Analisis Isi Pesan Dakwah Habib Husein Ja’far Al-Hadar di Tik Tok @huseinjafar
DOI:
https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i3.1112Keywords:
Da'wah Message, Habib Husein Ja'far Al-Hadar, TikTokAbstract
The development of digital technology has brought a significant transformation in the method of delivering Islamic preaching, one of which is through TikTok social media. Habib Husein Ja'far Al-Hadar emerged as one of the young preachers who utilized this platform effectively with a unique and contextual approach. This study aims to analyze the content of the da'wah message delivered by Habib Husein Ja'far through the TikTok account @huseinjafar. This research focuses on two main problem formulations, namely how the content of the da'wah messages delivered and how the analysis of these messages in the context of da'wah communication. Through the qualitative content analysis method, it was found that Habib Husein Ja'far packaged his da'wah messages with a light approach, relevant to current trends, and used a communicative and inclusive language style. The messages contain moral, spiritual, and social values that are delivered in a brief but impactful manner, so as to attract attention and build closeness with the audience, especially the younger generation. The findings show that a social media-based da'wah strategy with an adaptive and communicative approach can increase the effectiveness of spreading Islamic values in a digital society.
References
Abrahas, N. (2022). Strategi komunikasi Wahdah Islamiyah Sinjai Utara dalam pengembangan dakwah di Sinjai (Doctoral dissertation, Universitas Islam Ahmad Dahlan).
Amna, S. A. (2025). Pesan moderat dakwah digital (Analisis isi Philip Mayring pada akun Instagram @mubadalah.id).
Anwar, K. (2023). Pemikiran tasawuf sosial Habib Husein Ja’far Al-Hadar terhadap era globalisasi. In Graduate Forum: International Conference Post-Graduate UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta (Vol. 1, No. 01, pp. 69–88).
Chandra, L. N., Rahmiati, Y., Abdurrahman, F., Mutawakkil, A. H., & Al-Barqi, M. F. (2025). Analisis strategi dakwah di era digital: Studi kasus: Akun Instagram Ust. Hanan Attaki. Jurnal Riset Rumpun Agama dan Filsafat, 4(1), 221–232.
Cindy, F. Y. (2025). Analisis pesan dakwah Habib Ja’far Al-Hadar dalam podcast “Berbeda Tapi Bersama” di aplikasi Noice (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Hidayatullah, H. (2024). Membumikan fun fatwa Habib Husein Ja’far Al-Hadar di media sosial (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).
Maulana, I. S. (2025). Persepsi Gen Z terhadap penggunaan aplikasi TikTok sebagai media dakwah (Studi kasus pada akun @huseinja’far) (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Ozi, M. (2023). Analisis retorika dakwah da’i pada siaran Serambi Iman di TVRI Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Pamungkas, A., & Halwati, U. (2023). Tantangan dakwah melalui media sosial di era media baru. Arkana: Jurnal Komunikasi dan Media, 2(01), 146–158.
Puspianto, A. (2023). Kelebihan dan kelemahan media dakwah di era globalisasi. An-Nida’: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 12(1), 57–82.
Putri, N. A. A. S. (2023). Gaya komunikasi da’i dalam menyampaikan materi dakwah pada program acara live streaming “Mutiara Pagi” di RRI Madiun (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Radjaguguk, D. L., & Andriani, V. E. (2025). Desain grafis sebagai media komunikasi efektif pada era digital: Tantangan dan peluang dalam dinamika digitalisasi. In Transformasi Komunikasi Digital Menuju Indonesia Berkelanjutan: Artificial Intelligence dan Komunikasi Digital Berkelanjutan (p. 100).
Rambe, T. A. (2024). Strategi komunikasi dakwah oleh Habib Husein Ja’far di platform YouTube Noice. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia).
Riska, A. (2024). Pemanfaatan akun Instagram (@rmrb.aceh) sebagai media dakwah Masjid Raya Baiturrahman Banda Aceh (Doctoral dissertation, Fakultas Dakwah dan Komunikasi).
Ritonga, N. (2024). Persepsi mahasiswa Komunikasi dan Penyiaran Islam terhadap label halal sebagai simbol komunikasi dakwah (Doctoral dissertation, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan).
Setyawan, E. A. (2025). Strategi komunikasi dakwah dalam membentuk karakter Qur’ani anak di Panti Asuhan Putera Muhammadiyah Pekajangan (Doctoral dissertation, UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan).
Sirait, A. A., & Nasution, M. I. P. (2024). Efektivitas platform TikTok sebagai media pembelajaran PAI berbasis literasi digital. Dirosat: Journal of Islamic Studies, 9(1), 83–96.
Suyudi, H. M., Putra, W. H., & Pd, M. (2024). Pendidikan Islam: Potret perubahan yang berkelanjutan. Penerbit Adab.
Uyuni, B. (2023). Media dakwah era digital. Penerbit Assofa.
Walman Sahda Harahap, W. (2024). Strategi komunikasi dakwah da’i Himpunan Muballigh Tapanuli Riau (HIMTARI) kepada masyarakat di Kelurahan Labuh Baru Barat (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).
Wardah, N. (2021). Personal branding Habib Husein Ja’far Al-Hadar melalui media sosial Instagram (Bachelor's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).