Keutamaan Beriman Kepada Kitab-Kitab Allah Dalam Membangun Ketakwaan dan Ketaatan
DOI:
https://doi.org/10.61132/moral.v1i4.223Keywords:
Allah's Books, Piety, ObedienceAbstract
This research is motivated by faith in the books of Allah which is one of the fundamental articles of faith in Islam. These holy books are not just historical records or documents of civilization, but are also divine guidance presented to guide humanity. The aim of this research is to create faith in Allah's books to strengthen piety and obedience to the Creator. The research method used is a qualitative research method that focuses on a descriptive-analytical approach. Qualitative research was chosen because the main aim of this article is to explore and understand the meaning of the primacy of believing in Allah's books in the context of building piety and obedience. The researcher concludes that the result of this article is that deep faith in His books is the main basis for living a life full of blessings. This faith not only brings a person to a high spiritual understanding, but also encourages him to implement God's teachings in real ways in everyday life, both in personal, social and spiritual aspects
References
Abdillah, N. (2024). Eksplorasi Dimensi Kecerdasan Emosional dan Spiritual dalam Fikih Shalat: Studi Pengembangan Materi Bahan Ajar dan Strategi Pembelajaran. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(3), 348–362.
Ah, A.-S., & Al, D. A. N. (2024). MENELUSURI ETIKA BERMASYARAKAT : ANALISIS PERSPEKTIF WAHBAH AL ZUHAILI DALAM KITAB AL-TAFSIR AL-MUNIR FI AL- Muhammad Shohib Universitas Kiai Abdullah Faqih Gresik Abstrak salah satunya adalah menjalin hubungan dengan Allah dan dengan sesama manusia . Keh. 18(4), 2859–2880.
Alamsyah, I. L., Aulya, N., & Satriya, S. H. (2024). Transformasi Media Dan Dinamika Komunikasi Dalam Era Digital : Tantangan Dan Peluang Ilmu Komunikasi. Jurnal Ilmiah Research Student, 1(3), 168–181.
Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.
An, I. A., Tafsir, D., Pasuruan, U. Y., & Timur, J. (2024). Keberadaan jin di tubuh manusia (analisis tematik term “. 6(2), 1–14.
Asiyah, N., & Damanik, N. (2021). Pembinaan Aqidah Keluarga Besar Muslim Karo Indonesia (KAMKA) Kota Medan. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 178–193.
Azizah, I. N., Naila, Z. P., Sari, M. W., Wismanto, Z., Saidah, E., Ibrahim, R., & Salim, A. (2024). Membenahi Pergaulan Remaja Di Era Disrupsi Melalui Pendidikan Fikih Universitas Muhammadiyah Riau. 3.
Dewanda, A. A., Lubis, C. A., Zahara, H., & Eka, Resya, W. (2024). Orientasi Pendidikan Islam dalam Hadits-hadits Populer pada Kitab Shahihain. 666–676.
Diana Aliffizriah, Oyoh Bariah, & M. Makbul. (2024). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Pada Perang Badar dalam Al Quran Surah Ali Imran Ayat 123-126 Tafsir Ibnu Katsir. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(4), 5780–5794.
Dicky Syahfrizal, Airil Ihza Harefa, Husain Akbar, & Aziz isroq. (2024). Mukjizat Rasulullah Berupa Al – Qur’an. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(5), 77–90. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i5.524
Firmansyah, D., & Suryana, A. (2022). Konsep Pendidikan Akhlak : Kajian Tafsir Surat Al Hujurat Ayat 11-13. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 19(2), 58–82. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v19i2.538
Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.
Kurniawan, M. A., Agus, I., & Lampung, S. M. (2024). Mencari Keseimbangan Dalam Moderasi Beragama. Jurnal Pendidikan, 3(5), 11–24.
Laily, N. F., & Maesurah, S. (2021). Strategi Peningkatan Kemampuan Dan Pemahaman Siswa Tpq Atas Pelafalan Makhorijul Huruf Dan Ilmu Tajwid Di Desa Baureno, Jatirejo, Mojokerto. Al-Din: Jurnal Dakwah Dan Sosial Keagamaan, 7, 12–26.
Mohammad Nasrullah, H. Y., Wakila, Y. F., & Fatonah, N. (2021). Peneguhan Karakter Islam Peserta Didik Melalui Rukun Iman Dengan Metode 3p (Pemahaman Pengamalan Pembiasaan). Jurnal Pendidikan UNIGA, 15(2), 484. https://doi.org/10.52434/jp.v15i2.1394
Mualif, A., Fitri, A., Tauhid, Z., & Wismanto, W. (2024a). Pengembangan Masyarakat Muslim yang Harmonis melalui Pendidikan Berbasis Sunnah di Era Disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450–2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260
Mualif, A., Fitri, A., Tauhid, Z., & Wismanto, W. (2024b). Pengembangan Masyarakat Muslim yang Harmonis melalui Pendidikan Berbasis Sunnah di Era Disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450–2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260
Mualif, A., Fitri, A., Tauhid, Z., & Wismanto, W. (2024c). Pengembangan Masyarakat Muslim yang Harmonis melalui Pendidikan Berbasis Sunnah di Era Disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450–2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260
Musryid, A. (2021). MELAGUKAN AL- QUR ’ AN DENGAN LANGGAM JAWA : Studi Terhadap Pandangan Ulama Indonesia Siti Latifah Hanum dan Ali Mursyid Keyword : Al-Qur ’ an ; Javanese style ; Indonesian Ulama Abstrak. IIq, 06, 1–38.
