Menanamkan Nilai Adab sebelum Ilmu dalam Pembelajaran Upaya Pembentukan Karakter dan Etika Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.61132/karakter.v2i3.1129Keywords:
Attitude, Student, LearningAbstract
In recent years, education has placed greater emphasis on academic achievement, often overlooking the importance of character and ethical development in students. However, instilling the value of adab (proper manners) before knowledge is essential as a foundational aspect of the learning process. Adab encompasses attitudes such as respect for teachers, honesty, responsibility, and politeness, which contribute to forming ethical individuals. This study aims to explore the significance of adab values in education as an effort to cultivate students' character and ethics from an early age. The research uses a literature review method by analyzing various sources from Islamic education and character education theories. The findings reveal that the integration of adab values can be achieved through teacher role modeling, fostering positive habits within the school environment, and embedding these values into learning materials. When consistently applied, these approaches create a conducive learning atmosphere and develop students who are not only intellectually capable but also morally upright. The study implies that a balanced approach to education, which emphasizes both knowledge and adab, should be instilled early in both school and family settings
References
Abimanyu, I., & Masnawati, E. (2024). Konsep adab peserta didik dalam pembelajaran dan implikasinya terhadap pendidikan karakter di Indonesia. IEMJ: Islamic Education Management Journal.
Afwani, R., & Masyithoh, S. (2024). [Artikel di QOUBA: Jurnal Pendidikan]. https://ejournal.hsnpublisher.id/index.php/quoba
Asyiyah, I. N., Firdaus, F., Fauziah, I. A., Riansyah, R., Raid, M., Parhan, M., & Studi, P. (2025). Peran adab dalam membentuk karakter peserta didik dalam perspektif pendidikan Islam.
Dahlan, D. M. (n.d.). Pentingnya adab sebelum ilmu dalam pendidikan. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/dadangmohdahlan9206/675f0a48ed641515c974d0a2/pentingnya-adab-sebelum-ilmu-dalam-pendidikan
Faizin, M., Sari, W. P., Pramita, N. W., & Faruq, S. (2022). Tantangan dan metode dalam menerapkan konsep pendidikan akhlak perspektif Al-Ghazali di era modernisasi terhadap generasi milenial. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 24(Desember), 263–270. https://doi.org/10.5281/zenodo.7486411
Hamka, M., Handriyanto, B., & Agusman. (2024). Adab sebagai jembatan antara ilmu dan amal dalam pembentukan karakter siswa (Issue 2). https://litera-academica.com/ojs/tarbiyah/indexVol
Masyithoh, & Sakila. (2022). Urgensi adab dalam belajar dan pembelajaran di dunia pendidikan. Journal Education and Government Wiyata, 2(3). https://journal.wiyatapublisher.or.id/index.php/e-gov
Ningtias, A., Primayeni, S., & Herlini, S. (2024). Peran akhlak dalam pengajaran menurut Al-Ghazali: Perspektif filsafat pengajaran. https://doi.org/10.30983/surau.v3i1.8711
Permady, D. A., Taufik, H. N., & Mardiana, D. (2023). Pendidikan adab dalam membentuk akhlak siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(6), 2258–2267. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i6.5734
Pitriani, P., Wasehudin, Turjiman, A., & Hidayat, W. (2023). Karakter dan adab dalam pendidikan sudut pandang Syekh Az-Zarnuji. Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(2), 356–372. https://doi.org/10.51729/82276
Razzaq, A., Apriansyah, A., & Alimron. (2024). Artikel Genta Mulia Vol. 15 No. 2 Tahun 2024.
Widianti, Y., & Wijaya, B. (2024). Peran guru sebagai pembimbing adab sesuai dengan sila ke-2 Pancasila pada siswa kelas 2 SD Negeri Palesanggar 5.
Yuana Putra, U., Faiqotun Ni, A., & Sobirin, M. (2025). Urgensi fiqih (adab guru dan murid) dalam membentuk karakter peserta didik di era globalisasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Riset Pendidikan, 3(4), 5389–5399. https://doi.org/10.31004/jerkin.v3i4.1430
Yusliani, H., Muarrif, M. R., Emawati, E., & Anggraeni, R. N. (2024). Urgensi pendidikan adab sebelum ilmu bagi usia kanak: Kontribusi pemikiran Imam Al-Ghazali bagi zaman kontemporer. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 112. https://doi.org/10.22373/bunayya.v10i1.24770
Yusliani, H., Muarrif, R., & Anggraeni, N. (2024). Urgensi pendidikan adab sebelum ilmu bagi usia kanak: Kontribusi pemikiran Imam Al-Ghazali bagi zaman kontemporer. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 10, 112–125. https://doi.org/10.22373/bunayya.v9i2.2