Penerapan Media Ular Tangga dalam Meningkatkan Hasil Belajar Fikih Peserta Didik Kelas VIII E MTs Negeri 2 Kota Surabaya

Authors

  • Laili Mawardi Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Kota Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/hikmah.v1i3.805

Keywords:

Jurisprudence, Ladders Media, Learning Outcomes, Snakes

Abstract

The results of observations and interviews at MTs Negeri 2 Surabaya City showed that the achievement of the Minimum Completion Criteria (KKM) of 75 in the subject of Fiqh is still relatively low. The low learning outcomes of students are caused by the lack of focus during learning and the minimal use of learning media by teachers. The media used tend to be less varied, so that the learning process becomes monotonous and less interesting. This study aims to determine the application of snakes and ladders media in improving learning outcomes in the subject of Fiqh. The method used is Classroom Action Research (CAR) with 32 class VIII E students as research subjects. Data collection techniques are carried out through student learning outcomes and filling out observation sheets. Data are analyzed quantitatively and presented in percentage form. The results of the study show that the use of snakes and ladders media has a positive impact on improving student learning outcomes. In cycle I, the completion of learning outcomes reached 69%, and increased to 81% in cycle II. Thus, there is an increase of 12% between cycle I and cycle II. This shows that snakes and ladders media is effective in improving student learning outcomes in the subject of Fiqh.

References

Fadilah, L. (2022). Kreativitas guru dalam mengembangkan media pembelajaran DIY (Do It Yourself) pada mata pelajaran Fiqih di MI NU Kota Metro. Attractive: Inovative Education Journal, 6(2), 504–514.

Fatoni, M. H., & Rokhimah, S. (2024). Peningkatan kemampuan hafalan sholat dengan metode pembiasaan melalui sholat dhuha berjamaah di MITQ Al-Manar Klaten. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan, 8(1), 15–24. https://doi.org/10.47006/er.v8i1.19308

Fatoni, M. H., Santoso, B., Syarifuddin, H., & Ridha, A. R. (2024). Pengukuran sikap keagamaan melalui skala sikap dalam pendidikan agama Islam. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 125–138. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i1.2120

Gazali, M., & Pransisca, M. A. (2020). Pentingnya penguasaan literasi teknologi informasi dan komunikasi bagi guru Madrasah Ibtidaiyah dalam menyiapkan siswa menghadapi revolusi industry 4.0. Jurnal Ilmiah Global Education, 2(1), 87–95. https://doi.org/10.55681/jige.v2i1.76

Hidayah, K. (2023). Pemanfaatan media ular tangga pada mata pelajaran Fiqih. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 22–35.

Hosaini. (2021). Pengembangan pembelajaran Fiqih dengan model cooperative learning kelas III Madrasah Ibtidaiyah Salafiyah Syafi’iyah Sukerejo. Journal of Educational and Language Research, 1(2), 175–187.

Imam Makruf. (2020). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Kabupaten Sukoharjo. Arabi: Journal of Arabic Studies, 5(1), 12. https://doi.org/10.24865/ajas.v5i1.93

Istarani, & Ridwan, M. (2014). 50 tipe pembelajaran kooperatif. Medan: Media Persada.

Kartini, E. (2022). Telaah revisi teori domain kognitif Taksonomi Bloom dan keterkaitannya dalam kurikulum pendidikan agama Islam. Basicedu, 6(4), 7292–7302.

Mahbuddin, A. N. G. (2020). Model integrasi media dan teknologi dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. Mudarris: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 3(2), 183–196. https://doi.org/10.23971/mdr.v3i2.2312

Nafiati, D. A. (2021). Revisi Taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. HUMANIKA: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(2), 151–172. https://doi.org/10.21831/hum.v21i2.29252

Pangastuti, R., & Munfa’ati, K. (2018). Penilaian acuan norma, penilaian acuan patokan, kriteria ketuntasan minimal di Madrasah Ibtidaiyah an-Nur Plus Junwangi Krian Sidoarjo Jawa Timur. Jurnal Tarbiyah AL-AWLAD, 8(2), 202–217.

Rahmawati, H. (2022). Alat peraga edukatif ular tangga Fiqih (Ultafi) sebagai media pembelajaran Pendidikan Agama Islam sekolah dasar. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 1–19.

Ratno, S. (2022). Analisis penerapan Taksonomi Bloom dalam pembelajaran siswa kelas VI SD Negeri 105293 Medan Estate. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 3(2).

Rohmatullah, M. M. (2022). Penerapan metode pembelajaran mind mapping untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Fiqih. DIRASAH, 5(1), 2621–2838.

Wardani, H. K. (2022). Pemikiran teori kognitif Piaget di sekolah dasar. Khazanah Pendidikan, 16(1), 7–19. https://doi.org/10.30595/jkp.v16i1.12251

Widianto, E., Husna, A. A., Sasami, A. N., Rizkia, E. F., Dewi, F. K., & Cahyani, S. A. I. (2021). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. JETE: Journal of Education and Teaching, 2(2), 213–224. https://doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707

Yanuardianto, E. (2019). Teori kognitif sosial Albert Bandura (studi kritis dalam menjawab problem pembelajaran di MI). Jurnal Auladuna, 1(2), 94–104.

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Laili Mawardi. (2024). Penerapan Media Ular Tangga dalam Meningkatkan Hasil Belajar Fikih Peserta Didik Kelas VIII E MTs Negeri 2 Kota Surabaya. Hikmah : Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 1(3), 96–111. https://doi.org/10.61132/hikmah.v1i3.805

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.