Peran Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru Di MTS Negeri 2 Medan

Authors

  • Arya Winanda Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Amiruddin Siahaan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Inom Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.446

Keywords:

Teacher Professionalism, Madrasah Head, Role of Madrasah Head

Abstract

The role of the madrasa head as supervisor has been to try to support teacher professionalism through planning supervision programs, implementing and following up on the results of supervision evaluations, but up to now there are still teachers who do not understand the tasks that must be fulfilled by a teacher. This research aims (1) to determine the role of the madrasa head in improving the professionalism of teachers at MTSN 2 Medan, (2) to determine the implementation of the role of the madrasa head in improving the professionalism of teachers at MTSN 2 Medan. This research uses a qualitative approach with the case study method. There were 3 informants in this research, namely the Head of Madrasah, Deputy Head of Madrasah I, Head of Administration and also Teachers. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. Data validity techniques use triangulation. The research results in this study are the role of the Madrasah Head at MTsN 2, through a clear vision, inclusive approach, comprehensive professional development program, use of data in decision making, and prioritization of student welfare, has succeeded in creating a school environment that is conducive to improving quality. education and teacher professionalism. The innovations carried out by the Madrasa Head at MTsN 2 have succeeded in improving the professionalism of teachers and staff, as well as the overall quality of education.

References

Ali Ahmad Rapi Tanjung, C. W. A. Z. (2020). Strategi Manajemen Kepala Madrasah Dalam Mengembangkan Sumber Daya Guru Di Mts Persiapan Negeri Hadundung Kecamatan Kota Pinang Kabupaten Labuhanbatu Selatan. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 4(1), 91–102. https://doi.org/10.47006/er.v4i1.8111

Amir, Z. (2010). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa melalui Pembelajaran dalam Kelompok Kecil Berbasis Masalah secara Klasikal dalam Prosiding Seminar Pendidikan Matematika Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Program Studi Pendidikan Matematika UIN SUSKA Riau. Pekanbaru.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Azizah, N., Wijaya, C., Meutia, M., & ... (2020). Madrasah Leadership In Improving The Quality Of Students In Man 2 Model Medan. Ta Dib Jurnal Pendidikan …, 9(2), 123–134. Retrieved from https://ejournal.unisba.ac.id/index.php/tadib/article/view/6485

Barlian, I. (2013). Manajemen Berbasis Sekolah Menuju Sekolah Berprestasi.

Jakarta: Airlangga.

Fakhrurrazi, F., Syah, F., & ... (2022). Kepemimpinan Dan Motivasi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Di Madrasah Tsanawiyah Darul Huda Kota Langsa. … Pendidikan …. Retrieved from http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/download/2137/99

Hasibuan, M. (2017). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Mts Negeri Lubuk Pakam Oleh : UIN Sumatera Utara.

Hidayah, Sidiq Romdhan, dan Muharim, F. (2018). Upaya Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di SDIT Taqiyya Rosyida Kartasura Sukoharjo. IAIN Surakarta.

Kunandar. (2009). Guru Profesional. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Mustaqim, H. C. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Kompetensi Profesional Guru di SD Negeri Jati Karanganyar. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Nia Sari, Hamengkubuwono, S. M. (2020). Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3.

Nizar, S. (2002). Filsafat Pendidikan Islam; Pendekatan Historis, Teoritis dan Praktis. Jakarta: Ciputat Press.

Putra Daulay, H. (2012). Sejarah Pertumbuhan dan Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana.

Sagala, S. (2011). Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta. Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sholeh, F. (2017). Penerapan Pembelajaran Tipe Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pi, 1.

Siahaan, A. (2016). Profesionalitas Guru Menurut M. Quraish Shihab Dalam Tafsir Al-Mishbah. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 40(2), 308–327. https://doi.org/10.30821/miqot.v40i2.292

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhardiman, B. (2020). Studi Pengembangan Kepala Sekolah Konsep dan Aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Syafaruddin. (2012). Inovasi Pendidikan Suatu Analisis Terhadap Kebijakan Baru Pendidikan. In Psychology Applied to Work: An Introduction to Industrial and Organizational Psychology, Tenth Edition Paul.

Syukri, M. (2021). Inovasi Manajemen Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Islam Bagi Siswa Di Man Batubara. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(01), 443. https://doi.org/10.30868/ei.v10i01.1367

Wahjosumidjo. (2011). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Wati, A. M. (2017). Upaya Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di MI Mamba’ul Huda Al-Islamiyah Ngabar Ponorogo. 1–325

Downloads

Published

2024-12-17

How to Cite

Arya Winanda, Amiruddin Siahaan, & Inom Nasution. (2024). Peran Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru Di MTS Negeri 2 Medan. Karakter : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 325–348. https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.446

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.