Strategi Internal Guru Pendidikan Agama Islam Fokus pada Pembentukan Moral Komunikasi Siswa

Authors

  • Siti Halimah Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan
  • Ematul Kholida Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan
  • Putri Fatimatuzzahro Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan

DOI:

https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.846

Keywords:

Teacher, Religious, Moral Education

Abstract

Formal educational institutions in Indonesia require spiritual learning in learning activities, just as Islamic religious education has an important role in shaping the character of students. This article was written using qualitative methods with literature study for data collection. The results of this article's research review are that the role of PAI teachers makes a huge contribution, apart from spiritual teaching and moral insight, Islamic Religious Education educators function as role models for students, and help them develop strong ethical, social and emotional values. This shows how important the role of Islamic Religious Education teachers is in turning students into ethical individuals. Different from educators in other fields, these teachers bear greater responsibilities, especially in forming Islamic character.

References

Azra, A. (2002). Paradigma baru pendidikan nasional. Kompas.

Badry, I. M. S., & Rahman, R. (2021). Upaya guru pendidikan agama Islam dalam menanamkan nilai karakter religius. An-Nuha, 1(4), 573–583. https://doi.org/10.24036/annuha.v1i4.135

Deti, S., & Lestari, T. (2021). Upaya meningkatkan perkembangan moral pada anak sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1696–1699.

Fahruddin, A. H., & Sari, E. N. T. (2020). Implementasi kode etik guru dalam pembelajaran pendidikan agama Islam di SMA Negeri 1 Sukodadi Lamongan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 151. https://doi.org/10.36835/tarbiyatuna.v13i2.643

Firdaus, M. H., & Baisa, H. (2018). Konsep kepribadian muslim Muhammad Iqbal perspektif pendidikan Islam sebagai upaya pengembangan dan penguatan karakter generasi milenial. Jurnal Mitra Pendidikan, 2(4), 557–558.

Hafsah, H., & Afni, A. (2021). Pendidikan kecerdasan moral sebagai penguatan kepribadian siswa era industry 4.0. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 9(1), 24. https://doi.org/10.31764/civicus.v9i1.5813

Haniyyah, Z., & Indana, N. (2021). Peran guru PAI dalam pembentukan karakter islami siswa di SMPN 03 Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaan, 1(1), 75–86. https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/irsyaduna

Khairatunnisa, K., & Zulyusri, Z. (2023). Peran etika guru biologi dalam meningkatkan karakter peserta didik. Al-Alam: Islamic Natural Science Education Journal, 2(2), 80. https://doi.org/10.33477/al-alam.v2i2.5251

Khotibul, U. (2021). Peran guru PAI dalam membentuk karakter religius peserta didik. UNISAN Jurnal: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 5(4), 192–216. https://jptam.org/index.php/jptam/article/download/8918/7282

Muchtarom, M., Winarno, & Suryono, H. (2019). JPK: Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 8(1), 11–21. https://doi.org/10.24269/jpk.v4.n3.2019

Muhaimin. (2009). Paradigma pendidikan Islam: Upaya menangkap nuansa pembaharuan. Remaja Rosdakarya.

Nata, A. (2010). Pendidikan Islam di era globalisasi. Kencana.

Perdana, N. S. (2018). Implementasi peranan ekosistem pendidikan dalam penguatan pendidikan karakter peserta didik. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2). https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2358

Pradina, Q., Faiz, A., & Yuningsih, D. (2021). Peran guru dalam membentuk karakter disiplin. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4118–4125. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1294

Ramayulis. (2008). Ilmu pendidikan Islam. Kalam Mulia.

Salamah, A. (2020). Penguatan pendidikan moral siswa melalui pelajaran pendidikan agama Islam dan ekstrakurikuler di MTs. NU Walisongo Sidoarjo. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 124–134. https://doi.org/10.55352/mudir.v2i2.117

Sauri, S. (2013). Pendidikan karakter dan akhlak mulia dalam perspektif Islam. Alfabeta.

Sitompul, J., Suryadi, F. R., Putri, S. V., & Gusmaneli, G. (2023). Peran moderasi guru pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter dan moral peserta didik. AL-IMAM: Journal on Islamic Studies, Civilization and Learning Societies, 4, 67–78. https://doi.org/10.58764/j.im.2023.4.44

Tamami, B. (2018). Peran guru pendidikan agama Islam terhadap pendidikan karakter siswa. Tarlim, 1(1), 21–23.

Wally, M. (2022). Peran guru dalam pembentukan karakter siswa. Jurnal Studi Islam, 10(1), 70. https://doi.org/10.33477/jsi.v10i1.2237

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran guru dalam pembelajaran pada siswa sekolah dasar. Fondatia, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.515

Downloads

Published

2025-05-10

How to Cite

Halimah, S., Kholida, E., & Putri Fatimatuzzahro. (2025). Strategi Internal Guru Pendidikan Agama Islam Fokus pada Pembentukan Moral Komunikasi Siswa. Hikmah : Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(2), 13–25. https://doi.org/10.61132/hikmah.v2i2.846

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.