Internalisasi Nilai-Nilai Akhlak pada Mata Pelajaran PAI di SMP Panca Budi Medan
DOI:
https://doi.org/10.61132/ikhlas.v1i4.129Keywords:
Moral Values, Islamic Religious Education (PAI), Character InternalizationAbstract
This research aims to explain how moral principles are assimilated in Islamic Religious Education (IRE) learning at SMP Panca Budi Medan. Internalization of moral ideals refers to efforts made to develop moral behavior consistent with Islamic beliefs. This is accomplished by the use of techniques such as example, practice, and direction. In this context, IRE subjects play a vital role in developing religious and responsible students. This study took a qualitative approach, with data gathered through 16 weeks of observation and conversation with educators. The study's findings indicate that a systematic learning strategy, which incorporates congregational prayer and reading the Koran before classes, is beneficial in raising pupils' moral consciousness. However, various issues exist, such as students' lack of awareness and a limited learning time. This research aims to improve character education in schools and serve as a resource for educators to properly implement moral ideals.References
Accep Noor Akbar Sambo, A. G. (2023). Inovasi Pendidikan Islam di MTsN 2 Medan. Madani : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 19-25.
Achmad Faisol, M. A. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Melalui Pengajian Kitab Bidayatul Hidayah DI Kelas VIII Putri MTS Unggulan Nuris Jember. Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan Islam, 28-39.
Ali Wafa, M. T. (2022). Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Akhlak QS. Al-Furqan Ayat 63 di MTs Miftahul Ulum Rek Kerrek Laok Palengaan Pamekasan. Al-allam jurnal pendidikan , 31- 44.
Amsari, N. T. (2023). Implementasi Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di SMP Amal Luhur Medan . Jurnal Pendidikan Tambusai, 18434-18445.
Hadi, J. P. (2016). Internalisasi Nilai-Nilai Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan di MTs Muslim Pancasila Wonotirto Blitar. 224 halaman.
Hasibuan, E. H. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Pemberian Tugas Rumah Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Muhammadiyah 18 Sunggal. AL-ULUM JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 25-36.
Hoirul Imam, A. A. (n.d.). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Upaya Membentuk Kepedulian Sosial MTs. Buq'atul Mubarokah Pekalongan Sampang Jawa Timur. 66-71.
Ilham Ade Pratama, M. P. (2020). Upaya Meningkatkan Kualitas Minat Belajar Siswa SMPN 3 Tanjung Medan. Jumas : Jurnal Mayarakat, 22-26.
Isnaini, R. L. (2016). Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Melalui Manajemen Bimbingan dan Konseling Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 36-52.
Iwan Maulana, M. N. (2024). Pengaruh Metode Talaqqi Terhadap Kemampuan Menghafal Al- Qur'an Pada Siswa SMP muhammadiyah 50 Sei-Sikambing. AL-ULUM Jurnal Pendidikan Islam, 300-312.
Jurnal Pendidikan Islam, 106-121.
MEDAN. (2019). Jurnal Ilmiah Al-Hadi, 942-955.
Muhammad Khaidir, M. Q. (n.d.). Metode Pendidikan Akhlak Menurut Ibnu Taimiyah Dalam Kitab Tazkiyatun Nafs. 13.
Muhammad Yunus Misfala1, H. S. (2024). Internalisasi Nilai-Nilai Akhlak Melalui Pembelajaran PAI Berbasis Al-Qur'an. JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JMPIS), 1177-1186.
Nur Idayanti, A. K. (2022). Strategi Guru dalam Penanaman Nilai-Nilai Akhlak di MTs Midanutta'lim Mayangan Jogoroto Jombang. Jurnal Studi Kemahasiswaan, 173-183.
Pendidikan Islam , 12.
PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMP RAHMAT ISLAMIYAH
Renata Maulinda, M. F. (2022). INTERNALISASI NILAI KARAKTER RELIGIUS DALAM PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK KELAS VIII UNTUK MEMBENTUK
Risawan Sinamo, M. P. (2020). Upaya Meningkatkan Pemahaman Pelajaran PAI Dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Simulasi di Sekolah SMP Muhammadiyah 50 Medan. Jumas : Jurnal Masyarakat, 58-65.
S. Sabilal Akhyar Kec. Binjai Kab. Langkat. 112.
SUMBER DAYA MANUSIA BERKUALITAS DI MTs NEGERI BATU. Jurnal
Suningsih, E. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Kesadaran Cinta Lingkungan di Kelas VII SMP Panca Budi Medan. 93.
Wirian, O. (2023). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN PRILAKU KENAKALAN REMAJA.
Zalillah, S. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak di MTs.