Manusia Dalam Islam: Antara Akal, Ruh dan Nafsu

Authors

  • Rica Khairunisa Universitas Muhammadiyah Riau
  • M.Rizki Mayollie Universitas Muhammadiyah Riau
  • Carenina Br.Siagian Universitas Muhammadiyah Riau
  • Dzaky Fadhlu Rahman Universitas Muhammadiyah Riau
  • Fitria Mayasari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.363

Keywords:

Human in Islam, Intellect, Spirit, Lust

Abstract

This article discusses the role of reason, spirit and passion in human life according to Islamic teachings, and how these three elements interact with each other to achieve a balanced life. The purpose of this research is to understand how Islam teaches the management of reason, spirit and passion as fundamental elements in human life, so that true happiness in this world and the hereafter can be achieved. The method used in this research is literature review and text analysis of the main sources of Islam, such as the Qur'an and Hadith, as well as the opinions of relevant scholars and experts. The results of this study show that Islam emphasizes the importance of maintaining harmony between reason, spirit, and lust through worship, introspection, and self-control. The intellect functions as a tool for wise thinking and decision-making, helping humans understand religious teachings and controlling passions. The spirit as the spiritual essence connects humans with God, providing the impetus to do good and achieve spiritual happiness. Meanwhile, lust, which includes worldly urges, must be controlled so as not to lead humans to pleasures that violate sharia. The study concludes that the balance between these three elements leads to a meaningful life that is in line with the purpose of creation as servants of Allah.

References

Ahmad, M. (2017). Hubungan potensi akal dengan kreativitas belajar siswa bidang studi pendidikan agama Islam di SMK Kanada Sakura Indonesia (KANSAI) Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 2(1), 51–72. https://doi.org/10.25299/althariqah.2017.vol2(1).647

Aryandika Firmansyah, M., Yazid Fathoni, M., Wismanto, W., Dio Herfanda Bangun, & Muhammad Hanif Nasution. (2024). Pandangan Islam dalam memaknai hakikat manusia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 88–103. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.63

Asshiddiqei, M. R., Hukmi, P. K., & Aziz, F. A. W. (2024). Analisis tentang konteks ibadah menurut Al-Qur’an. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(2), 767–774.

Azizah, I. N., Ibni, N. P., Naila, Z. P., Soffia, S., & Wismanto, W. (2024). Konsep pendidikan Islam dalam pembentukan kehidupan manusia yang seimbang: Hakikat kehidupan menurut pendidikan Islam untuk beribadah kepada Allah SWT. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3).

Bias Tirta Bayu, S., Mei Ulfani, S., Kumala Sari, R., & Majah, I. (2024). Pengembangan kemampuan manusia dalam sudut pandang pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 56–68.

Cahya, N. (2023). Pengendalian nafsu ammarah bissu’ dalam kisah Nabi Yusuf dan relevansinya dalam menjaga iffah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3.

Doi, P. (2024). Analisis hubungan hati dan akal dalam Al-Qur’an surah Al-A’raf 179 (analisis penafsiran Hamka dalam Tafsir Al-Azhar). Jurnal Kajian Agama dan Dakwah, 2(2), 118–150.

Dwi Ananda, H., Khotimah, H., Pramudya Ibni, N., & Utari, R. N. (2024). Analisis tentang permasalahan kekinian yang timbul dalam penyelenggaraan ibadah haji. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 52–60.

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir maudhu’i tentang konsep pendidikan karakter jujur dalam Al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Elmainetty, H. (2023). Implementasi pendidikan akal dalam kurikulum pendidikan agama Islam pada tingkat sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 20, 292–300. https://doi.org/10.5281/zenodo.8415664

Elnayla, W., Reza, A., Husni, Z. T., N. E. F. A., Bayu, B. T., & Wismanto, W. (2024). Ayat-ayat pendidikan tentang potensi manusia dalam pengetahuan (knowledge), ilmu pengetahuan (sains), filsafat, dan agama. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3).

Hasan, W. A., Ibadah, F., & Muamalah, A. (n.d.). AL-ISLAM.

Kasus, S., Ibnu, M. I., Pekanbaru, A., Almahda, S., Wismanto, W., & Fithri, R. (2024). Penerapan konsep guru profesional dalam penanaman akhlak siswa pada surat Ali Imran ayat 159. Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyyah, Universitas Muhammadiyah Riau, Indonesia, 2(5).

