Transformasi Etika Profesi Pendidik dalam Mewujudkan Pendidikan Islam Berkarakter

Authors

  • Muhammad Ismed Suhanda Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Bengkalis
  • Riski Romadhan Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Bengkalis
  • Sahrul Romadhon Al Amin Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Bengkalis
  • Syafaatul Habib Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Bengkalis

DOI:

https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i3.1060

Keywords:

Character, Islamic Education, Professional Ethics

Abstract

The ethics of the teaching profession are the main pillars in the implementation of Islamic education with character. The transformation of professional ethics does not only concern the scientific and professional aspects, but also the spiritual, moral, and social dimensions. This study aims to examine the role of the transformation of the ethics of the teaching profession in shaping the character of students based on Islamic values. The research method used is a literature study with a descriptive qualitative approach. The results of the study indicate that the transformation of the ethics of the teaching profession involves increasing integrity, moral responsibility, sincerity in teaching, and exemplary behavior that is sourced from Islamic teachings. The implementation of this ethics consistently can create Islamic education that is not only intellectually intelligent, but also has a strong and religious character.

 

References

Ainiyah, N. (2017). Membangun penguatan budaya literasi media dan informasi dalam dunia pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(1), 65–77. https://doi.org/10.35316/jpii.v2i1.63

Hayani, R. A., Yanto, S., Rahmat, A., Purnawirawan, A. C., & Aslan, A. (2024). Efektivitas kepemimpinan dalam manajemen pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Edukatif, 10(2), 136–148. https://doi.org/10.37567/jie.v10i2.3272

Illahi, N. (2020). Peranan guru profesional dalam peningkatan prestasi siswa dan mutu pendidikan di era milenial. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.94

Jannah, R., & Marjo, H. K. (2022). Etika profesi konselor dalam layanan bimbingan konseling virtual. Jurnal Paedagogy, 9(1), 55. https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4556

Lucky Zakwan, Marzuki, M. F., & Gusmaneli. (2024). Menginspirasi generasi muda: Pendekatan kreatif dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 223–236. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1142

Mulyadi, M. (2019). Menegakkan kode etik profesi guru: Sebuah pandangan wawasan filsafat pendidikan. Fikroh: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 11(1), 1–11. https://doi.org/10.37812/fikroh.v11i1.31

Muslikh, M. (2024). Problem moralitas guru pendidikan agama Islam sebagai pendidik profesional dalam membentuk generasi berakhlakul karimah. Al-Mau’izhoh, 6(1), 729–739. https://doi.org/10.31949/am.v6i1.9711

Nandang Budiman, Kusumaningsih, N. L., & Nadhira, N. A. (2023). Guru bimbingan dan konseling sebagai profesi khusus. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 91–101. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i3.977

Napratilora, M., Mardiah, M., & Lisa, H. (2021). Peran guru sebagai teladan dalam implementasi nilai pendidikan karakter. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 34–47. https://doi.org/10.46963/alliqo.v6i1.349

Nuruddien, M., Ahmad, M. G., Rumaisya, & Abbas, N. (2024). Metode dan etika mencari ilmu dalam perspektif Islam. Akhlaqul Karimah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 71–82. https://doi.org/10.58353/jak.v3i2.221

Nuzliah, N., & Siswanto, I. (2019). Standarisasi kode etik profesi bimbingan dan konseling. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 64. https://doi.org/10.22373/je.v5i1.8172

Rivaldy, N., Tihami, T., & Gunawan, A. (2024). Peran modal sosial dalam mencapai perubahan sosial di lembaga pendidikan Islam. Tarbiyatuna Kajian Pendidikan Islam, 8(1), 021. https://doi.org/10.69552/tarbiyatuna.v8i1.2093

Savira, L. (2024). Peran guru pada transformasi pendidikan dalam menyongsong generasi emas 2045. Al-Madaris Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 4(2), 28–36. https://doi.org/10.47887/amd.v4i2.132

Sujadi, E. (2018). Kode etik profesi konseling serta permasalahan dalam penerapannya. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), 69–77. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v14i2.298

Syamila, D., & Marjo, H. K. (2022). Etika profesi bimbingan dan konseling: Konseling kelompok online dan asas kerahasiaan. Jurnal Paedagogy, 9(1), 116. https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4527

Ulfah, M. (2011). Implementasi konsep ta’dīb dalam pendidikan Islam untuk mewujudkan siswa yang berkarakter. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(1), 106. https://doi.org/10.22373/jid.v12i1.441

Zamroji, M. (2020). Quo vadis implementasi model pengembangan mutu Juran di lembaga pendidikan Islam. Ats-Tsaqofi: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, 2(1), 8–22. https://doi.org/10.61181/ats-tsaqofi.v2i1.211

Downloads

Published

2025-06-16

How to Cite

Muhammad Ismed Suhanda, Riski Romadhan, Sahrul Romadhon Al Amin, & Syafaatul Habib. (2025). Transformasi Etika Profesi Pendidik dalam Mewujudkan Pendidikan Islam Berkarakter. Ikhlas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(3), 61–73. https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i3.1060

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.