Internalisasi Adab Shalat di Era Digital: Strategi Pendidikan Akhlak untuk Generasi Milenial dan Z
DOI:
https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i3.1134Keywords:
internalization of values, moral education, millennial and Z generations, digital era, prayer etiquetteAbstract
The development of digital technology has brought major changes in the behavior of the millennial and Z generations, including in the religious aspect. This article examines the strategy of internalizing prayer etiquette in the digital era as part of moral education. This study uses a qualitative approach through a literature study of literature on prayer etiquette, the character of the digital generation, and appropriate learning methods. The results of the study indicate that internalization of prayer etiquette among the digital generation must be carried out wisely through the use of digital media, strengthening the role of families and educational institutions, and integrating spiritual values into everyday life. Education on prayer etiquette not only teaches the procedures for worship, but also forms character, such as awareness, solemnity, and discipline. Therefore, a contextual and creative approach is needed so that prayer values can be embedded in the lives of the millennial and Z generations.
References
Abdusshomad, A. (2024). Peran ustadz influencer dalam penyebaran dakwah Islam kepada generasi Z melalui media sosial. Muqaddimah: Jurnal Studi Islam, 15(5), 63–75. https://doi.org/10.71247/8xzj0c92
Azhimi Qalban, A., Jauza, G. F., & Mukaromah, I. A. (2022). Literasi digital dan Gen-Z: Prototipe konsep literasi moderat sebagai media smart dakwah. Hujjah: Jurnal Ilmiah Komunikasi dan Penyiaran Islam, 6(1), 22–29. https://doi.org/10.52802/hjh.v6i1.381
Badruddin, M., Shidiq, S., Fitk, P., Syarif, U., & Jakarta, H. (2022). Internalisasi nilai-nilai akhlakul karimah siswa melalui keteladanan guru di MTsN 1 Bogor. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(2). https://doi.org/10.33511/qiroah.v12n2.84-96
Guntoro. (2020). Internalisasi nilai-nilai keteladanan dalam pendidikan generasi muda Muslim di era global. Sukma: Jurnal Pendidikan, 4(2), 161–178. https://doi.org/10.32533/04204.2020
Isbakhi, A. F., Widiyono, Y., & Hermawan, H. (2024). Dampak penggunaan gadget terhadap pembentukan karakter Islami Gen Z. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 3(1), 285–290. https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i1.906
Kusumawati, J., Sitika, J., & Universitas Singaperbangsa Karawang. (2024). Pemanfaatan aplikasi TikTok sebagai media dakwah Islam. Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 11(3).
M, C., & Tasruddin, R. (2025). Peran media sosial sebagai platform dakwah di era digital: Studi kasus pada generasi milenial. Jurnal Kolaboratif Sains, 8(1), 872–881. https://doi.org/10.56338/jks.v8i1.6862
Mazaya, V. (2022). Smart dakwah di era society 5.0: Da’i virtual dalam new media. Journal of Da’wah and Communication, 36(1), 2775–5207.
Muamar, M. A., Nadia, S. A., Putri, M. R., Lutfiah, L., & Luthfiana, D. (2025). Pembiasaan positif shalat berjamaah terhadap peningkatan psikologi karakter spiritualitas anak sekolah dasar. Journal Innovation in Education, 3(2), 37–46. https://doi.org/10.59841/inoved.v3i2.2701
Nabillah, A., & Romadi, P. (2024). Dakwah pada generasi Z di media sosial: Studi netnografi pada akun TikTok Agam Fachrul. Idarotuna, 6(1), 51. https://doi.org/10.24014/idarotuna.v5i2.24625
Nurhabibah, P., Ayubi, M. N., Ismiyanti, Y., & Madisson, M. (2025). Pemanfaatan teknologi digital dalam memfasilitasi ibadah dan pendidikan Islam. Alfabet: Jurnal Wawasan Agama Risalah Islamiah, Teknologi dan Sosial (Al-Waarits), 2(1), 44–54. https://doi.org/10.34306/alwaarits.v2i1.703
Rosfiani, O., Putri, O. A., Fadhillah, M., Mauludin, A., & Sholeh, W. (2024). Strategi meningkatkan kualitas pembelajaran PAI dengan gamifikasi Quizizz: Studi kasus di SMK Khazanah Kebaikan, Pamulang, Tangerang Selatan. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran.
Sarinawati. (2025). Religiusitas di era digital: Transformasi praktik keagamaan di kalangan generasi Z. Khazanah: Journal of Religious and Social Scientific.
Solikah, I. (2025). Pendekatan gamifikasi dalam pembelajaran fiqih untuk meningkatkan antusiasme siswa. Sasana, 3(2), 164–170. https://doi.org/10.56854/sasana.v3i2.453
Zuhri, S., Sakdiyah, S. H., Faizah, F., Annafi, R., Pratiwi, E. A. S., & Dewi, M. S. (2024). Analisis pengaruh media sosial dan platform digital terhadap pemahaman agama Islam di kalangan generasi Z. Relinesia: Jurnal Kajian Agama dan Multikulturalisme Indonesia. http://jurnal.anfa.co.id/index.php/relinesia