digilib.Unimed.Ac.Id/1074/2/Fulltext.Pdf

Syifa, U. Z., Ardianti, S. D., & Masfuah, S. (2022). Analisis Nilai Karakter Tanggung Jawab Anak Dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 568–577. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V8i2.2071

Tanzeh, D. H. A. (2018). Penelitian Kualitatif. In Journal Equilibrium: Vol. 5 No. 9 (Issue C). Yusuf.Staff.Ub.Ac.Id/Files/2012/11/Jurnal-Penelitian-Kualitatif.Pdf

Ubaidillah, M. B. . E. A. A. S. M. A. J. M. Z. D. N. P. S. (2023). Penanaman Karakter Disiplindan Tanggung Jawab Mahasiswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Agamaislam Di Universitas Mayjensungkono. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 12996–13002.

Downloads

Published

2025-06-17

How to Cite

Tiara Suriyatna Mentaya, Latifah Mayasari, Muhammad Zaki Arrazin, & sahduari, S. (2025). Makna Nilai Tanggung Jawab Sebagai Pilar Pendidikan Karakter Mahasiswa. Hikmah : Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(2), 313–321. https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.1048

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.