Penerapan Nilai-Nilai Religiusitas dalam Pembentukan Aspek Afektif Siswa Sekolah Dasar Ad-Dzikir Desa Pragaan Laok Kecamatan Pragaan Kabupaten Sumenep Tahun 2023

Authors

  • Maznah Majdiyah Universitas Al-Amien
  • Uswatun Hasanah Universitas Al-Amien

DOI:

https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i1.614

Keywords:

Religious Values, Affective Aspects, Elementary School Students

Abstract

This research uses descriptive qualitative methods. The data sources in this research are homeroom teachers and students at Ad-Dzikir Elementary School, Pragaan Village. Data collection uses interviews, observation and documentation. The data analysis technique uses Miles and Huberman's theory which includes data reduction, data presentation, and drawing conclusions or verification. Then, check the validity of the data using source triangulation by comparing the results of interviews from several informants.The results of this research are that at Ad-Dzikir elementary school, implementing (1) the application of religiosity values ​​through the midday prayer program in congregation can build discipline and responsibility; (2) The application of religiosity values ​​through memorizing juz 'Amma and surah munjiyat can shape students' affective aspects in the realm of characteristics; (3) Applying religious values ​​through instilling good behavior can shape students' affective aspects in the realm of acceptance. Meanwhile, supporting and inhibiting factors in the application of religiosity values ​​in shaping students' affective aspects, of the supporting factors there are teacher factors and parent factors. The inhibiting factors consist of the environment, family, and factors within the child.

 

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. Syakir Media Press.

Ainiyah, Q., & Lestari, S. P. (2021). Pembentukan ranah afektif siswa dalam pembelajaran fikih di MA Al-Urwatul Wutsqo Bulurejo Diwek Jombang. Ilmuna, 3(1).

Arifin, S., & Ikrom, F. (2020). Implementasi pembiasaan membaca Juz ’Amma untuk membentuk karakter religius peserta didik di Madrasah Aliyah Al-Kholafiyah Tekung Lumajang. At-Ta’lim: Jurnal Pendidikan, 8(2).

Bastomi, H. (2017). Pendidikan karakter dalam pembentukan akhlak anak pra sekolah. Elementary, 5(1).

Fathurrohman, M. (2015). Budaya religius dalam meningkatkan mutu pendidikan: Tinjauan teoretik dan praktik kontekstualisasi pendidikan agama Islam. Kalimedia.

Jaenudin, U., & Tahrir. (2019). Studi religiusitas, budaya Sunda, dan perilaku moral pada masyarakat Kabupaten Bandung. Jurnal Psikologi Islam dan Budaya, 2(1).

Mu’tamiroh, L. (2023). Nilai religius dalam novel “Api Tauhid”. Penerbit Adab.

Mumpuni, A. (2018). Integrasi nilai karakter dalam buku pelajaran: Analisis konten buku teks kurikulum 2013. Deepublish.

Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom kognitif, afektif, dan psikomotorik. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 12(2).

Saputra, F., & Hilmiati. (2020). Penanaman nilai-nilai religius melalui pembiasaan shalat dhuha dan shalat dzuhur berjamaah di MI Raudlatusshibyan NW Belencong. Al-Midad: Jurnal PGMI, 12(01).

Subiyantoro. (2018). Mengkristalkan religiusitas pada anak: Kajian sosiologi pendidikan Islam. Samudra Biru.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kualitatif, kuantitatif dan R&D. CV. Alfabeta.

Ummah, N. K., & Khuriyah. (2021). Hubungan religiusitas dan pendidikan karakter di rumah terhadap akhlak siswa di Madrasah Tsanawiyah Negeri Surakarta. Cendekia, 15(1).

Utama, D. G. (2021). Pembelajaran dinamika pada ansambel gitar ditinjau dari aspek afektif, kognitif, dan psikomotorik. Journal of Music Education and Performing Arts (JMEPA), 1(1).

Wijayanti, E. D. (2023). Pelestarian penyu Cimanuk: Pengetahuan, sikap, dan perilaku masyarakat. Langganan Pustaka.

Zuriah, N. (2011). Pendidikan murni dan budi pekerti dalam perspektif perubahan: Menggagas platform pendidikan budi pekerti secara kontekstual dan futuristik. Bumi Aksara.

Downloads

Published

2025-01-07

How to Cite

Maznah Majdiyah, & Uswatun Hasanah. (2025). Penerapan Nilai-Nilai Religiusitas dalam Pembentukan Aspek Afektif Siswa Sekolah Dasar Ad-Dzikir Desa Pragaan Laok Kecamatan Pragaan Kabupaten Sumenep Tahun 2023. Hikmah : Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(1), 304–315. https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i1.614

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.