Transformasi Etika Profesi Pendidik dalam Mewujudkan Pendidikan Islam Berkarakter
DOI:
https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i3.1060Keywords:
Character, Islamic Education, Professional EthicsAbstract
The ethics of the teaching profession are the main pillars in the implementation of Islamic education with character. The transformation of professional ethics does not only concern the scientific and professional aspects, but also the spiritual, moral, and social dimensions. This study aims to examine the role of the transformation of the ethics of the teaching profession in shaping the character of students based on Islamic values. The research method used is a literature study with a descriptive qualitative approach. The results of the study indicate that the transformation of the ethics of the teaching profession involves increasing integrity, moral responsibility, sincerity in teaching, and exemplary behavior that is sourced from Islamic teachings. The implementation of this ethics consistently can create Islamic education that is not only intellectually intelligent, but also has a strong and religious character.
References
Ainiyah, N. (2017). Membangun penguatan budaya literasi media dan informasi dalam dunia pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(1), 65–77. https://doi.org/10.35316/jpii.v2i1.63
Hayani, R. A., Yanto, S., Rahmat, A., Purnawirawan, A. C., & Aslan, A. (2024). Efektivitas kepemimpinan dalam manajemen pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Edukatif, 10(2), 136–148. https://doi.org/10.37567/jie.v10i2.3272
Illahi, N. (2020). Peranan guru profesional dalam peningkatan prestasi siswa dan mutu pendidikan di era milenial. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.94
Jannah, R., & Marjo, H. K. (2022). Etika profesi konselor dalam layanan bimbingan konseling virtual. Jurnal Paedagogy, 9(1), 55. https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4556
Lucky Zakwan, Marzuki, M. F., & Gusmaneli. (2024). Menginspirasi generasi muda: Pendekatan kreatif dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 223–236. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1142
Mulyadi, M. (2019). Menegakkan kode etik profesi guru: Sebuah pandangan wawasan filsafat pendidikan. Fikroh: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 11(1), 1–11. https://doi.org/10.37812/fikroh.v11i1.31
Muslikh, M. (2024). Problem moralitas guru pendidikan agama Islam sebagai pendidik profesional dalam membentuk generasi berakhlakul karimah. Al-Mau’izhoh, 6(1), 729–739. https://doi.org/10.31949/am.v6i1.9711
Nandang Budiman, Kusumaningsih, N. L., & Nadhira, N. A. (2023). Guru bimbingan dan konseling sebagai profesi khusus. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 91–101. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i3.977
Napratilora, M., Mardiah, M., & Lisa, H. (2021). Peran guru sebagai teladan dalam implementasi nilai pendidikan karakter. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 34–47. https://doi.org/10.46963/alliqo.v6i1.349
Nuruddien, M., Ahmad, M. G., Rumaisya, & Abbas, N. (2024). Metode dan etika mencari ilmu dalam perspektif Islam. Akhlaqul Karimah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 71–82. https://doi.org/10.58353/jak.v3i2.221
Nuzliah, N., & Siswanto, I. (2019). Standarisasi kode etik profesi bimbingan dan konseling. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 64. https://doi.org/10.22373/je.v5i1.8172
Rivaldy, N., Tihami, T., & Gunawan, A. (2024). Peran modal sosial dalam mencapai perubahan sosial di lembaga pendidikan Islam. Tarbiyatuna Kajian Pendidikan Islam, 8(1), 021. https://doi.org/10.69552/tarbiyatuna.v8i1.2093
Savira, L. (2024). Peran guru pada transformasi pendidikan dalam menyongsong generasi emas 2045. Al-Madaris Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 4(2), 28–36. https://doi.org/10.47887/amd.v4i2.132
Sujadi, E. (2018). Kode etik profesi konseling serta permasalahan dalam penerapannya. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), 69–77. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v14i2.298
Syamila, D., & Marjo, H. K. (2022). Etika profesi bimbingan dan konseling: Konseling kelompok online dan asas kerahasiaan. Jurnal Paedagogy, 9(1), 116. https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4527
Ulfah, M. (2011). Implementasi konsep ta’dīb dalam pendidikan Islam untuk mewujudkan siswa yang berkarakter. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(1), 106. https://doi.org/10.22373/jid.v12i1.441
Zamroji, M. (2020). Quo vadis implementasi model pengembangan mutu Juran di lembaga pendidikan Islam. Ats-Tsaqofi: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, 2(1), 8–22. https://doi.org/10.61181/ats-tsaqofi.v2i1.211