Menanamkan Nilai Adab sebelum Ilmu dalam Pembelajaran Upaya Pembentukan Karakter dan Etika Peserta Didik

Authors

  • Talitha Dahayu Ardiningrum Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah

DOI:

https://doi.org/10.61132/karakter.v2i3.1129

Keywords:

Attitude, Student, Learning

Abstract

In recent years, education has placed greater emphasis on academic achievement, often overlooking the importance of character and ethical development in students. However, instilling the value of adab (proper manners) before knowledge is essential as a foundational aspect of the learning process. Adab encompasses attitudes such as respect for teachers, honesty, responsibility, and politeness, which contribute to forming ethical individuals. This study aims to explore the significance of adab values in education as an effort to cultivate students' character and ethics from an early age. The research uses a literature review method by analyzing various sources from Islamic education and character education theories. The findings reveal that the integration of adab values can be achieved through teacher role modeling, fostering positive habits within the school environment, and embedding these values into learning materials. When consistently applied, these approaches create a conducive learning atmosphere and develop students who are not only intellectually capable but also morally upright. The study implies that a balanced approach to education, which emphasizes both knowledge and adab, should be instilled early in both school and family settings

References

Abimanyu, I., & Masnawati, E. (2024). Konsep adab peserta didik dalam pembelajaran dan implikasinya terhadap pendidikan karakter di Indonesia. IEMJ: Islamic Education Management Journal.

Afwani, R., & Masyithoh, S. (2024). [Artikel di QOUBA: Jurnal Pendidikan]. https://ejournal.hsnpublisher.id/index.php/quoba

Asyiyah, I. N., Firdaus, F., Fauziah, I. A., Riansyah, R., Raid, M., Parhan, M., & Studi, P. (2025). Peran adab dalam membentuk karakter peserta didik dalam perspektif pendidikan Islam.

Dahlan, D. M. (n.d.). Pentingnya adab sebelum ilmu dalam pendidikan. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/dadangmohdahlan9206/675f0a48ed641515c974d0a2/pentingnya-adab-sebelum-ilmu-dalam-pendidikan

Faizin, M., Sari, W. P., Pramita, N. W., & Faruq, S. (2022). Tantangan dan metode dalam menerapkan konsep pendidikan akhlak perspektif Al-Ghazali di era modernisasi terhadap generasi milenial. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 24(Desember), 263–270. https://doi.org/10.5281/zenodo.7486411

Hamka, M., Handriyanto, B., & Agusman. (2024). Adab sebagai jembatan antara ilmu dan amal dalam pembentukan karakter siswa (Issue 2). https://litera-academica.com/ojs/tarbiyah/indexVol

Masyithoh, & Sakila. (2022). Urgensi adab dalam belajar dan pembelajaran di dunia pendidikan. Journal Education and Government Wiyata, 2(3). https://journal.wiyatapublisher.or.id/index.php/e-gov

Ningtias, A., Primayeni, S., & Herlini, S. (2024). Peran akhlak dalam pengajaran menurut Al-Ghazali: Perspektif filsafat pengajaran. https://doi.org/10.30983/surau.v3i1.8711

Permady, D. A., Taufik, H. N., & Mardiana, D. (2023). Pendidikan adab dalam membentuk akhlak siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(6), 2258–2267. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i6.5734

Pitriani, P., Wasehudin, Turjiman, A., & Hidayat, W. (2023). Karakter dan adab dalam pendidikan sudut pandang Syekh Az-Zarnuji. Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(2), 356–372. https://doi.org/10.51729/82276

Razzaq, A., Apriansyah, A., & Alimron. (2024). Artikel Genta Mulia Vol. 15 No. 2 Tahun 2024.

Widianti, Y., & Wijaya, B. (2024). Peran guru sebagai pembimbing adab sesuai dengan sila ke-2 Pancasila pada siswa kelas 2 SD Negeri Palesanggar 5.

Yuana Putra, U., Faiqotun Ni, A., & Sobirin, M. (2025). Urgensi fiqih (adab guru dan murid) dalam membentuk karakter peserta didik di era globalisasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Riset Pendidikan, 3(4), 5389–5399. https://doi.org/10.31004/jerkin.v3i4.1430

Yusliani, H., Muarrif, M. R., Emawati, E., & Anggraeni, R. N. (2024). Urgensi pendidikan adab sebelum ilmu bagi usia kanak: Kontribusi pemikiran Imam Al-Ghazali bagi zaman kontemporer. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 112. https://doi.org/10.22373/bunayya.v10i1.24770

Yusliani, H., Muarrif, R., & Anggraeni, N. (2024). Urgensi pendidikan adab sebelum ilmu bagi usia kanak: Kontribusi pemikiran Imam Al-Ghazali bagi zaman kontemporer. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 10, 112–125. https://doi.org/10.22373/bunayya.v9i2.2

Additional Files

Published

2025-07-03

How to Cite

Talitha Dahayu Ardiningrum. (2025). Menanamkan Nilai Adab sebelum Ilmu dalam Pembelajaran Upaya Pembentukan Karakter dan Etika Peserta Didik. Karakter : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(3), 44–55. https://doi.org/10.61132/karakter.v2i3.1129

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.