Penguatan Kecerdasan Emosioanal Siswa Melalui Strategi Pembelajaran PAI di SMK Islam Ulul Albab Ngronggot
DOI:
https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i1.624Keywords:
Emotional Intelligence, Strategy, LearningAbstract
Emotional intelligence is one of the 3 human intelligences, emotional intelligence is how humans can control, manage and control feelings so that they can have awareness in behaving and socializing with their environment, teachers' strategies in the learning process that are not appropriate can cause students to be inactive and focused in learning, students are less enthusiastic and some students are noisy in class. The aim of this research is to find out how to strengthen the emotional intelligence of Ulul Albab Ngronggot Islamic Vocational School students and to find out how PAI teachers' strategies are in strengthening emotional intelligence. The research method used is descriptive qualitative analysis which discusses teacher strategies in strengthening students' emotional intelligence. The results of this research are teachers' strategies for strengthening students' emotional intelligence. First, learning includes interactive, interesting, challenging, motivational activities. Second, students' emotional intelligence includes self-awareness, self-control, motivation, empathy and social skills, namely being able to interact well.
References
Anggito, A. & S. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: Jejak.
Asda, Y., Madrasah, G., Negeri, A., Banda, M., Pocut, A. J., No, B., 116, B., Aceh, K., & Banda, 2022). Efektivitas Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Pada Siswa Man Model Banda Aceh (Vol. 2, Issue 3). https://doi.org/10.47006/pendalas.v2i3.129
Ayu Utami, S., Ismail, W., Damayanti, E., Tarbiyah dan Keguruan, F., & Islam Negeri Alauddin Makassar, U. (n.d.). PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL TERHADAP HASIL BELAJAR BIOLOGI PESERTA DIDIK. http://dx.doi.org/10.22373/psikoislamedia.v5i1.6138
Bariyyah, K. & L. L. (2019). Kecerdasan Emosi Siswa Ditinjau dari Jenis Kelamin dan Jenjang Kelas. Jurnal Penelitian Guru Indonesia., 4. https://doi.org/10.29210/02379jpgi0005
Bukit, S. & I. (2015). Kecerdasan dan Gaya Belajar. Medan: Larispa.
Indriawati, P. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri dan Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Universitas Balikpapan. Jurnal Pendidikan Edutama, 5. http://dx.doi.org/10.33373/dms.v7i1.1633
Jorfi, H. (2014). “The Impact of Emotional Intelligence on Communication Efectiveness: Focus On Strategic Alignmentl” dalam Academic Jurnals, Vol 6 No 5. http://dx.doi/10.5897/AJMM2010.036
Khodijah, N. (2014). Psikologi Pendidikan. Depok: PT Raja Grafindo Persada.
Labudasari, E. & S. W. (2019). Perkembangan Emosi Pada Anak Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Muhammadiyah Cirebon.
Lestari, P. dkk. (2020). Tingkat Kecerdasan Emosi Siswa Kelas XI di SMA Negeri 15 Palembang. Jurnal Konseling Koperhensif., 6(1). http://dx.doi.org/10.36706/jkk.v6i1.8498
Lubis, N. A., & Harahap, H. (2016). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal As-Salam.
Mahmud. (2012). Psikologi Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Masruroh, A. (n.d.). Konsep Kecerdasan Emosional dalam Perspektif Pendidikan Islam (Anisatul Masruroh) Konsep Kecerdasan Emosional dalam Perspektif Pendidikan Islam. http://dx.doi.org/10.18326/mdr.v6i1.759
Muslich, M. (2014). Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.
Nurfitriyanti, M. (2017). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA DITINJAU DARI KECERDASAN EMOSIONAL. In Jurnal Formatif (Vol. 7, Issue 2). http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i2.2229
Prawitasari, Johana, E. 1998. Kecerdasan Emosi, dalam Jurnal Buletin Psikologi. http://dx.doi10.22146/bpsi.13280
Rianto, M. (2015). Pendekatan, Strategi, dan Metode Pembelajaran: Bahan Ajar Diklat Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan SMA Jenjang Dasar.
Saifullah, A. & M. N. A. (2005). Melejitkan Potensi Kecerdasan Anak. Jogjalarta: Kata Hati.
Sarnoto, Ahmad Zain, Urgensi Supervisi Pengajaran Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru, Jurnal STATEMENT. Volume. 02 No.3 Oktober Tahun 2012. HTTP://dx.doi.10.56745/js.v2i2.22
Sarnoto, Ahmad Zain. (2012). Urgensi Supervisi Pengajaran Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru, Jurnal STATEMENT. Volume. 02 No.3 Oktober. https://doi.org/10.56745/js.v2i2.22
Setyaningrum, R, Utami, H, N, Ruhana, I. (2016) “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja. Studi Pada Karyawan PT. Jasa Raharja Cabang Jawa Timur. http://dx.doi.10.38204/atrabis.v4i2.457
Soleh, H. H., Pasca, S., Uin, S., Hidayatullah, S., Kosentrasi, J., & Islam, P. (n.d.). Harmathilda H. Soleh Do’a dan Zikir Dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosi. O’A DAN ZIKIR. https://doi.org/10.19109/psikis.v2i1.1055
Wijayani, N. A. (2012). Pendidikan Karater Berbasis Iman dan Taqwa. Jogjakarta: Teras.