Pendekatan Komprehensif Berbasis Al-Qur'an dan Hadits dalam Pengembangan Pendidikan Islam: Integrasi Nilai, Metode, Evaluasi, Sosio-Kultural, dan Kompetensi Pendidik

Authors

  • Siti Hanifah Parawansah Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Ainur Rofiq Sofa Universitas Islam Zainul Hasan Genggong

DOI:

https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.407

Keywords:

Holistic Islamic education, Integration of values and methods, Approach based on the Qur’an and Hadith

Abstract

This study examines a comprehensive approach based on the Qur'an and Hadith in developing Islamic education, focusing on value integration, methods, evaluation, socio-cultural contexts, and educator competencies. Using a literature review method, it highlights the importance of Islamic values such as moral education, ethics, knowledge, and teaching based on compassion and patience in building a holistic education system. Implementation includes Islamic curricula, participatory methods, and comprehensive evaluations covering cognitive, affective, and psychomotor domains. Challenges include cognitive-dominated curricula, socio-cultural differences, and educator quality. Adaptive and collaborative approaches are recommended to address these issues, enhancing educator competencies and aligning teaching methods with modern needs. Holistic and relevant Islamic education can balance spiritual, intellectual, and social dimensions, producing virtuous, knowledgeable, and socially contributive generations. This approach ensures Islamic education remains relevant without losing its essence amidst global changes.

References

Achmad, F. (2024). Filosofi Pendidikan Islam: Membentuk Jiwa Anak Usia Dini Sebagai Cerminan Fitrah Dan Akhlak Mulia. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 6(2), 188–206.

Afendi, H. A. R., & Khojir, M. (2024). Pendidikan Islam Abad 21 (Inovasi dan Implementasinya). Bening Media Publishing.

Agustia, N. R., Pangabean, H. S., Syahrial, A., & Putri, A. (2024). Aktualisasi Moderasi Beragama dalam Pendidikan Madrasah: Model Pengembangan di MAS Amaliyah Secanggang. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(4), 722–732.

Alinata, R., Sari, W. A., & Putri, Y. K. (2024). Makna Pendidikan Dalam Perspektif Islam dan Relevansinya Dengan Pendidikan di Indonesia. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 169–182.

Azhar, M., Wahyudi, H., & Yolanda, D. (2024). Integrasi Teknologi dalam Buku Ajar: Menyongsong Keterampilan Abad 21. Uluwwul Himmah Educational Research Journal, 1(1), 43–55.

Badri, B., & Azisi, A. (2024). Menciptakan Lingkungan Pembelajaran Kreatif: Tinjauan Sistematis dalam Pendidikan. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 163–180.

Ferdinan, F., Rahman, A., & Pewangi, M. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Islam pada Supervisi Pendidikan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 4031–4044.

Fernández E, V., & López G, J. (2024). Virtues and values education in schools: a study in an international sample. Journal of Beliefs & Values, 45(1), 69–85.

Gardner, H. (2024). The Essential Howard Gardner on Education. Teachers College Press.

Hafiz, A., & others. (2024). Teori Pendidikan Empirisme Behaviorisme (John Locke) dalam Perspektif Pendidikan Islam. Rayah Al-Islam, 8(1), 143–160.

Hikmawati, F., Zulkarnain, F., & Taufiq, D. N. (2024). Pendidikan Islam berwawasan multikultural sebagai resolusi konflik pemahaman agama. Gunung Djati Publishing.

Hilal, M., & Muin, H. (2024). Problem-posing Education Paulo Freire: Implikasi dalam Pendidikan Islam Kontemporer. IDRIS: InDonesian Journal of Islamic Studies, 1(2), 248–268.

Husain, A. M., Perawironegoro, D., Yusuf, S., & Syaifussalam, M. L. (2024). Peta Perkembangan Metode Pengajaran Al-Qur’an dan Hadist untuk Anak Sekolah Dasar: Analisis Bibliometrik. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 10(1), 113–134.

Kibtiyah, M., Rokhmatika, N., Komarudin, K., Algifahmy, A. F., & Khasanah, R. M. (2024). Implementasi Model Konseling Komprehensif Berbasis Pesantren. Coution: Journal of Counseling and Education, 5(1), 80–88.

Mainuddin, M., Tobroni, T., & Nurhakim, M. (2023). Pemikiran Pendidikan Karakter Al-Ghazali, Lawrence Kolberg dan Thomas Lickona. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 283–290.

Miswari, M. (2024). Ragam Dimensi Pembelajaran Ilmu Pendidikan Agama Islam:(Studi Konseptual Dimensi Spiritual Dan Material).SYAIKHONA: Jurnal Magister Pendidikan Agama Islam, 2(2), 87–113.

Naila, Z. Z. P., Soffia, S., Azizah, I. N., Ibni, N. P., & Hudi, I. (2024). Prinsip-prinsip Dasar Ilmu Pendidikan Islam Berbasis Al Qur’an Dan Sunnah Dalam Peningkatan Kualitas Pengajaran. JAMPI: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 65–77.

Nasarudin, N., Rachmawati, D. A., Mappanyompa, M., Eprillison, V., Misrahayu, Y., Halijah, H., Afifa, R. N., Mustari, M., Mutmainah, S., Selly, O. A., & others. (2024). Pengantar pendidikan. Yayasan Tri Edukasi Ilmiah.

Negara, M. A. P. (n.d.). Islam Dan Demokrasi Dalam Pemikiran Abdul Karim Soroush. FU.

Nur, F. F., & Insani, S. M. (2024). Evaluasi Kurikulum Sekolah Dasar Dalam Menilai Efektifitas Dan Relevansi Pembelajaran Di Sdn Sirnaraja. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2).

