Revitalisasi Nilai Akhlak Ijtima’iyyah dalam Kurikulum Pendidikan Islam di MI/SD
DOI:
https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.1104Keywords:
ijtima'iyyah values, Islamic education, social values, basic educationAbstract
This study aims to examine efforts to revitalize social moral values in the Islamic Education curriculum at the elementary school level (MI/SD). The background of this study is driven by the urgency to integrate social values into the learning process, so that they are not merely part of the curriculum document but can also be actualized in daily educational practices. The approach used is a literature review, examining various references related to the development and implementation of moral values in the context of basic education. The results of the study indicate that the revitalization of social moral values has the potential to revive the spirit of solidarity, concern for others, and social responsibility among students. The implications of this research point to the importance of designing a more contextual and inspiring curriculum, so that students not only understand moral concepts theoretically but also internalize them in their social lives. Thus, a harmonious and supportive school environment can be effectively established.
References
Abustang, P. B., Sumantri, M. S., & Nurhasanah, N. (2023). Analisis implementasi pendidikan karakter siswa pada pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar (JKPD), 8(1). https://doi.org/10.26618/jkpd.v8i1.9762
Azhar Nawawi, M., Yatri, I., Khusna, E. S. N., Hasanah, H., Febriana, A., Putri, M. A., … Universitas Muhammadiyah Hamka, P. (2024). Peran karakter gotong royong dalam membangun integritas serta rasa tanggung jawab siswa di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 2015–2025. https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17076
Desrianti, D. I., Oganda, F. P., Apriani, D., Arba’ani, L., & Budiman, A. (2021). Pengaruh media sosial terhadap perilaku keagamaan siswa melalui pendidikan agama Islam. Alphabet: Jurnal Wawasan Agama Risalah Islamiah, Teknologi dan Sosial (Al-Waarits), 1.
Hafizatul Wahyuni Zain, S., Wilis, E., & Puspika Sari, H. (2024). Peran pendidikan Islam dalam pembentukan karakter masyarakat berbasis nilai-nilai Al-Qur’an dan Hadis. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 2(4), 200–215. http://ejournal.yayasanpendidikandzurriyatulquran.id/index.php/ihsan
Hastutie, G. (2024). Al-Tarbiyah Al-Ijtimaiyyah dalam perspektif Al-Qur’an dan Hadits. Jurnal Al-Murabbi, 9(2), 56–68. https://doi.org/10.35891/amb.v9i2.4769
Hidayat, Q., & Yuliastika, N. (2025). Pelaksanaan program infaq dalam mengembangkan karakter peduli sosial anak di RA Al-Amin. Téngka: Jurnal Pendidikan dan Budaya, 1(1), 38–50.
Irmawati, I. (2024). Integrasi nilai-nilai Islam dalam kurikulum PAI. Al-Mikraj: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 4(2), 1743–1757. https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i02.5421
Islamudin, I., Maksum, A., & Nurhasanah, N. (2024). Implementasi pendidikan karakter melalui budaya sekolah. Journal of Classroom Action Research, 6(4), 711–720. https://doi.org/10.29303/jcar.v6i4.9145
Khairullah, K. (2024). Komparasi kurikulum Madrasah Ibtidaiyah dan Sekolah Dasar dalam pembentukan karakter religius peserta didik. Akhlak: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Filsafat, 2(1), 267–274. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.353
Lestari, W., Windri, H., & Sari, H. P. (2025). Konsep pendidikan akhlak dalam pemikiran Al-Ghazali: Relevansinya dengan pendidikan modern. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3.
Maksum, A. N. (2023). Peran pendidikan Islami dalam membangun karakter siswa MI Nurut Taqwa Bondowoso. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2. http://academicus.pdtii.org/index.php/acad/index
Marlina, D. Y. (2024). Meningkatkan hasil belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) dengan menggunakan metode diskusi di kelas 5 SDN 18 Bonjol. EduSpirit: Jurnal Pendidikan Kolaboratif, 1(3), 181–188. https://doi.org/10.57255/eduspirit.v1i1.17
Marzuni, R., & Romelah, R. (2023). Implementasi pendidikan karakter dalam pendidikan agama Islam di SMA Negeri 1 Pulau Tiga-Natuna. Research and Development Journal of Education, 9(1), 61. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i1.13881
Mulyati, M., Hidayati, M., & Hariyanto, M. (2020). Pengaruh keteladanan guru dan orang tua terhadap sikap kejujuran siswa SMK Klaten, Jawa Tengah. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(2), 183–195. https://doi.org/10.30957/cendekia.v14i2.641
Nada, A. Q., Islam, U., Sunan, N., Yogyakarta, K., & Prastowo, A. (2023). Implementasi evaluasi kurikulum sekolah (Studi kasus sekolah dasar di Kota Semarang). Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 10(3).
Nisa, F., Sa’dullah, A., & Ertanti, D. W. (2024). Implementasi pembelajaran IPAS dalam membentuk karakter kepedulian terhadap sesama di lingkungan sekolah dasar. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah I, 6(3), 25–34. http://jim.unisma.ac.id/index.php/JPMI/index
Nur, F., & Sunaryo, U. (2023). Peran pendidikan agama Islam dalam revitalisasi pendidikan karakter. Unisan Jurnal: Jurnal Manajemen dan Pendidikan, 2(7), 487–504. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal
Nurhaliza, S. (2024). Pendidikan agama Islam dan peningkatan keterampilan sosial dalam memainkan peran penting membentuk karakter moral dan sosial siswa. Integrated Education Journal, 1(1), 1–21. https://barkah-ilmifiddunya.my.id/ojs/index.php/iej/article/view/1
Ridha, A. R., Bahij, M. A., Nurachman, A., & Setiawan, R. (2025). Integrasi pendidikan karakter dalam kurikulum berbasis nilai afektif dan psikomotorik: Tantangan dan peluang. RISOMA: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 3(1), 245–254. https://doi.org/10.62383/risoma.v3i1.565
Subakti, H., Chamidah, D., Siregar, R. S., Nugroho, A., Saputro, A. N. C., Recard, M., … Wilson, J. (2021). Metodologi penelitian pendidikan (1st ed.). Medan: Yayasan Kita Menulis.
Utami, Y. (2024). Implementasi pendidikan karakter berbasis budaya sekolah dalam mengembangkan soft skill siswa di MI Ma’arif Al-Ma’shum Jepon Kabupaten Blora. Jurnal Pedagogy, 17(1), 97–117. https://doi.org/10.63889/pedagogy.v17i1.213
Wahyuni, S., & Yasin, M. (2023). Studi tentang pembinaan akhlak pada peserta didik melalui kegiatan ekstrakurikuler di SDN 24 Banyuasin 1. Unisan Jurnal: Jurnal Manajemen dan Pendidikan, 2(3), 167–173. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal