Penggunaan Teknologi dalam Strategi Pembelajaran Pendidikan Islam

Authors

  • Zaini Hartika Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Siti Badriyah Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/karakter.v2i2.775

Keywords:

Islamic Education, Learning Strategies, Technology

Abstract

This study aims to analyze the application of technology in Islamic Religious Education (IRE) learning, focusing on the challenges and obstacles encountered, as well as the changes in the role of teachers in technology-based learning strategies. The approach used is a descriptive qualitative method with library research as the primary technique. Through the analysis of various relevant literatures, this study identifies the potential of technology in enhancing the effectiveness of IRE learning, as well as obstacles such as limited access to technology, skill gaps, and dependency on technology. Additionally, this study explores the transformation of the teacher's role from being an instructor to a facilitator, who focuses more on managing technology and creating a safe and inclusive learning environment. The findings of this study indicate that despite the challenges, technology holds significant potential to improve the quality of religious education, provided that efforts are made to overcome the existing barriers. 

References

Ahmadi, F., & Ibda, H. (2021). Desain Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran Daring di Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. Qahar Publisher.

Akhyar, M. (2024). PENERAPAN PENDEKATAN DIFFERENSIASI DALAM KURIKULUM MERDEKA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Irfani (e-Journal), 20(2), 277–295.

Akhyar, M., Iswantir, M., & Wati, S. (2024). Implementation of Active Learning Methods in Increasing Student Involvement in Islamic Religious Education Subjects. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 7(4), 1191–1202.

Akhyar, M., & Zukdi, I. (2025). Ahmad Dahlan’s Thoughts on Education as a Means of Empowering the People. World Journal of Islamic Learning and Teaching, 2(1), 1–12.

Arman, D. (2023). Pengembangan Strategi Pembelajaran Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. JURNAL ILMU PENDIDIKAN & SOSIAL (SINOVA), 1(2), 107–119.

Astuti, M., Herlina, H., Ibrahim, I., Rahma, M., Salbiah, S., & Soleha, I. J. (2023). Mengoptimalkan Penggunaan Teknologi Dalam Pendidikan Islam. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(3), 28–40.

Firdaus, A., Asrori, A., Hakim, D. A., & Anggraini, H. (2024). IMPLEMENTASI MODEL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM BERBASIS TEKNOLOGI DALAM MEININGKATKAN KINERJA GURU DI ERA DIGITAL. UNISAN JURNAL, 3(1), 215–238.

Firman, F. (2024). Inovasi dalam manajemen pendidikan Islam untuk meningkatkan kualitas pembelajaran di era pendidikan digital. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 9035–9044.

Hasibuan, N. (2015). Implementasi teknologi pendidikan dalam pendidikan Islam. LOGARITMA: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan Dan Sains, 3(2), 100–115.

Isti’ana, A. (2024). Integrasi teknologi dalam pembelajaran pendidikan Islam. Indonesian Research Journal on Education, 4(1), 302–310.

Khofifah, K., Putri, N. R., Jannah, F., & Astuti, N. Y. (2024). Peran Teknologi Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(2), 218–223.

Khosyiin, M. I., & Khoiiri, M. Y. (2024). Penerapan Teknologi Digital dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Pada Pendidikan Islam. Sasana: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 137–142.

Muhammad, N., & Murtafiah, N. H. (2023). Strategi Manajemen Pendidikan Islam dalam Menghadapi Tantangan Kontemporer. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam Dan Sosial Keagamaan), 2(2), 41–46.

Prihartana, P., Salsabila, U. H., Rahman, P., Nafiah, S., & Oktinawati, A. (2022). Peran Teknologi Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 38–53.

Safitri, S., Cahyadi, A., & Yaqin, H. (2023). Inovasi dan Difusi Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Manajemen Pendidikan Islam. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1706–1717.

Yusuf, B. (2024). Teknologi dan personalisasi pembelajaran pendidikan Islam untuk generasi Z. Journal of Instructional and Development Researches, 4(4), 277–285.

Yusuf, M., & Sodik, M. (2023). Penggunaan Teknologi Internet of Things (IoT) dalam Pengelolaan Fasilitas dan Infrastruktur Lembaga Pendidikan Islam. PROPHETIK: Jurnal Kajian Keislaman, 1(2), 65–82.

Downloads

Published

2025-04-15

How to Cite

Zaini Hartika, Siti Badriyah, & Gusmaneli Gusmaneli. (2025). Penggunaan Teknologi dalam Strategi Pembelajaran Pendidikan Islam. Karakter : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(2), 365–378. https://doi.org/10.61132/karakter.v2i2.775

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.