Napratilora, M., Mardiah, M., & Lisa, H. (2021). Peran Guru sebagai Teladan dalam Implementasi Nilai Pendidikan Karakter. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 34–47. https://doi.org/10.46963/alliqo.v6i1.349
Nur Qomari. (2022). ANALISIS NILAI-NILAI PENDIDIKAN TAUHID: Study Kitab ‘‘Aqidah al-‘Awam Karya Sayyid Ahmad Al-Marzuqi. Jurnal Penelitian Ilmiah INTAJ, 6(1), 88–103. https://doi.org/10.35897/intaj.v6i1.776
Nurul Mujahidah, Kurniati, & Misbahuddin. (2024). Responsibiltas Hukum Islam Terhadap Dinamika Perubahan Sosial. Al-Mutsla, 6(1), 89–109. https://doi.org/10.46870/jstain.v6i1.1017
Romlah, S., & Rusdi, R. (2023). Pendidikan Agama Islam Sebagai Pilar Pembentukan Moral Dan Etika. Al-Ibrah : Jurnal Pendidikan Dan Keilmuan Islam, 8(1), 67–85. https://doi.org/10.61815/alibrah.v8i1.249
Rosdialena, R., Thaheransyah, T., Khoiriah, K., Saputra, D., & Safitri, O. (2023). Layanan Bimbingan Kelompok Melalui Pembinaan Karakter Religius Berbasis Keimanan di Rumah Anak Shaleh Kota Padang. Journal Of Human And Education (JAHE), 3(3), 185–199.
Subagiya, B. (2023). Eksplorasi Penelitian Pendidikan Agama Islam melalui Kajian Literatur: Pemahaman konseptual dan Aplikasi Praktis. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 304–318. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v12i3.13829
Sugari, D. (2024). Pemikiran K . H . Hasyim Asy ’ ari Dalam Pendidikan Islam Indonesia. 3.
Suranta, E. (2021). Membentuk Sumber Daya Manusia dengan Pondasi Ihsan melalui Emotional and Spiritual Quotient (ESQ). Parameter, 6(2), 68–81. https://doi.org/10.37751/parameter.v6i2.176
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. Amin. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300
Tsaqif Daffani, K., Ilham Prayitno, S., Faqih Idrus Maliki, M., Hafiz, A., Studi Manajemen Dakwah, P., Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi, F., & Syarif Hidayatullah, U. (2024). Penerapan Ilmu Tauhid Pada Kesehatan Mental Manusia. Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(1), 129–137.
Ulya, R., & Hafizzullah. (2020). Konsep Jihad dalam Tafsir Al-Maraghi (Studi Tafsir Tematik Tentang Jihad dalam QS. At-Taubah). Ishlah: Jurnal Ilmu Ushuluddin, Adab Dan Dakwah, 2(2), 146–175. https://doi.org/10.32939/ishlah.v2i2.34
Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.
Wismanto Abu Hasan. (2016). Kitabut Tauhid “Esa-kanlah Aku.” Nasya Expanding Manajemen.
Wismanto Abu Hasan. (2018a). Iman Kepada Hari Akhir. In Pendidikan Agama Islam. Cahaya Firdaus Pekanbaru.
Wismanto Abu Hasan. (2018b). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.
Wismanto, Agus Salim, Afdal, Deprizon, A. F. (n.d.). Peran Manejemen Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan di Era Disrupsi. 4(3), 1290–1297.
Yunan*, M., Ependi, R., & Amin, N. (2023). Model Pendidikan Tazkiyatun Nafs Dalam Membentuk Akhlakul Karimah Peserta Didik di Madrasah Aliyah Swasta Tarbiyah Islamiyah Kab. Deli Serdang. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(2), 560–569. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i2.24720
Zaky raihan, Dinda putri hasanah, Wardah yuni kartika, Lidyazanti, W. (2024). Dampak Media Sosial Terhadap Akhlak Di Era Globalisasi. 2, 301–315.
Zulkarnain, Wahab, A., & Syaharuddin, S. (2020). Peran Ta’awun dalam Mengentas Kemiskinan di Kota Makassar. Al-Buhuts, 16(2), 1–16
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Moral : Jurnal kajian Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.