Pembelajaran PAI Berbasis Canva untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMA Muhammadiyah 3 Jember
DOI:
https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i1.552Keywords:
Canva Media, Learning Media, Interest in learningAbstract
This research aims to describe the implications of using Canva media in increasing students' interest in learning in class X in the subject of using Canva media in increasing the learning motivation of class This research uses a qualitative approach using the case study method, which provides descriptive data about the reality in the field using observation, interviews and documentation instruments. The research subjects were class X students at SMA Muhammadiyah 3 Jember. The object is the PAI teacher at SMA Muhammadiyah 3 Jember. The use of Visual Learning Media Based on the Canva Application makes children more active and enthusiastic in learning, because the appearance of Canva media is attractive, the images and colors are appropriate and attracts children's interest in learning which is supported by children's curiosity about this visual media is very high, so that children don't get bored of learning. So it can be concluded that the research results are expected to show that the use of Canva-based learning media can increase students' interest in learning. in PAI subjects."
References
Aristia, K., Nasryah, C. E., & Rahman, A. A. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Celengan Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup Kelas IVSDA.JurnalilmiahPendidikan,1(2), 16–25. https://doi.org/https://doi.org/10.51276/edu.v1i2.33
Fajri, Z., Yasin, M., Masykur, M., & Adi Putra, M. W. (2021). PKM Penyuluhan Peningkatan Profesionalisme Guru PAUD pada Masa Pendemi Covid-19. GUYUB: Journal of Community Engagement, 2(3), 493–508. https://doi.org/10.33650/guyub.v2i3.2756
Firthian, R., & Putry, D. . (2021). Penciptaan Ilustrasi Prabu Siliwangi sebagai Media Pelestarian Budaya dan Sejarah di Jawa Barat. Paravisual: Jurnal Desain Komunikasi Visual Dan Multimedia, 1(1), 1–8.
Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis minat belajar pada pembelajaran matematika.Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia,4(1), 6-11
Hapsari, G. P. P., & Zulherman, Z. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384 2394
Heriyati, H. (2017). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1), 22–32, https://doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1383
Ichsan, I. Z., Dewi, A. K., Hermawati, F. M., & Iriani, E. (2018). Pembelajaran IPA dan Lingkungan: Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran pada SD, SMP, SMA di Tambun Selatan, Bekasi. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(2), 131. https://doi.org/10.31331/jipva.v2i2.682
Khumaidah, Shirley, and Mohammad Nu’man. 2021. “Inovasi Media Pembelajaran Pai Pada Masa Pandemi Covid-19.” TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam 4(1):90–101.
Lestyowati, J. (2020). Metode Storytelling : Peningkatkan Motivasi Perilaku Antikorupsi. INTEGRITAS: Jurnal Antikorupsi, 6(1), 125–139.
Mila, N., Naila, A., Azisah, Q., & Arisah, N. (2021). Efektivitas Pemanfaatan Canva Sebagai Media Pembelajaran Daring. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENELITIAN DAN PENGABDIAN 2021, “Penelitian Dan Pengabdian Inovatif Pada Masa Pandemi Covid-19", 181–188.
Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 101–109. https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i1.1432
Pratama, L. D., Lestari, W., & Bahauddin, A. (2019). Game Edukasi: Apakah membuat belajar menarik? At-Ta’lim: Jurnal Pendidikan, 5(1), 39–50. https://doi.org/10.36835/attalim.v5i1.64
Rahmawati, F., & Atmojo, R. I. W. (2021). Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva pada Pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 5(3), 6271–6279. https://jbasic.org/index.php/basicedu
Samura, A. O. (2016). Penggunaan media dalam pembelajaran matematika dan manfaatnya. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1). http://dx.doi.org/10.33387/dpi.v4i1.145
Sumarno, Mahmuda, Yulis Jamiah, Dona Fitriawan, Ahmad Yani T, and Agung Hartoyo. 2023. “Efektivitas Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum Merdeka Pada Materi Transformasi Kelas Vii.” Journal of Educational Review and Research 6(1):56–62.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa.Jurnal komunikasi pendidikan,2(2), 103-114
Taiwo, S. (2009). Teachers perception of the role media in classroom teaching in secondary schools. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 8(1 Article 8), ISSN: 1303-6521.
Uno, H. B. (2014). Teori Motivasi Dan Pengukuranya. Bumi Aksara.
Wijaya, A. B., & Andriyono, R. O. (2020). Penerapan HOTs Pada Media Pembelajaran Game Matematika Dengan Metode DGBL. JITU: Journal Informatic Technology And Communication, https://doi.org/10.36596/jitu.v4i2.258