Nursiah, N. (2024). Revitaliasi Identitas dan Moralitas Pelajar Era 5.0 Melalui Pendidikan Berbasis Nilai-Nilai Islam. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 69–90.

Pentianasari, S., Amalia, F. D., Nisa, Fithri, A., & Martati, B. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pemanfaatan Literasi Digital. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 8(1), 16–26.

Pernanda, A., & Holid, S. (2024). Pengaruh Karya Yusuf Al-Qardhawi Dalam Pendidikan Agama Islam Pada Era Digital. Journal on Education, 6(4), 19693–19704.

Putra, R. (2024). Metode Pendidikan Perspektif Al-qur’an (Kontruksi Ideal Tafsir Tarbawi Tentang Metode Pendidikan). Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 9780–9788.

Putri, A. N. (2024). Efektivitas Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Akhlak Anak Pada Generasi Gen Alfa. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(3), 482–494.

Ramesh, P., Al-Zubaidi, F. I., Abdelghaffar, M., Babiker, S., Aspinall, A., Butt, S., Sabry, H., Zeinah, M., & Harky, A. (2023). TEM Classification of Aortic Dissection—The Evolving Scoring System: A Literature Review. Heart, Lung and Circulation.

Rismawati, R., Masripah, M., Munawaroh, N., & Saifullah, I. (2024). Konsep Pendidikan Moral dalam Al-Qur’an Surat Al Baqarah Ayat 31-32 (Perspektif Ilmu Pendidikan Islam). Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(8), 3631–3652.

Rosidin, R., Salam, M. F., Daniyarti, W. D., Fitriyah, L., Trimansyah, T., Mashuri, S., Junaidin, J., & Rohman, T. (2024). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.

Safriani, A. (n.d.). Experiential Learning For Language Teaching.Halaqoh Nasional Dan Seminar Internasional Pendidikan Islam.

Sahidin, S. (2024). Studi Komparatif Konsep Pendekatan Pendidikan Islam Menurut Syed Muhammad Naquib Al-Attas dan Fazlur Rahman dan Relevansinya Terhadap Penerapan Pendidikan Islam di Indonesia. IAIN Ponorogo.

Sef, W., & Bakar, M. Y. A. (2024). Relevansi Pendidikan Perspektif Al-Ghazali Terhadap Paradigma Pendidikan Islam di Indonesia. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 21(1), 93–107.

Sekarningrum, R., Rohma, A. M., & Bakar, M. Y. A. (2024). Menelusuri Jejak Kurikulum Pendidikan Imam Ghazali: Integrasi Ilmu Keislaman dalam Fiqih, Hadis, dan Bahasa Arab. Journal Sains Student Research, 2(6), 357–368.

Selvia, N. L. (2024). Konsep Pengembangan Ilmu Menurut Imam Al-Ghazali: Perspektif Epistemologi dan Eksplorasi Kontemporer. SERUMPUN: Journal of Education, Politic, and Social Humaniora, 2(1), 8–23.

Sofa, A. R., Mundir, H., & Ubaidillah, H. (2024). Learning Islamic Religious Education Based on Spiritual and Emotional Intelligence to Build the Morals of Zainul Hasan Genggong Islamic University Students. International Journal of Educational Narratives, 2(1), 42–47.

Sukandi, E., & Inayah, S. N. A. (2024). Naquib al-Attas Educational Thought in Contemporary Islamic Education. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 7(4), 831–842.

Sumianto, S., Admoko, A., & Dewi, R. S. I. (2024). Pembelajaran Sosial-Kognitif di Sekolah Dasar: Implementasi Teori Albert Bandura. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 102–109.

Syafe’i, I., Akmansyah, M., & others. (2024). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Hadits dengan Strategi Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik MIN 4 Way Kanan. Attractive: Innovative Education Journal, 6(2), 417–447.

Syafii, H., & Purnomo, H. (2024). Analisis Komparatif Pendekatan Behavioristik dan Konstruktivisme Sosial dalam Pembentukan Akhlak: Perspektif Neurosains Kognitif Islam: Comparative Analysis of Behavioristic Approaches and Social Constructivism in the Formation of Morals: Islamic Cognitive Neuroscience Perspective. TARBIYAH: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 155–167.

Syaifullah, M., Harun, U., Izzah, N., Munawar, E., Roji, F., & Arifin, Z. (2021). The Application Of Experiential Learning Model Perspective David A. Kolb To Improving Students Reading Skill l Tatbiq Namudz al-Ta’alum al-Tajribi ‘inda David A. Kolb li Tarqiyyah Maharah al-Qira’ah lada Talabah. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 13(2), 208–230.

Tiniyyah, A. K., & others. (2024). Integration Of Religion And Science According To Syed Muhammad Naquib Al-attas And Impact On Education During The Disturbant Period. Proceeding International Conference On Islam, Law, And Society, 3(1).

Utami, S. A. (2024). Implementasi P5 (Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) Dalam Dimensi Berfikir Kritis Dan Kreatif Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sd Negeri 32 Kota Bengkulu. UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Yusuf, N., & Harun, N. (2024). Examining the Basis of Maqashid Sharia in Renewal of Islamic Law in Indonesia. PETITA, 9, 357.

Downloads

Published

2024-12-13

How to Cite

Siti Hanifah Parawansah, & Ainur Rofiq Sofa. (2024). Pendekatan Komprehensif Berbasis Al-Qur’an dan Hadits dalam Pengembangan Pendidikan Islam: Integrasi Nilai, Metode, Evaluasi, Sosio-Kultural, dan Kompetensi Pendidik. Karakter : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 187–205. https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.407

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.