Peran Media Pembelajaran Berbasis Storytelling terhadap Tingkat Pemahaman Siswa Kelas VIII di MTS Misbahul Khair

Authors

  • Ria Sivti Fendi STAI Ibnu Rusyd
  • Ahmad Syafifuddin STAI Ibnu Rusyd
  • Tri Olan Dari STAI Ibnu Rusyd
  • Azizah Azizah STAI Ibnu Rusyd
  • Dessy Kurnia Mulyani STAI Ibnu Rusyd

DOI:

https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.439

Keywords:

Media, Learning, Technology

Abstract

To increase efficiency, productivity and wider access to information in teaching and learning activities, the use of technology in the learning process is currently a top priority. However, problems arise when schools lack sufficient technological devices to support technology-based learning. Therefore, there is a need for innovation in creating appropriate and useful learning media. The use of video-based learning media combined with a digital story approach is an alternative to overcome this problem. The question now is whether this learning method is successful in increasing students' interest and knowledge of arts and culture? What learning methods are used to teach using story-based digital media? This research was conducted at MTS Misbahul Khair. Data was collected through questionnaires and observations. The study results show: 1) Digital video-based learning design has been used well. 2) The questionnaire shows that this media is effective; 80% of students say that video-based digital stories increase their interest, focus and understanding. However, there are several obstacles, such as limited specifications for students' digital devices and the need for quite large storage space and internet quota.

References

Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan solusi dalam perkembangan teknologi pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2(1), 18–25.

Astuti, N. D., & Kurniawan, B. (2020). Pemanfaatan aplikasi pembelajaran berbasis teknologi dalam meningkatkan prestasi belajar. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 3(1), 45–52.

Aulia, T. D. (2023). Pentingnya teknologi dalam inovasi pendidikan. 1–6. https://thesiscommons.org/y2aru/download?format=pdf

Darti. (2020). Penggunaan media audio-visual untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar pada pembelajaran daring siswa kelas V SDN Cilaku 03. Jurnal Edupena, 1.

Dewi, V. R., Syamsuri, S., & Khaerunnisa, E. (2019). Karakteristik motivasi ekstrinsik dan intrinsik siswa SMP dalam belajar matematika. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika, 1(2), 116. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v1i2.7145

Hasan, A., & Santoso, T. (2020). Penggunaan teknologi multimedia dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 12(2), 67–78.

Nomleni, F. T., & Manu, T. S. N. (2018). Pengembangan media audio visual dan alat peraga dalam meningkatkan pemahaman konsep dan pemecahan masalah. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(3), 219–230. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i3.p219-230

Prasetya, D. H., & Widodo, S. (2021). Inovasi pembelajaran berbasis e-learning untuk mendukung pendidikan abad 21. Jurnal Teknologi Pendidikan, 4(3), 215–225.

Rahman, A., & Nugroho, I. (2022). Analisis penerapan teknologi virtual reality dalam proses pembelajaran sains. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi, 10(2), 75–82.

Rohana, M., & Susanto, R. (2018). Implementasi media pembelajaran digital untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 5(4), 325–332.

Sahelatua, L. S., Vitoria, L., & Mislinawati. (2018). Kendala guru memanfaatkan media IT dalam pembelajaran di SDN 1 Pagar Air Aceh Besar. Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 131–140. http://www.jim.unsyiah.ac.id/pgsd/article/download/8579/3601

Sari, L. P., & Rahmat, R. (2021). Peran teknologi informasi dalam mendukung pembelajaran daring pada masa pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Informasi, 8(1), 45–55.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (19th ed.). Alfabeta, CV.

Wibowo, A. H., & Yuliana, T. (2019). Analisis efektivitas penggunaan media interaktif dalam pembelajaran matematika. Jurnal Edukasi Matematika, 6(2), 105–112.

Yarissumi. (2017). Hubungan antara konsentrasi belajar peserta didik dengan keaktifan belajarnya pada bimbingan belajar bahasa Inggris Happy Course. KOLOKIUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(2), 132–142. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v5i2.31

Downloads

Published

2024-12-17

How to Cite

Ria Sivti Fendi, Ahmad Syafifuddin, Tri Olan Dari, Azizah Azizah, & Dessy Kurnia Mulyani. (2024). Peran Media Pembelajaran Berbasis Storytelling terhadap Tingkat Pemahaman Siswa Kelas VIII di MTS Misbahul Khair. Karakter : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 292–301. https://doi.org/10.61132/karakter.v2i1.439

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.