Mardianto, K., Yuliandari, S., Rahmawati, L., & Lestari, I. W. (2024). Implementasi metode pendidikan akhlak anak dalam lingkungan keluarga untuk menciptakan karakter dan membentuk generasi yang berkualitas. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 749–757.

Mutmainnah, S. N., Safitri, E., & Mufid, A. (2022). Mengembangkan media visual sebagai upaya meningkatkan teaching skill di SD/MI dengan metode microteaching pada mahasiswa program studi PGMI. Jurnal Bilqolam Pendidikan Islam, 4(1), 1–15. https://doi.org/10.51672/jbpi.v4i1.67

Neriani, S. I., Avrilia, D., Assyifa, D. N., Safitri, E., & Wismanto, W. (2024). Analisis tentang pentingnya meningkatkan kualitas pendidikan dalam shalat. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 10–22.

Nopiansyah, M., Maolana, W., & dkk. (2022). Hakikat manusia dalam perspektif Islam. Haaretz, 7(8.5.2017), 2003–2005.

NurJannah, N., & Suyadi, S. (2022). Akal dan qalb dalam perspektif Al-Qur’an dan neurosains. Manazhim, 4(1), 53–65. https://doi.org/10.36088/manazhim.v4i1.1617

Ramadhani, W. A., Novita, N., Sari, A. P., Fakhlefi, S., & Wismanto. (2024). Analisis tentang perspektif guru sebagai pendidik dalam tinjauan Al-Qur’an. Ihsanika: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 1–16.

Rifki Asshiddiqei, M., Hukmi, P. K., Aziz, F. A., Febriyani, F., & Wismanto. (2024). Analisis tentang konteks ibadah menurut Al-Qur’an. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(2), 767–774. https://ejournal.lumbungpare.org/index.php/maras

Safitri, E., Avrilia, D., Yunita, A., Jannah, M., & Wismanto. (2023). Hakikat manusia dalam pandangan Islam. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 9(3), 312–316.

Sari, R. K., Ulfani, S. M., Lestari, A., Hasanah, D. P., & Wismanto. (2024). Kesempurnaan akhlak dan pribadi Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ’ alaihi Wasallam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2, 253–265.

Sartika, D. G., Zanti, L., Aisyah, R. D., & Anggelia, M. W. (2024). Tujuan pembelajaran Islam: Meneliti ayat-ayat dalam Al-Qur’an dan manusia sebagai objek pendidikan. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3).

Septiani, C., Binti, F. A., Amri, I., & Syakira, S. (2024). Pengembangan kecerdasan spiritual anak melalui amalan ibadah puasa Ramadhan sejak masa dini. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1).

Tarigan, M. (2022). Potensi manusia untuk belajar mengajar (qalbu, akal, indra, berpikir, dan motivasi). Ansiru PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 6(1), 42. https://doi.org/10.30821/ansiru.v6i1.11632

Wardah, Y. K., Zanti, L., Sartika, D. G., Raihan, Z., & Wismanto, W. (2024). Peran orang tua dalam pendidikan akhlak anak sejak dini dalam sudut pandang Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2, 290–300.

Wismanto, A. H. (2016). Fiqih ibadah. Jurnal Energi dan Manufaktur, 9(2). Nasya Expanding Manajemen. https://doi.org/10.22219/.v2i2.4219

Wismanto, A. H. (2017a). Huru hara kiamat. Cahaya Firdaus Pekanbaru.

Wismanto, A. H. (2017b). Pesan dari alam kubur (Vol. 3, Issue 15). Cahaya Firdaus.

Wismanto, A. H. (2018). Iman kepada hari akhir. In Pendidikan Agama Islam. Cahaya Firdaus Pekanbaru.

Wismanto, A., Alhairi, Lasmiadi, A., & Mualif, A. (2023). Aktualisasi peran guru aqidah akhlak dalam mengembangkan karakter toleransi peserta didik pada sekolah dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(4), 1625–1633.

Wismanto. (2024). Ayat-ayat pendidikan tentang potensi manusia dalam pengetahuan (knowledge), ilmu pengetahuan (sains), filsafat, dan agama. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3).

Downloads

Published

2024-12-11

How to Cite

Rica Khairunisa, M.Rizki Mayollie, Carenina Br.Siagian, Dzaky Fadhlu Rahman, Fitria Mayasari, & Wismanto Wismanto. (2024). Manusia Dalam Islam: Antara Akal, Ruh dan Nafsu. Karakter : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 41–52. https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.363

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)